Barn reiser for kr. 0,- med SAS i sommer (splittet)

Re: Barn reiser for kr. 0,- med SAS i sommer

<mod>
Det er splittet og ryddet - hold dere til saken folkens. Metadiskusjoner kan også tas andre steder. Personangrep er ikke akseptablet! De som mistet evt. gode innlegg i oppryddingen får gjøre nytt forsøk.
</mod>
 
Last edited:
Re: Barn reiser for kr. 0,- med SAS i sommer

Hva er galt med gratisreiser? SAS må vel få lov til å gi bort reiser hvis de vil?
Noen link eller bilde av den plakaten eller? Det er sikkert et eller annet forebehold med liten skrift der, tipper jeg?
 
Re: Barn reiser for kr. 0,- med SAS i sommer

Hva er galt med gratisreiser? SAS må vel få lov til å gi bort reiser hvis de vil?
Noen link eller bilde av den plakaten eller? Det er sikkert et eller annet forebehold med liten skrift der, tipper jeg?

Du kan bl.a. se på hjemmesiden til SAS. Der står det + Skatter og Avgifter med noe mindre skrift. Problemstillingen her er vel om det er for mye fokus på 0,-, og om forbeholdene er gjemt bort. Reisene er ikke gratis, og de koster ikke 0,-. Det er nok poenget. Hadde SAS valgt å gi bort reisene gratis så hadde neppe så mange reagert (annet enn å lure på om kapasiteten til SAS kanskje bedre kunne vært utnyttet til noe annet, men det er en annen diskusjon).

Den andre problemstillingen er om dette er i tråd med SAS sin merkevarebygging som et selskap der man skal slippe å ta frem kalkulatoren når man skal ut på reise.
 
Last edited:
Re: Barn reiser for kr. 0,- med SAS i sommer

http://www.tyrkiareiser.no/reiser/no/Hva-passer-for-meg-1-683/Barn-reiser-gratis-1-712.html

http://www.startour.no/reiser/all-inclusive-hotell-sommer-2013/kr-0-for-barn/

Widerøe: Barn under to år reiser gratis innenlands

gratis-barn-vinterferie.jpg


200x140_all_incl_bamse.jpg


Jau jau :)
 
Re: Barn reiser for kr. 0,- med SAS i sommer

Several wrongs don't make a right. Dessuten er det jo begrenset med avgifter på barnebuffeter...

Med tanke på at avgiftene kan utgjøre store deler av billettkostnadene ved en flyreise er det helt på sin plass å stille spørsmålstegn ved denne markedsføringen.
 
Re: Barn reiser for kr. 0,- med SAS i sommer

Du kan bl.a. se på hjemmesiden til SAS. Der står det + Skatter og Avgifter med noe mindre skrift. Problemstillingen her er vel om det er for mye fokus på 0,-, og om forbeholdene er gjemt bort. Reisene er ikke gratis, og de koster ikke 0,-. Det er nok poenget. Hadde SAS valgt å gi bort reisene gratis så hadde neppe så mange reagert (annet enn å lure på om kapasiteten til SAS kanskje bedre kunne vært utnyttet til noe annet, men det er en annen diskusjon).

Den andre problemstillingen er om dette er i tråd med SAS sin merkevarebygging som et selskap der man skal slippe å ta frem kalkulatoren når man skal ut på reise.
Inkonsekvent markedsføring fra SAS er ikke noe nytt. De holdt jo på i åresvis å reklamerte for at hos de var det ingen skjulte avgifter og tillegg, samtidig som de benyttet enhver anledning til å rakke ned på konkurrentene i media for disse skjulte avgiftene og alt man måtte betale ekstra for.

Som Eurobonus-medlem registrert med amerikansk adresse, mottok jeg under denne tiden en haug med eposter med "tilbud" hvor priser konsekvent var oppgitt uten skatter og avgifter. Man kan kanskje si at det var industristandard for flypriser i USA, men husker jeg ikke helt feil, var SAS selv her sent ute med å oppgi priser med skatter og avgifter. De tviholdt på sin praksis til en lovendring tvinget til å endre parksis.
 
