Back to the Future !

dc-8-63

Finn Erik Edvardsen
DY 1995 er nå klar til avgang tilbake til ja nettopp 1995:rolleyes: Onsdag morgen var jeg igjen på plass i Indianerflyet (også fra historien Braathens avgang til SVG 07:30 var Indianerflyet - 08:00 avgangen var Høvdingflyet) - livetr har jo blitt hardere for oss indianere - nå går Indianerflyet 06:55 - noe som betyr avgang Kolbotn 05:11 med NSB noe som "korresponderer" med Flytoget 05:45 fra Oslo S - eller bedre med 05:42 fra Nationalteatret (for der er det sitteplasser igjen, det er det ikke fra Oslo S:angry:) MEN Retro Airlines har tatt et solid steg tilbake til den tiden Al Gore fant opp Internettet - og Automater....røde og og fine...men som alle typer Automater er de veldig fastskrudd til en posisjon (i motsetning til Internettet og andre nymotens ting som iPhone og andre Droider) så Adam må komme til Automaten - den kommer ikke til deg - hvor lenge var en i paradis :cry: (et annet tilbakeblikk i historien fra Fornebu - SAS sin første Automat i 1989 het Adam:old) Så denne lille indianeren må gå av på Oslo S - finne den røde blanke automaten og ei heller da finner en lykkja - følgj med det blir værre - mens jeg kan kjøpe en bok, en cd og mye annet hos Amazon med et klikk - er ikke akkurat brukervennligheten viet mye oppmerksomhet i disse retro boksene - 6 skjermbilder må til for å sjekke inn en liten indianer til SVG med reservert sete og uten bagasje....8 skjermbilder om en skifter sete :drunk: (I 1989 klarte Adam å reservere, ta betaling (enten kontant eller bank kort) trykke billett, ombordstigningskort og bagtag på 6 skjermbilder:cool:)...

Ja det er spor av fremtiden, jeg får en SMS på min lille iPhone og kan hente opp en "reisebekreftelse" som faktisk har en liten 3D strek kode som ligner veldig på den jeg får som ombordstigsningskort når jkeg sjekker inne på Internett hos Air France - og som faktisk er et ombordstigningskort akseptert selv av Home Land Security - men denne lille strek koden er ikke godt for mye.

En kan jo gå rett til gaten på innlandet, jo men hva innebærer det, det var ganske lange køer i Gate 16 i SVG i ettermiddag og nysjerrig som jeg er lurte jeg på hvorfor de gikk i rykk og napp som trafikken forbi Lysaker i Rush tiden - jo det var strek kode gjengen - som lagde full stopp - de måtte sjekkes inn - litt raskere enn automaten men ikke mye (siden det var køer kunne jeg sammenligne og mens en strek kode fyr ble sjekket inn skannet den andre mellom 8 og 10 passasjerer)

Og på toppen av allt koster jo dette mere - automater koster mye mere enn "other peoples internett" og siden jeg skal betale for det det koster å sende bagasje, kan vi vente oss et Automat Gebyr også ?:(
 
Og på toppen av allt koster jo dette mere - automater koster mye mere enn "other peoples internett" og siden jeg skal betale for det det koster å sende bagasje, kan vi vente oss et Automat Gebyr også ?:(

Det er nok Licence Fee for bruk av 'Adam 0.5' - programvaren som ligger i de små røde. Denne programvaren ligger oppå innsjekkingssoftwaren og gratis bruk av denne hadde gjort deg til fildeler. Og siden fildeling er forbudt, er det bedre å la deg betale så slipper du å gjøre noe ulovlig. :p
 
Strekkodegjengen har for vane å ha telefonen i lomma eller har helt andre sider oppe på telefonen enn den strekkoden under ombordstigning, så er man ikke "godt vant" så tar det ofte dobbelt så lang tid med de, kontra de som har BP fra før av...
Er man godt vant og har strekkoden klar tar det cirka 1 sekund lengre å få de videre enn de som har BP.

Flesteparten vil også scanne selv, slik at vi slipper å ta de dyre telefonene ut av hendene på dem...og da blir det til at det tar lengre tid. Det er ihvertfall slik jeg gjør.
Skulle jeg scanne for dem og i verste fall da miste telefonen i steingulvet og vi blir skyldig en Blackberry til 7000,- er det vel ingen som blir særlig glade.

Blir mer effektivt om man har printet et boardingpass på maskinene. Som tar under et minutt om du har bestilt sete og ikke har bagasje å sjekke inn.
Tast inn referanse -> neste -> neste -> neste -> (kun håndbagasje) neste -> ferdig!
Brukervennligheten synes jeg er grei...det er en god del lettere å holde leksjon for 20 pensjonister i dobbel halvsirkel rundt maskinen å sjekke seg selv inn til ACE enn å vise samme kundegruppe hvordan de skal bruke KL/AF-maskinene å sjekke seg selv inn til HAV via CDG.

Så synes ikke brukervennligheten til DYs maskiner er noe dårligere enn de andre som finnes rundtom.
 
Last edited:
Hmmmm er ikke like sikker på at feilene ligger hos kundene, det har jeg lært etter 10 år bak skrankene selv at å lære opp passajerene vil aldri lykkes, systemene må tilrette legges og det synes jeg kan bli langt bedre.

Ved avgangen 16:20 til Oslo i går ble ingen telefoner skannet, i gaten tastet de inn enten Ref nummer eller etternavn - kundene derimot hadde enten kredittkort (som ble dratt) eller telefonen klar. Skjønner at dette nok var et unntak (men så langt har jeg opplevd 50% slike unntak).

Skal du se brukervennlighet - gå ned til Flytoget - som registret kunde er det nødvendig med et halvt klikk pr. reise (Til OSL ingen skjerm, fra OSL velg stasjon) det er effektivt og kundevennlig. Er meget klar over at Flytoget er noe enklere - men ikke så mye enklere enn en OSL SVG uten bagasje, som med all den informasjonen som allerede ligger i min kunde profil burde klare seg med maks 2 skjermbilder !

Det eneste du kan lære oss som kunder er at vi har et valg, fortiden har jeg valgt dere, og min tilbake meldig er et ønske om at det er mye bra, men som ellers er det en del ting som kan bli bedre, mere effektivt.
 
Og Flytoget var ikke først ute med "no click boarding". Som registrert BU-kunde kunne man gå rett til gate og dra kredittkortet om det var ledige plasser på flyet. Forhåndskjøpt billett var ikke tilgjengelig. Kvittering kom pr. e-post. Funket helt identisk med Flytogløsningen, enkelt og kjapt til full pris.
 
Og Flytoget var ikke først ute med "no click boarding". Som registrert BU-kunde kunne man gå rett til gate og dra kredittkortet om det var ledige plasser på flyet. Forhåndskjøpt billett var ikke tilgjengelig. Kvittering kom pr. e-post. Funket helt identisk med Flytogløsningen, enkelt og kjapt til full pris.

Husker jeg feil, eller kunne man også gjøre dette med TPC?
 
Husker jeg feil, eller kunne man også gjøre dette med TPC?

Forskjellen var uansett at man hos BU ikke behøvde å kjøpe/bestille noe som helst. Man registrerte kun sitt eget kredittkort (slik man gjør hos Flytoget), og så kunne man bruke det så mye/liten man lystet. Hadde man flex-billett og troppet opp på flyplassen tidligere så var det bare å gå ombord hvis det var ledige plasser, ombookingen gikk automagisk (hvertfall så det slik ut for oss pax)
 
Back
Top