Bakkemannskaper bryter loven

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Arbeidstilsynet har avdekt at det selskapet Norwegian betaler for å sitte i skranken, håndtere bagasjen og flyet på bakken, bryter loven, og selskapet kan bli politianmeldt. Blant annet jobber de ansatte over 20 dager i strekk, og timetallet i måneden er skyhøyt.

- Det er brudd på overtids- og arbeidsstidsbestemmelsene. Det er brudd på daglig og ukentlig fritid, og det er brudd på at alle skal ha et godt arbeidsmiljø, sier seniorinspektør i Arbeidstilsynet, Arne Helge Mikkelsborg, som har foretatt kontrollene.

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.2983132

EDIT 15:12 , oppdatert Subjekt (NRK kilden har oppdatert Subject)

Re: - Norwegian bryter loven

Norwegian bryter IKKE loven !
Proffice har hverken arbeidskontrakt eller ansettelseforhold med Norwegian.
Snakk om tabloid vinkling :old

Ellingsen uttaler seg på NRK Nyhetsmorgen:

Informasjonssjef Anne Grete Ellingsen i Norwegian sier at dersom denne saken er riktig så er det en alvorlig situasjon. Hun peker på at Norwegian setter kvalitetskrav til sine leverandører, og det er viktig at arbeidsmiljøloven følges. Nå må alle forhold avklares og sikkerheten går foran. Ellingsen vil nå til bunns i saken, og peker på at leverandørene må følge lover og regler. Ellingsen sier de ble kjent med saken i går.

Det trekkes fram at Norwegian for få måneder siden ble kritisert for å utnytte lærlinger i kabinen. Ellingsen avviser at selskapet har utnyttet lærlinger. Hun sier de vil følge saken tett videre. Ellingsen vil ikke spekulere i hva denne saken betyr for Norwegians rykte.

Syns det blir litt feil at Norwegian henges ut i denne saken. Det blir litt som om jeg skulle fått kjeft for å kjøpe melk på Rema hvis den som satt i kassa hadde jobbet for mange timer en uke, eller hvis jeg satt på med en taxi hvor sjåføren hadde jobbet 24 timer i strekk.

Originally posted by Balle Chlorin

Syns det blir litt feil at Norwegian henges ut i denne saken. Det blir litt som om jeg skulle fått kjeft for å kjøpe melk på Rema hvis den som satt i kassa hadde jobbet for mange timer en uke, eller hvis jeg satt på med en taxi hvor sjåføren hadde jobbet 24 timer i strekk.

Egentlig ikke. Norwegian er tross alt selskapet som benytter seg av tjenesten, og bør sette knallharde krav til at leverandørene holder seg til lovverket.

Originally posted by Trash2000

Originally posted by Balle Chlorin

Egentlig ikke. Norwegian er tross alt selskapet som benytter seg av tjenesten, og bør sette knallharde krav til at leverandørene holder seg til lovverket.

Enig med Balle Chlorin her , det er ikke riktig å henge ut DY for dette. Anne Grethe Ellingsen uttaler seg etter mitt syn klart og tydelig i sakens anledning og synliggjør DY sin holdning.
DY trenger ikke sette "knallharde" krav til sine leverandører. Det holder at de setter alminnelige krav for bransjen. Alle bedrifter må jo forholde seg til Arbeidsmiljøloven uansett.

Men Norwegian har valgt en leverandør ut i fra en meget lav pris - og resultatet burde da kanskje ikke være overraskende?

Originally posted by EB

Men Norwegian har valgt en leverandør ut i fra en meget lav pris - og resultatet burde da kanskje ikke være overraskende?
Om man velger en leverandør etter lav pris skal likevel leverandøren forholde seg til lover og regler.
Jeg tror ikke at DY "regner" med at slike overraskelser kan komme.

I og for seg enig med deg OJB - men etter hva jeg husker var vel anbudet såpass lavt at flere stilte kritiske spørsmål allerede ved starten.

- Vår bekymring er at det er flere som tar seg flere jobber ved siden av, og dermed blir det ute av vår kontroll hvis loven brytes.

Dette sier altså (i følge NRK) Northports stasjonssjef Stig Aarnes. Skal dette være noen slags forklaring? Hvor er vår venn Ali når vi trenger ham?

