Hva er galt med gratisreiser? SAS må vel få lov til å gi bort reiser hvis de vil?
Noen link eller bilde av den plakaten eller? Det er sikkert et eller annet forebehold med liten skrift der, tipper jeg?
Inkonsekvent markedsføring fra SAS er ikke noe nytt. De holdt jo på i åresvis å reklamerte for at hos de var det ingen skjulte avgifter og tillegg, samtidig som de benyttet enhver anledning til å rakke ned på konkurrentene i media for disse skjulte avgiftene og alt man måtte betale ekstra for.Du kan bl.a. se på hjemmesiden til SAS. Der står det + Skatter og Avgifter med noe mindre skrift. Problemstillingen her er vel om det er for mye fokus på 0,-, og om forbeholdene er gjemt bort. Reisene er ikke gratis, og de koster ikke 0,-. Det er nok poenget. Hadde SAS valgt å gi bort reisene gratis så hadde neppe så mange reagert (annet enn å lure på om kapasiteten til SAS kanskje bedre kunne vært utnyttet til noe annet, men det er en annen diskusjon).
Den andre problemstillingen er om dette er i tråd med SAS sin merkevarebygging som et selskap der man skal slippe å ta frem kalkulatoren når man skal ut på reise.
Man kan kanskje si at det var industristandard for flypriser i USA,
Jepp. Jeg syns uansett det er håpløst å bygge markedsføringen sin rundt praksis ved prising og gå ut slik SAS gjorde mot sine konkurrenter. Når de selv drev lignende praksis i andre markeder.Hvert marked sine særegenheter ...
"+skatter og avgifter" er mere synlig enn på annonsene SAS hadde i fjor så det går jo litt fremover, men mye gjenstår.Du kan bl.a. se på hjemmesiden til SAS. Der står det + Skatter og Avgifter med noe mindre skrift. Problemstillingen her er vel om det er for mye fokus på 0,-, og om forbeholdene er gjemt bort.
Legger ved et bilde av reklamen det klages over.
Jeg har ingen problemer med denne reklamen. Det kommer helt klart og tydelig frem at skatter og avgifter kommer i tillegg.
Nei, men i motsetning til diverse andre selskaps prisannonseringer som mange har noe imot, så kan ikke en flybillett kjøpes til kr 0,- som er den eneste prisen som fremkommer i annonsen, og dette er ikke helt uvesentlig siden skatter og avgifter kan være en ikke ubetydelig del av totalprisen på en reise - for enkelte avganger innenlands så er det vel ikke utenkelig at skatt + avgift er 30-40-50% av totalprisen. Jeg sjekket som et eksempel en t/r-reise fra Tromsø til Oslo, og billetten som skulle koste 0,- endte opp med å koste 553,-. I tillegg kan man argumentere for at dette er et brudd på merkevarebyggingen som selskapet som du ikke trenger kalkulator for å finne ut av hva en reise koster.
Jeg har ikke noe problem med å skjønne at det ofte tilkommer ekstra når man booker en reise, men har man ikke problemer med denne annonsen så har man heller ikke problemer med LCC'enes prisannonseringer.
Du, TOS, som er økonomimann - jeg blir ganske imponert over at du gang på gang legger fram samme bildet og "elegant" utelater problemet SAS møter fra myndighetene: de får ikke lov å utelate skatter og avgifter.
SAS gir gratis billetter, men staten skal ha penger. Hvordan mener du en reell reklame skulle sett ut da? "I sommer flyr barn gratis i form av at SAS ikke tjener ei krone, men på grunn av statlige restriksjoner må skatt og avgift betales"?
Det er en substansiell forskjell på å legge opp til at forbrukerene blir forledet av prisreklame *med vilje* for å gjøre seg penger, versus å være pålagt av staten noe man selv ikke gjør seg penger på. Hvordan kan du sammenlikne å med vilje trekke fra kredittkorttillegg, baggasjetillegg og det som måtte være, med at staten pålegger å betale skatt og avgift på en flybillett?
Det står i reklamen at barn reiser for billettpris kr 0 og i tillegg kommer skatter og avgifter som er en variabel pris og naturligvis ikke kan oppgis i tall - noe som er helt oppnåelig og har vært det de siste år dette tilbudet har vært![]()
Du, TOS, som er økonomimann - jeg blir ganske imponert over at du gang på gang legger fram samme bildet og "elegant" utelater problemet SAS møter fra myndighetene: de får ikke lov å utelate skatter og avgifter.
SAS gir gratis billetter, men staten skal ha penger. Hvordan mener du en reell reklame skulle sett ut da? "I sommer flyr barn gratis i form av at SAS ikke tjener ei krone, men på grunn av statlige restriksjoner må skatt og avgift betales. Sorry, vi kan ikke gjøre noe med det."?
Det er en substansiell forskjell på å legge opp til at forbrukerene blir forledet av prisreklame *med vilje* for å gjøre seg penger, versus å være pålagt av staten noe man selv ikke gjør seg penger på. Hvordan kan du sammenlikne å med vilje trekke fra kredittkorttillegg, baggasjetillegg og det som måtte være, med at staten pålegger å betale skatt og avgift på en flybillett?
SAS gir gratis billetter, men staten skal ha penger. Hvordan mener du en reell reklame skulle sett ut da? "I sommer flyr barn gratis i form av at SAS ikke tjener ei krone, men på grunn av statlige restriksjoner må skatt og avgift betales. Sorry, vi kan ikke gjøre noe med det."?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.