Hva er det KLM gjør rett, som BA ikke gjør rett
Litt forenklet, men for å ta de viktigste punktene:
- Frekvens: Med 4-5 daglige avganger så øker fleksibiliteten betraktelig
- Lojalitet: KLM har gjennom flere år bygget opp en veldig bra kundegruppe på, spesielt på Vestlandet (markedsandelen deres på SVG og BGO er langt høyere enn på OSL). Både vaner og bonusprogram spiller en rolle her
- Nettverk: På IC har riktig BA større, men KLM dekker de viktigste destinasjonene både for næringsliv og privatpersoner. Mens innen Europa er de jo vesentlig lettere å fly via AMS enn LHR
- Flyplass: Henger litt sammen med punktet over, og selv om ikke AMS er min favoritt, så regnes den som en god og effektiv transferflyplass
- Pris: Samtidig som KLM klarer hente ut svært god yield fra Vestlandet, klarer de også by konkurransedyktige priser i mange markeder.
- Konkurranse: Selv om volumet til London er større enn til Amsterdam, så er de nærmest alene på ruten, og slipper konkurrere mot andre selskaper som flyr samme strekning
- Slots: LHR er kronisk tom for slots, og derfor må BA prioritere langt tøffere og bruke slots på de rutene som gir best avkastning
Noen av punktene er det nødvendigvis ikke bare å fikse for BA, men er litt sånn ting er/har blitt