- Og hvorfor tar de seg andre jobber ved siden av?

KANSKJE fordi "vikar" lønna knapt er til smør på brødet?

Vi har vært klar over dette lenge,heldigvis har jeg ikke jobbet så mye som over 170 timer på 1 mnd. Men det at det er noen som har gjort det er det ikke tvil på. Men det de skriver at skiftet går på over 1 døgn er løgn. Men jeg håper det blir ordning på dette her og at Proffice begynner og skjønner at de ikke kan håndtere oss på denne måten. At noen har godtatt håndteringer som dette er tydelig. Jeg er ikke 1 av de som har godtatt dette.
Men vil ikke si at det er hele Proffice Aviation som har gjort dette,men de som sitter og deler ut vakter, de ringer til alle døgnets tider og spør og maser om du vil jobbe.

Vi har merket forbedringer hos oss,og bedre blir det nok. Nå spesielt siden Arbeidstilsynet kommer og hjelper til med og få orden på ting.

Originally posted by ANX

Er ikke bare vikarer som jobber der.. De saster på fast ansatte nå, så de som har valgt og jobbe som vikar vil få mindre og gjøre.

P.A. Viking er litt mer tabloid i overskriften enn det han selv ville satt pris på om saken gjaldt SAS (og mer tabloid enn artikkelen selv, som vel ikke nevner at Norwegian har brutt loven).....:wink

Originally posted by TOS

P.A. Viking er litt mer tabloid i overskriften enn det han selv ville satt pris på om saken gjaldt SAS (og mer tabloid enn artikkelen selv, som vel ikke nevner at Norwegian har brutt loven).....:wink

Nei . det var cut&Paste fra NRK, de har nå rette overskriften til
"Bakkemannskaper bryter loven"

Jeg la på "subtitle" Proffice for å rette opp litt ....

Originally posted by NP-ENGM

Originally posted by ANX

Er ikke bare vikarer som jobber der.. De saster på fast ansatte nå, så de som har valgt og jobbe som vikar vil få mindre og gjøre.

Det er ikke bare vikarer, men de som er fast ansatt er ikke ansatt i Northport men Proffice Aviation. Proffice er jo som kjent et vikarbyrå eller bemanningsbyrå om du vil.

Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by TOS

Nei . det var cut&Paste fra NRK, de har nå rette overskriften til
"Bakkemannskaper bryter loven"

Jeg la på "subtitle" Proffice for å rette opp litt ....

Den er grei.:smile2

Både NRK P1, ABC Startsiden og flere andre nettavser har bilder av Norwegian fly og snakker om Norwegian i denne saken... Et av nettstedene hadde vel også overskriften om at Bjørn Kjos brøt loven...:angry:

Det er mye lettere å få tabloide oppslag når man omtaler selskaper som alle har et forhold til. Det ville neppe vært stor interesse dersom oppslaget hadde vært at det var Proffice som brøt loven og ble anmeldt til Arbeidstilsynet.

I radiosendingene kan det nesten høres ut som det er Norwegian som blir anmeldt - i alle fall tør jeg påstå at folk flest ikke hører forskjell. Dette sverter Norwegian mer enn de har fortjent.

Godt da å høre at deres meget profesjonelle informasjonssjef ikke faller for fristelsen å vektlegge at dette dreier seg om NorthPort eller Proffice, men bare sier at Norwegian setter kvalitetskrav og tar saken alvorlig.

Originally posted by The Ticketor

- Vår bekymring er at det er flere som tar seg flere jobber ved siden av, og dermed blir det ute av vår kontroll hvis loven brytes.

Dette sier altså (i følge NRK) Northports stasjonssjef Stig Aarnes. Skal dette være noen slags forklaring? Hvor er vår venn Ali når vi trenger ham?

Hahaha...Ja hvor er ali nå? Leste på E24 at det var visst mange som jobbet om sommeren og hadde lyst å jobbe mye hos Proffice, det er jo nesten en direkte angripelse av sommervikarene, har han ikke noe ansvar han kroppen der?, dytter skylden på sommervikarer og de som har jobber vedsiden av. Grei kar.

Detta selskapet skal ta over BA, vi venter i spenning

Back