WF-380
ScanFlyer Gold
For en del år tilbake hadde jeg en periode med minst en årlig jobbreise til Seattle. Sist gang var i 2006 med BA. Så dukket det plutselig opp en mulighet i år i forbindelse med noen møter. Siden sist har bedriftens reisepolicy endret seg slik at det er lov å reise på business på reiser over seks timer. På alle de tidligere turene unntatt en måtte jeg pent sitte bakerst. Unntaket var med SAS fra København en gang det var fullt på økonomi.
Dermed ble det bestilt businessbiletter med BA tur retur Oslo – London – Seattle.
På reisedagen måtte jeg opp på en søndag må sånn omtrent vanlig arbeidstid for å ta drosje til Gardermoen. Sjekket inn hos BA helt øst i avgangshallen og forserte den ikke altfor lange køen i sikkerhetskontrollen. Hadde faktisk aldri prøvd noen av loungene på OSL, så da bar det opp trappa og til venstre. Var faktisk et trivelig og rolig sted uten noen stor trengsel. Litt utsikt til utenlandsgatene var det faktisk også i en krok. Satte meg ned der med en Cola Light og ei avis.
Da det nærmet seg avgang tok jeg meg gjennom passkontrollen og inn i non-Schengen. Der er det akkurat så trangt som det alltid har vært med masse folk, enda både United og SAS akkurat hadde forlatt gatene på tur til New York.
Søndag 15. september 11:50, OSL-LHR BA 763, A319 G-EUPK. Sete 2F.

G-EUPK På Gardermoen før avgang til London.
Satte meg ned i stolen min og var den eneste på den seteraden. Slik forble det også helt til London. Var heller ikke noen foran meg på 1 DEF, men ellers var det vel en 6-7 passasjerer i denne klassen. Vi forlot Gardermoen på rutetiden og humpet i turbulent luft nedover Sørlandskysten. Fikk valget mellom en frukt eller kjøttallerken, og valgte sistnevnte og en Cola Light. Var ennå ikke klar for noe sterkere selv om klokka hadde passert lunsj. Ble tilbudt kaffe etter maten, og slo til på den. Damen som passet på oss der framme var stadig rundt og sjekket at vi ikke manglet noe.

Meatplatter - veldig god.

Over London like før landing.
Vi fikk en direkte innflyging til Heathrow uten noen strafferunder og landet fra øst ca. 20 minutter før tiden. Dermed ble det også kort vei til terminal 5. Dette var for øvrig første gang for meg på denne terminalen, og jeg kikket meg litt rundt om kring før jeg ble lei og tok meg til loungen. Kunne velge mellom en sør og nord-lounge, og etter mental krone og mynt valgte jeg sør. Store forhold der inne med mye mat og mange sitteplasser, men også veldig mange folk. Tok meg en chili og satte meg ved en datamaskin og surfet etter nyheter. Fant også kaffemaskinene til slutt i ene enden av loungen.
Da det var tid for å ta seg til gaten så jeg at Seattle var satt opp på B47. Dermed ble det heis ned til det førerløse toget, og bort til B-satelitten. Hadde håpet å kunne beskue både Dreamlineren og 380-en til BA, men måtte nøye meg med å på avstand beundre 380-en som var parkert bort på satellitt C. Satte meg ned og ventet på boarding da jeg plutselig hørte et skrik bak meg. Snudde meg rundt og fikk se et par føtter til en fyr som hadde falt øverst i ei rulletrapp. Han rørte seg ikke, folk strømmet til og det hele begynte å se dramatisk ut. Men han ble hjulpet på beina så da gikk det vel bra da.

Det nærmeste jeg kom BA's 380 parkert på nabosatelitten. Hadde jeg tenkt meg om kunne jeg tatt toget dit og sett den på nærmere hold.
Dermed ble det bestilt businessbiletter med BA tur retur Oslo – London – Seattle.
På reisedagen måtte jeg opp på en søndag må sånn omtrent vanlig arbeidstid for å ta drosje til Gardermoen. Sjekket inn hos BA helt øst i avgangshallen og forserte den ikke altfor lange køen i sikkerhetskontrollen. Hadde faktisk aldri prøvd noen av loungene på OSL, så da bar det opp trappa og til venstre. Var faktisk et trivelig og rolig sted uten noen stor trengsel. Litt utsikt til utenlandsgatene var det faktisk også i en krok. Satte meg ned der med en Cola Light og ei avis.
Da det nærmet seg avgang tok jeg meg gjennom passkontrollen og inn i non-Schengen. Der er det akkurat så trangt som det alltid har vært med masse folk, enda både United og SAS akkurat hadde forlatt gatene på tur til New York.
Søndag 15. september 11:50, OSL-LHR BA 763, A319 G-EUPK. Sete 2F.

G-EUPK På Gardermoen før avgang til London.
Satte meg ned i stolen min og var den eneste på den seteraden. Slik forble det også helt til London. Var heller ikke noen foran meg på 1 DEF, men ellers var det vel en 6-7 passasjerer i denne klassen. Vi forlot Gardermoen på rutetiden og humpet i turbulent luft nedover Sørlandskysten. Fikk valget mellom en frukt eller kjøttallerken, og valgte sistnevnte og en Cola Light. Var ennå ikke klar for noe sterkere selv om klokka hadde passert lunsj. Ble tilbudt kaffe etter maten, og slo til på den. Damen som passet på oss der framme var stadig rundt og sjekket at vi ikke manglet noe.

Meatplatter - veldig god.

Over London like før landing.
Vi fikk en direkte innflyging til Heathrow uten noen strafferunder og landet fra øst ca. 20 minutter før tiden. Dermed ble det også kort vei til terminal 5. Dette var for øvrig første gang for meg på denne terminalen, og jeg kikket meg litt rundt om kring før jeg ble lei og tok meg til loungen. Kunne velge mellom en sør og nord-lounge, og etter mental krone og mynt valgte jeg sør. Store forhold der inne med mye mat og mange sitteplasser, men også veldig mange folk. Tok meg en chili og satte meg ved en datamaskin og surfet etter nyheter. Fant også kaffemaskinene til slutt i ene enden av loungen.
Da det var tid for å ta seg til gaten så jeg at Seattle var satt opp på B47. Dermed ble det heis ned til det førerløse toget, og bort til B-satelitten. Hadde håpet å kunne beskue både Dreamlineren og 380-en til BA, men måtte nøye meg med å på avstand beundre 380-en som var parkert bort på satellitt C. Satte meg ned og ventet på boarding da jeg plutselig hørte et skrik bak meg. Snudde meg rundt og fikk se et par føtter til en fyr som hadde falt øverst i ei rulletrapp. Han rørte seg ikke, folk strømmet til og det hele begynte å se dramatisk ut. Men han ble hjulpet på beina så da gikk det vel bra da.

Det nærmeste jeg kom BA's 380 parkert på nabosatelitten. Hadde jeg tenkt meg om kunne jeg tatt toget dit og sett den på nærmere hold.