• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

BA vurderer flere USA-destinasjoner fra LCY

Washington høres jo ikke usannsynlig ut siden datterselskapet skal starte opp CDG-IAD også. Hvordan blir det rekkevidde-messig tro? 400 km lenger til IAD enn JFK.
 
"The carrier is examining services to locations including Boston and Washington after flights from City airport to New York reached 75 percent seat occupancy, Walsh said today following a press reception in London."

32 seter, nærmer seg 75%... Det vil si at de frakter et sted rett i overkant av 20 passasjerer til USA hver dag på denne ruta.
 
32 seter, nærmer seg 75%... Det vil si at de frakter et sted rett i overkant av 20 passasjerer til USA hver dag på denne ruta.
40 pax - de har to fly, dvs. 48 hvis vi regner nøyaktig 75%
 
Last edited:
75% er 96 passasjerer - de har to flighter hver vei pr. døgn i arbeidsuka. I følge innsidere så er belegget på returen tilbake over 90%, mens belegget er betydelig lavere på vestoverflighten via Shannon. Break-even for LCY-(SNN)-JFK-LCY ligger på 55%, så kort tid etter introduksjonen av den nye ruta går BA med overskudd.

Men planene er vel at de skal klare å fly direkte også vestover?
 
Det går vel ikke, med mindre det er planer om noe forlengelse av rullebanen på LCY? De stopper vel i SNN for å fylle drivstoff nettopp fordi rullebanen på LCY ikke er lang nok til at de kan ta av med nødvendig mengde drivstoff for direkteflight.
 
Men planene er vel at de skal klare å fly direkte også vestover?

Det har aldri vært i planene, det er to begrensninger på LCY som gjør dette ikke mulig - rullebanelengde og climb rate (de er samme krav til vinkel på utflyging som innflyging - 5,5°). En A318-112 kan med så kort rullebane og det antall passasjerer så ligger maks. distanse på noe over 1000 km (LCY-SNN er 629 km).
 
Det har aldri vært i planene, det er to begrensninger på LCY som gjør dette ikke mulig - rullebanelengde og climb rate (de er samme krav til vinkel på utflyging som innflyging - 5,5°). En A318-112 kan med så kort rullebane og det antall passasjerer så ligger maks. distanse på noe over 1000 km (LCY-SNN er 629 km).

Det er jo også ett mål å unngå immigrasjonen på JFK. Møtte en kamerat på JFK på tirsdag som kom med LH og han brukte over en time i køen der.

Med disse BA flightene slipper man dette på JFK
 
Og ikke minst det er mulig på Shannon å få seg en original Irish Coffee mens man venter.
 
Ser ut som BA er på hugget i minibuss-fabrikken, dersom det er hold i denne artikkelen:

British Airways is preparing to expand its transatlantic flight routes from London City airport as part of a host of big investments planned by boss Willie Walsh to capitalise on the airline's recovery from recession.

The news could lead to a jobs boost at the capital's smallest major airport after Walsh said BA's direct route from London City to New York - which launched last September - had been "hugely successful" and revealed that the flag carrier is looking at ordering more Airbus A318 planes, which have to be specially modified to cater for the short runway.
http://www.thisislondon.co.uk/stand...s-identifies-12-potential-takeover-targets.do

BOS, WAS og ORD er nevnt som kandidater.

Hvis de kan fly inn til DCA, og ikke IAD, så vil man jo få en skikkelig sentrum-til-sentrum-forbindelse. Eller er det begrensninger på langruter/internasjonale ruter på DCA?
 
DCA kan du bare glemme. Air Canada er eneste internasjonale operatoer der og som man vet er det tunge restriksjoner for aa lande der. Flighter over 1250 miles tillates ikke.
 
Er det kun meg eller faar du ogsaa Lufthansa Dejavu? Lufthansa var jo tunge paa single aisle smaafly med all business for en stund siden, men oppgraderer flightene til stoerre materiell saa snart markedet var klart for det?

Kan jo umulig vaere veldig god butikk i dette da omsetningen pr. flight er rimelig begrenset
 
Flighter over 1250 miles tillates ikke.

Hvorfor det, egentlig?

Skjønner at en flyplass ikke kan ta i mot internasjonale flighter pga. manglende immigration og toll (AC klareres vel i Canada - og BA i SNN, forøvrig), men hva har det å si hvor langt flyet har flydd?
 
Fant dette:

With a few exceptions, flights are restricted to destinations within 1,250 miles (2,012 km), in an effort to control aviation noise and to drive air traffic to the larger but more distant Washington Dulles International Airport.

Ser også:

Because the airport only provides U.S. immigration and customs facilities for corporate jet traffic, the only international flights allowed to land at DCA are those from airports with U.S. Customs and Border Protection preclearance,

Så om BA kan være en av "few exceptions", og de klarer paxen i SNN, så bør det vel gå?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ronald_Reagan_Airport
 
samme restriksjoner som paa LGA. (1500 miles). Det har vel med at flyplassene er smaa og at man oensker aa drive trafikken mot IAD og JFK/EWR
 
Martin, de har aldri gitt dispensasjon for flightlengde paa scheduled flights. UA og AA har lenge forsoekt aa faa transcon fra LAX/SFO til LGA/DCA, men dette har blitt avvist. Du kan glemme at BA da vil faa det
 
Martin, de har aldri gitt dispensasjon for flightlengde paa scheduled flights.


AS har tydeligvis fått. Ser de flyr fra DCA til både LAX og SEA. DL begynner visst også en service til SLC i høst.
 
DCA kan du bare glemme. Air Canada er eneste internasjonale operatoer der og som man vet er det tunge restriksjoner for aa lande der. Flighter over 1250 miles tillates ikke.

Ikke helt korrekt ...

Primarily serving as a "short-haul" airport, Reagan National offers nonstop service to destinations no further than a 1,250 mile perimeter from Washington, D.C. as part of the federally-instituted “Perimeter Rule.” The federal government has granted exceptions to this rule, allowing daily flights to the following six cities beyond the perimeter: Denver, Las Vegas, Los Angeles, Phoenix, Salt Lake City and Seattle.

The “slot rule” was created by the Federal Aviation Administration (FAA) in 1969 at five high-density airports to reduce congestion and spur growth at other nearby airports. Reagan National’s slot rule limits the number of landings and takeoffs to 62 per hour. Federal legislation in 2000 and 2003 added 24 and 22 new slots, respectively.

http://www.mwaa.com/reagan/1275.htm
 
Back
Top