Bangkok-tråden

Re: Bangkok - Thailand - opplevelser

Hei,

jeg og min kjære sier ja til hverandre i februar, og skal på bryllupsreise i april 2014. Turen går innom mange steder i Asia, og en av disse er Bangkok.

Istedetfor å gi hverandre en morgengave, så er vår gave til hverandre en dag med opplevelser ett sted på bryllupsreisen. Mitt sted er Bangkok.

Bangkok er en rotete by syntes jeg, så jeg trenger litt tips og hint for hvordan jeg skal gripe dette ann.

Noen som har gode ideer til hva man kan gjøre?

Ting på kvelden er ordnet, men jeg trenger tips til hva vi kan gjøre fra morningen av.
Har Bangkok eller områdene rundt noe unikt å by på?

Det skal ikke være fartsfylt eller involvere enorme høyder. Det er han ikke så glad i :-)

Jeg har vert på sykkeltur i Bangkok to ganger med www.bangkokbybike.com
Det er kanonbra, du får syklet, kjørt long tail båt og spist lokal mat på lokal restaurant, og da mener jeg LOKALT.
Du finner en TR på denne siden:
http://bonusfeber.no/bangkok-bike-en-opplevelse-helt-uten-om-det-vanlige/

Re: Bangkok-tråden

Tilbake fra en fin tur, dessverre litt preget av regn. Testet ut barons tailor og er veldig fornøyd. De har kanskje ikke den beste corporate identity, men kvaliteten stemmer absolutt! Bodde på Conrad (veldig fornøyd), men var ut og spiste på Utager (bra) og Reflection (heftig overpriced) på Le Meridien som er på andre siden av Plazan. Noen som har efaringer med hotellet, det virket også veldig fint. Kanskje for neste gang..

Bangkok-tråden

Firehouse er testet. Så langt kvalifiserer de til tittelen "verdens beste burgere". Vegg i vegg er Apoteka, som er kanon sted med live blues/soul og liten plass, så du får passe på å være tidlig.

-A

Inntok sen middag på Firehouse i går, må si at dette absolutt er den beste burger'n jeg har spist noen gang. Valget falt på Champion Chilli burger, og den gjorde ikke skam på navnet... Illegal burger, Døgnvill, Beach Club og de andre hypa burgersjappene i Oslo bør snarest legge inn en studietur til Sukhumvit Soi 11...

Last edited:

Hvordan er det med demonstrasjoner osv der nede? Satser på at det roer seg til februar når jeg har booket tur nedover.

Hvordan er det med demonstrasjoner osv der nede? Satser på at det roer seg til februar når jeg har booket tur nedover.

Det er aldri godt å si når det smeller i Bangkok, situasjonen mellom rød- og gulskjortene blusser opp med ujevne mellomrom, slik som nå. Forholdet mellom makteliten i byen, og Taksin som mobiliserer massene fra landsbygden bølger frem og tilbake. Søsteren hans er jo blant annet statsminister..

Det som kan være greit å vite er at det er mest uro hvor departementene/regjeringen har sine lokaler, som ligger på en annen kant enn f.eks turistområdene i Sukhumvit. Jeg var der under opptøyene sist, da de beleiret seg midt i byen. Gikk greit, eneste var at de kan stenge ned byen ved å innføre midlertidig unntakstilstand, noe som skjedde et par timer etter jeg dro.
Så utvis generell tilbakeholdenhet, men ikke alltid tro på norske avisers krisemaksimering.

Det har vært store demonstrasjoner her i Bangkok de to siste dagene. Det strides om antallet, regjeringen underrapporterer og demonstrantene overrapporterer... Men i følge Bangkok Post var det ca 400.000 demonstranter ute i går, de fleste rundt Democracy Monument i Ratchadamnoen. I tillegg kommer det stadig flere rødskjorter til Rajamangala Stadium, men så langt har de heldigvis holdt seg på hver sine steder. Det har gått relativt fredelig for seg, men okkupasjonen av tre departementer i går er ikke bra... Jeg bor på Sukhumvit og her merker vi lite til det som skjer. Men det er nå iverksatt ekstra sikkerhetstiltak med checkpoints og avsperring av visse områder. Skal til Suvarnabhumi senere i dag, dropper nok taxi og prøver toget fra Makkasan.

Royal Silk lounge er kun for businesspassasjerer og ganske stor. Blir som regel fullt på kveldstid, samme gjelder forsåvidt Orchid, som er *A. De er mye mindre, men noen ganger koseligere. Samme mat/drikke i alle.

Som Thai C-klasse har du rett til en gratis 30 min nakke eller fotmassasje. Separat Spa.