Re: Barn reiser for kr. 0,- med SAS i sommer

Man kan kanskje si at det var industristandard for flypriser i USA,

Ja, som regel er det 'prices one way excl taxes based on roundtrip travel.' Slik averterte alle. Hvert marked sine særegenheter ...
 
Re: Barn reiser for kr. 0,- med SAS i sommer

Hvert marked sine særegenheter ...
Jepp. Jeg syns uansett det er håpløst å bygge markedsføringen sin rundt praksis ved prising og gå ut slik SAS gjorde mot sine konkurrenter. Når de selv drev lignende praksis i andre markeder.

Litt som om Nike eller H&M skulle kritisere konkurrerende selskap for å drive med barnearbeid i Kina, mens de selv bruker barnearbeidere i Bangladesh. Satt på spissen.
 
Re: Barn reiser for kr. 0,- med SAS i sommer

Du kan bl.a. se på hjemmesiden til SAS. Der står det + Skatter og Avgifter med noe mindre skrift. Problemstillingen her er vel om det er for mye fokus på 0,-, og om forbeholdene er gjemt bort.
"+skatter og avgifter" er mere synlig enn på annonsene SAS hadde i fjor så det går jo litt fremover, men mye gjenstår.

1) Det virker useriøst å bruke et beløp i annonsene som er så langt unna minimum man må betale. Her er faktisk både Ryanair og Norwegian mer edruelige. Er dette virkelig et image SAS ønsker?

2) Selv om man tar med alt så står med mindre skrift i annonsen så stemmer ikke prisen. SAS legger også til et "servicehonorar" som de ikke regner som en del av "skatter og avgifter".

3) For at noen skal kunne reise kun for "skatter og avgifter" (+ servicehonorar) fortusetter det at vedkommende reiser sammen med noen som betaler mer. Om ikke øker SAS prisen med 250 kr innenlands og 350 til utlandet.


Under poengrabatt har SAS begynt å ta med hvor mye "skatter og avgifter" vil være og det er positivt at de gjør dette. Det burde være mulig å ta noe tilsvarende med i annonsene de nå har.
http://www.sas.no/EuroBonus/Tilbud-og-nyheter/Poengrabatt/
 
Legger ved et bilde av reklamen det klages over.

Jeg har ingen problemer med denne reklamen. Det kommer helt klart og tydelig frem at skatter og avgifter kommer i tillegg.
 

Attachments

  • SAS.jpg
    SAS.jpg
    43.3 KB · Views: 744
Legger ved et bilde av reklamen det klages over.

Jeg har ingen problemer med denne reklamen. Det kommer helt klart og tydelig frem at skatter og avgifter kommer i tillegg.

Nei, men i motsetning til diverse andre selskaps prisannonseringer som mange har noe imot, så kan ikke en flybillett kjøpes til kr 0,- som er den eneste prisen som fremkommer i annonsen, og dette er ikke helt uvesentlig siden skatter og avgifter kan være en ikke ubetydelig del av totalprisen på en reise - for enkelte avganger innenlands så er det vel ikke utenkelig at skatt + avgift er 30-40-50% av totalprisen. Jeg sjekket som et eksempel en t/r-reise fra Tromsø til Oslo, og billetten som skulle koste 0,- endte opp med å koste 553,-. I tillegg kan man argumentere for at dette er et brudd på merkevarebyggingen som selskapet som du ikke trenger kalkulator for å finne ut av hva en reise koster.

Jeg har ikke noe problem med å skjønne at det ofte tilkommer ekstra når man booker en reise, men har man ikke problemer med denne annonsen så har man heller ikke problemer med LCC'enes prisannonseringer.
 
Last edited:
Du, TOS, som er økonomimann - jeg blir ganske imponert over at du gang på gang legger fram samme bildet og "elegant" utelater problemet SAS møter fra myndighetene: de får ikke lov å utelate skatter og avgifter.

