• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bakkekollisjon på MAN

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Bakkekollisjon på MAN

Lufty.jpg

Og slik så venstre side på LH A320 - og dette er exit-side etter 4 fot winglet forsvant

For de som er kjent på MAN - kollisjonen skjedde nesten oppe ved The Airport Hotel. Lufthansa'en stod og ventet på å komme ut på rullebane 23R ved Juliet Alpha 1 (JA1) og Futuraen prøvde å passere på baksiden inn mot betongelementene du ser i bakgrunnen på dette bildet.

G-CEAC.jpg

(denne Palmair 732en venter på Juliet Sierra 1)

Det er spesielt trangt i østre enden av Juliet, og bygningen til Alpha Flight Services gjør at taksveiene ikke kan gjøres bedre heller.

G-JEDO.jpg


Her finner dere et rimelig detaljert kart som viser takseveiene på MAN: http://www.edendale.co.uk/MAIP/charts/MAN.32CC0201.PDF

Det har vært utrolig mange berøringer på MAN og området hvor Alpha og Delta møtes er den store flaskehalsen. Å la noen takse på Lima langs pir B og C har til tider blitt praktisert, og dette har resultert i en mengde "cut and pieces". Noen reele utvidelser i dette veikrysset (A-D) er heller ikke mulig uten at både brannstasjon og den store nye vedlikeholdshangaren til Thomas Cook (tidligere MyTravel) ryker. Hvis den beslutningen blir tatt så ryker også Aviation Viewing Park sin nåværende plassering og blir flyttet over på sørsiden. Men mye av dette at det er så trangt på MAN skyldes dens historie fra 2. verdenkrig - man kan jo på kartet se etterlatenskapene til to kryssende rullebaner (Kilo Charlie er en og Light Aircraft Area/Charlie/Alpha 6/Delta 6 indikerer den andre). Denne trangboenheten gjør jo også at for oss flyinteresserte MAN så sjarmerende også.
 
Last edited:
Re: Bakkekollisjon på MAN

Da har også Neil vært ute på taxebanen og fotografert

IMG_1482.jpg


Og det ser ut som om også styrbord høyderor har fått skader, men med dette manglet den store kraften når wingleten nådde haledelen til flykroppen.
 
Back
Top