Ellers er 7t lenge i Bkk, bortsett fra i firstclass lounge da :) Du kan ev vurdere å ta en tur med flytoget inn til Sukhumvit for en 2t massasje og god mat. Rekker fint tilbake og kjapp check-in siden Silk har dedikert check-in og egen sikkerhets-og immigrasjon. Du kommer også rett ned i Silk-lounge etter immigrasjon.
Du kan også betale for en full body massasje på flyplassen, men det er en annen Spa-avd. Når det gjelder mat synes jeg at de fleste spisestedene på Suvarnabhumi er under pari. Selv streetfood smaker bedre, om enn litt høyere innhold av bakterier :D

Takk for svarene :)

Jeg bor på Sukhumvit og her merker vi lite til det som skjer. Men det er nå iverksatt ekstra sikkerhetstiltak med checkpoints og avsperring av visse områder. Skal til Suvarnabhumi senere i dag, dropper nok taxi og prøver toget fra Makkasan.

Godt poeng. Portforbudet de har innført gjelder i praksis hele Bangkok, selv om det nok praktiseres litt mer liberalt utenfor fokusområdene. Ulempene uansett er jo trafikkaos, og da fylles BTS-togene opp. Er jo allerede krise på togene/MRT i rushtiden, og ganske heftig trafikkaos fra før.

Ser jo ikke ut som dette roer seg med det første mtp at de har tatt over hærens hovedkvarter. Får vel igjen penga på forsikringa om det i februar skulle vise seg å være utrygt å reise dit. Jeg booket forresten billetten før dette her startet for fullt. Håper og tror det er rolig der da. Er ingen reddhare av meg, men ustabile situasjoner er ikke noe særlig. Foreløpig så fraråder ikke UD reise til Bangkok så tipper det er helt ok.

I følge den norske ambassadøren er det altså bare begrensede områder demonstrasjonene foregår, og hun sier det går greit å reise dit foreløpig. Veien fra Sukhumvit til Suvarnabhumi går heller ikke gjennom disse områdene, selv om trafikken selvsagt lider pga omkjøringer. Men ville nok ikke bodd på hotell langs elven pga fremkommelighet.

Jeg er booket med SK973 fra CPH til BKK 26.12.2013, og har fulgt med på tilgjengelighet på KVS Tool ifbm mulighetene for oppgradering med Optiontown. I går kveld var det kun ett sete ledig på hele flyet (i C), mens det i dag ser slik ut:

C8 D8 Z0 R0 J0 Y6 S6 P0 A0 E6 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0 B0

Har folk begynt å få kalde føtter, eller kan det være noe annet som er årsaken til at det plutselig er minst 20 ledige plasser? Systemoppdatering?

C8 D8 Z0 R0 J0 Y6 S6 P0 A0 E6 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0 B0

Har folk begynt å få kalde føtter, eller kan det være noe annet som er årsaken til at det plutselig er minst 20 ledige plasser? Systemoppdatering?

Minst 20 ledige plasser er feiltolkning. Det eneste du kan lese med sikkerhet ut fra tilgjengeligheten over er at det er maks 8 seter igjen for salg, tilgjengelighet pr. klasse er gjensidig avhengig av hverandre.

Tilgjengeligheten er svært dynamisk og endrer seg hele tiden. Det kan ha kommet kanselleringer, overbookingsnivået kan ha endret seg, prognosen til flighten kan ha endret seg, tilgjengelighet pr. point of sale eller O&D kan ha endret seg etc. etc....

Tilbake fra en ukes tid i Bangkok. Merket ikke noe til den politiske uroen, men så oppholdt jeg meg stort sett bare i turistområder. Jeg ville ikke frarådet noen å reise dit nå.

Når det gjelder hotell så har jeg hatt mitt andre opphold på nye Hilton Sukhumvit. Forrige gang jeg var der var det regntid og dessuten så var bassengområdet stengt. En del av innkjøringsproblemene fra forrige opphold var nå rettet opp i, men det er fortsatt noen irritasjonsmomenter. Det største av dem alle, og som egentlig er helt hårreisende, er at bassenget på taket (av typen "infinity pool") er vendt mot nord - i tillegg til at det er flere meter høye vegger rundt sidene mot øst, sør og vest. Det betyr at i desember (høysesong) så er det bare et lite område ved bassenget som har sol (ca. tre senger og én "cabana") - og det i bare tre timer! Vannet i bassenget er følgelig iskaldt, siden det nesten aldri får sol på denne tiden av året. Hvordan det er på andre tider av året vet jeg ikke. Så en liten advarsel her for de av dere som vil tilbringe en dag eller to ved bassenget og slikke sol, så er ikke dette hotellet for dere.

Tilbake fra en ukes tid i Bangkok. Merket ikke noe til den politiske uroen, men så oppholdt jeg meg stort sett bare i turistområder. Jeg ville ikke frarådet noen å reise dit nå.