SAS gir gratis billetter, men staten skal ha penger. Hvordan mener du en reell reklame skulle sett ut da? "I sommer flyr barn gratis i form av at SAS ikke tjener ei krone, men på grunn av statlige restriksjoner må skatt og avgift betales. Sorry, vi kan ikke gjøre noe med det."?

Det er en substansiell forskjell på å legge opp til at forbrukerene blir forledet av prisreklame *med vilje* for å gjøre seg penger, versus å være pålagt av staten noe man selv ikke gjør seg penger på. Hvordan kan du sammenlikne å med vilje trekke fra kredittkorttillegg, baggasjetillegg og det som måtte være, med at staten pålegger å betale skatt og avgift på en flybillett?
 
Nei, men i motsetning til diverse andre selskaps prisannonseringer som mange har noe imot, så kan ikke en flybillett kjøpes til kr 0,- som er den eneste prisen som fremkommer i annonsen, og dette er ikke helt uvesentlig siden skatter og avgifter kan være en ikke ubetydelig del av totalprisen på en reise - for enkelte avganger innenlands så er det vel ikke utenkelig at skatt + avgift er 30-40-50% av totalprisen. Jeg sjekket som et eksempel en t/r-reise fra Tromsø til Oslo, og billetten som skulle koste 0,- endte opp med å koste 553,-. I tillegg kan man argumentere for at dette er et brudd på merkevarebyggingen som selskapet som du ikke trenger kalkulator for å finne ut av hva en reise koster.

Jeg har ikke noe problem med å skjønne at det ofte tilkommer ekstra når man booker en reise, men har man ikke problemer med denne annonsen så har man heller ikke problemer med LCC'enes prisannonseringer.

Jeg er helt enig, synes ikke at denne annonsen er i tråd med SAS sine budskap. På mine reiser er faktisk avgiftene nå høyere enn Billettprisen.
 
Du, TOS, som er økonomimann - jeg blir ganske imponert over at du gang på gang legger fram samme bildet og "elegant" utelater problemet SAS møter fra myndighetene: de får ikke lov å utelate skatter og avgifter.

SAS gir gratis billetter, men staten skal ha penger. Hvordan mener du en reell reklame skulle sett ut da? "I sommer flyr barn gratis i form av at SAS ikke tjener ei krone, men på grunn av statlige restriksjoner må skatt og avgift betales"?

Det er en substansiell forskjell på å legge opp til at forbrukerene blir forledet av prisreklame *med vilje* for å gjøre seg penger, versus å være pålagt av staten noe man selv ikke gjør seg penger på. Hvordan kan du sammenlikne å med vilje trekke fra kredittkorttillegg, baggasjetillegg og det som måtte være, med at staten pålegger å betale skatt og avgift på en flybillett?

SAS kan da velge å gi bort billetter hvis de vil det. De må da selvsagt selv stå for de myndighetspålagte skattene og avgiftene (fuel surcharge har de pålagt seg selv), men det er vel ingen myndigheter som tvinger SAS til å ta seg betalt fra sine kunder for disse avgiftene? Det var f.eks. slik at man lenge slapp å betale skatter og avgifter på bonusreiser. Det er vel det samme når FR reklamerer med billetter til kr 0,- (og der har vi redegjørelser for at dette faktisk er hva enkelte kunder har betalt - men her må FR betale de relevante skattene og avgiftene).

En enkel løsning er "I sommer betaler barn kun skatter og avgifter", men det høres jo naturligvis ikke like rimelig ut som kr 0,-.

Jeg ser jo at din prinsipielle holdning er at SAS her ikke driver med forledende reklame, mens andre selskaper gjør det. Jeg ser liten forskjell på de to tingene. Kredittkortavgifter kan man unngå (mener jeg å ha hørt - i det selskapet jeg stort sett flyr så tar de ikke betalt for slikt), bagasje trenger ikke alle, osv., så prisen de fleste LCC'ene (f.eks. DY) reklamerer med er rent faktisk oppnåelig. Skattene og avgiftene skal SAS ha betalt for uansett hvordan du tilpasser deg som kunde. Det kan da umulig være vanskelig å se dette.
 
Last edited:
Det står i reklamen at barn reiser for billettpris kr 0 og i tillegg kommer skatter og avgifter som er en variabel pris og naturligvis ikke kan oppgis i tall - noe som er helt oppnåelig og har vært det de siste år dette tilbudet har vært :)
 
Det står i reklamen at barn reiser for billettpris kr 0 og i tillegg kommer skatter og avgifter som er en variabel pris og naturligvis ikke kan oppgis i tall - noe som er helt oppnåelig og har vært det de siste år dette tilbudet har vært :)

Siden du nevnte at SAS måtte ta seg betalt for de skatter og avgifter de har i sine prisoversikter: Stemmer det?

Er en billettpris på noe i nærheten av 0,- mulig å få til for kundene, og hva tror du kundene oppfatter er billettprisen (er ikke det totalen man betaler)? Mange har kritisert at totalkostnaden på en reise hos en LCC ofte ender opp med å være mye høyere enn annonsert pris. Hva er forskjellen til denne annonseringen?

For en som skal reise med en LCC så kan man vel like godt oppfatte eventuelle kredittkortbegyrer, setereservasjon, bagasje som variable tillegg som naturligvis ikke kan oppgis i tall fordi folk har forskjellige behov...
 
Last edited:
Du, TOS, som er økonomimann - jeg blir ganske imponert over at du gang på gang legger fram samme bildet og "elegant" utelater problemet SAS møter fra myndighetene: de får ikke lov å utelate skatter og avgifter.

SAS gir gratis billetter, men staten skal ha penger. Hvordan mener du en reell reklame skulle sett ut da? "I sommer flyr barn gratis i form av at SAS ikke tjener ei krone, men på grunn av statlige restriksjoner må skatt og avgift betales. Sorry, vi kan ikke gjøre noe med det."?

Det er en substansiell forskjell på å legge opp til at forbrukerene blir forledet av prisreklame *med vilje* for å gjøre seg penger, versus å være pålagt av staten noe man selv ikke gjør seg penger på. Hvordan kan du sammenlikne å med vilje trekke fra kredittkorttillegg, baggasjetillegg og det som måtte være, med at staten pålegger å betale skatt og avgift på en flybillett?

Nå er jo ikke alle disse Skattene og Avgiftene myndighetspålagt eller skal betales til Myndighetene - inne blant disse ligger det ofte et "Fuel Surcharge" i skjul noe som går uavkortet til SAS.
 
Du, TOS, som er økonomimann - jeg blir ganske imponert over at du gang på gang legger fram samme bildet og "elegant" utelater problemet SAS møter fra myndighetene: de får ikke lov å utelate skatter og avgifter.

SAS gir gratis billetter, men staten skal ha penger. Hvordan mener du en reell reklame skulle sett ut da? "I sommer flyr barn gratis i form av at SAS ikke tjener ei krone, men på grunn av statlige restriksjoner må skatt og avgift betales. Sorry, vi kan ikke gjøre noe med det."?

Det er en substansiell forskjell på å legge opp til at forbrukerene blir forledet av prisreklame *med vilje* for å gjøre seg penger, versus å være pålagt av staten noe man selv ikke gjør seg penger på. Hvordan kan du sammenlikne å med vilje trekke fra kredittkorttillegg, baggasjetillegg og det som måtte være, med at staten pålegger å betale skatt og avgift på en flybillett?

Du, Polaris! Jeg blir også ganske imponert over andre som ikke har forstått at SAS ikke er det spor bedre enn andre selskap.
Forklar gjerne denne for meg om du kan:

SK OSL-NYC skatter og avgifter Nok 2888,- av dette er 2311,- fuelcharge hos SK

DY OSL-NYC skatter og avgifter Nok 971,- av dette tar DY 500,- i fuelcharge

Det hjelper ikke å reklamere for "alt inkludert" når tilleggene (fuelcharge) de tar er neste 5 ganger høyere enn hos konkurrenten.
 
Back
Top