Når det gjelder hotell så har jeg hatt mitt andre opphold på nye Hilton Sukhumvit. Forrige gang jeg var der var det regntid og dessuten så var bassengområdet stengt. En del av innkjøringsproblemene fra forrige opphold var nå rettet opp i, men det er fortsatt noen irritasjonsmomenter. Det største av dem alle, og som egentlig er helt hårreisende, er at bassenget på taket (av typen "infinity pool") er vendt mot nord - i tillegg til at det er flere meter høye vegger rundt sidene mot øst, sør og vest. Det betyr at i desember (høysesong) så er det bare et lite område ved bassenget som har sol (ca. tre senger og én "cabana") - og det i bare tre timer! Vannet i bassenget er følgelig iskaldt, siden det nesten aldri får sol på denne tiden av året. Hvordan det er på andre tider av året vet jeg ikke. Så en liten advarsel her for de av dere som vil tilbringe en dag eller to ved bassenget og slikke sol, så er ikke dette hotellet for dere.

Flott å høre, da kan man vel gjennomføre turen min i februar (men er vel kanskje stor sjanse for uro der da). Vurderer kanskje å bytte fra Conrad til Hilton Sukhumvit (ligger kanskje en smule mer sentralt ut i fra kartet?

Hvordan er det med scams? I det hele tatt mulig å unngå det om man tester å ta taxi (tenker å bruke det fra flyplassen)? Bangkok taxi scam er noe som ikke akkurat gir få treff på Google. Første gang til Bangkok skjønner du, selv om jeg har tilbrakt uttallige timer på BKK. ^_^

Flott å høre, da kan man vel gjennomføre turen min i februar (men er vel kanskje stor sjanse for uro der da). Vurderer kanskje å bytte fra Conrad til Hilton Sukhumvit (ligger kanskje en smule mer sentralt ut i fra kartet?

Det er litt vanskelig å definere hva som er sentralt i Bangkok. Jeg liker å bruke kjøpesenteret Central World som en slags definisjon på hva som er sentralt, og i så måte er Conrad mer sentralt enn Hilton Sukhumvit. Men sistnevnte ligger bare ett stopp unna kjøpesenteret Terminal 21 (der må alle fly- og reiseentusiaster innom!) og der kan du bl.a. få kjøpt et helt greit måltid for 10-15 kroner.

Hvordan er det med scams? I det hele tatt mulig å unngå det om man tester å ta taxi (tenker å bruke det fra flyplassen)? Bangkok taxi scam er noe som ikke akkurat gir få treff på Google. Første gang til Bangkok skjønner du, selv om jeg har tilbrakt uttallige timer på BKK. ^_^

Nå har jeg vært i Bangkok en del ganger, og stort sett alltid blitt (forsøkt) utsatt for et eller annet rart. Men sånn er det med u-land, it comes with the territory :rolleyes: Noen ganger er det bare misforståelser, manglende språkkunnskaper etc. mens det i andre tilfeller er bevisst forsøk på lureri som f.eks. feil vekslepenger.

På denne siste turen min booket jeg transport gjennom hotellet. En helt ny Toyota Camry med sjåfør kostet ca. 300 kroner hver vei, med aircondition, vannflasker og forfriskende kluter. Bedre enn å stå i taxikø og ende opp med en rusten, innrøkt holk som nesten ikke henger sammen. Ikke kult å suse av gårde på motorveien og få vannplaning i 100 kilometer i timen og ikke engang ha på sikkerhetsbelte fordi det ikke finnes i bilen. Been there done that :rolleyes:

Men for all del, Bangkok er bra, du kommer helt sikkert til å trives :cool:

Last edited:

Angående taxi fra flyplassen sjekk ut denne http://www.bangkokairportonline.com/node/52http://http://www.bangkokairportonline.com/node/52

For å unngå scams bør man ikke gå med på forslag fra Tuk Tuk/taxisjåføren om tur til gullsmeder og lignende. I Bangkok har de både metro og skytrain som tar deg rundt billig og effektivt (se kart over Bangkok). Ellers er de som regel veldig behjelpelig på hotellene både med veibeskrivelse og biler. De fleste taxiene har takstameter som det lønner seg å bruke. Skal du ta Tuk Tuk, bli enig om pris før kjøreturen starter. Pleier å være dyrere enn taxi, men kan være lurt i rushtrafikken. Du kan oppleve sjåfører som ikke ønsker å kjøre til det stedet du skal til, det kan være kø og andre ting som gjør at de er uvillige. Tar du sjansen så er en motorsykkeltaxi som regel en uforglemmelig tur. Anbefales i køsituasjoner.

Tar du forhåndsregler og leser deg opp på Bangkok vil du få en fin tur.

Back