BA med LCY-JFK

Veldig spennende! Dette lukter det fugl av!
Årets mest spenstige satsning, men ikke en del av Open Skies... hm
Tipper en og annen sjef dunker hodet i veggen hos SilverJet og EOS i dag. På den annen side har de et år på seg til å komme med mottrekk
 
Det går kraftige rykter om store økonomiske problemer i SilverJet. Businessonlykonkuransen begynner nok å merkes nå. Maxjet blir nok ikke siste mann ut av ringen....

Espen
 
Har virkelig en 318 (elite) nok power/range til å klare LCY-JFK med de begrensninger som finnes på LCY?
 
Kjempetøfft!!! BA satser og ikke minst de satser på Airbus!!!
 
Uten problem. Med den konfigurasjonen kan den ta av paa tvers. (...nesten ;) )
Nja, en kommer til å push grensene for hva den greier på turen vestover, om det er vanskelige vindforhold eller varmt i London... LCY har heller ikke verdens lengste rullebane, og det kan begrense TOW.
 
Tenk at BA starter denne ruta uten å ha tenkt på materiell, range, MTOW, banlengde o l? Det er jo ikke til å tro! :wow: :p :p
 
Tenk at BA starter denne ruta uten å ha tenkt på materiell, range, MTOW, banlengde o l? Det er jo ikke til å tro! :wow: :p :p
Det sa jeg nå ikke, men det kan tenkes at det blir som med JetBlue på flightene deres mellom østkysten og vestkysten - en A320 kan greie det, men må på noen av flightene gjennom året ta en mellomlanding for å få med seg litt mer suppe.
 
En A318 Elite har en rekkevidde paa nesten 9000km, saa den vil nok normalt klare NYC uten spesielle begrensninger. Den trenger tross alt bare litt over halv fuelload. Og payload vil jo vaere lav ..
 
BA sier nå at de VIL komme til å ha en fuelstop på turen vestover, selskapet snakker med en rekke flyplasser, men Shannon (Irland) ser ut til å være den mest aktuelle. Dette blir jo helt som i gode, gamle dager - hehe.

Årsaken til fulstopen på veien over til USA er ikke range (den skal ikke engang ha ekstra fueltanker), men lengden på rullebanen (1199m) og flyplassens “obstacle environment”, som gjør at BA ikke kan toppe tankene. Forøvrig det samme som gjør at man ikke kan fly BGO/SVG/OSL-LCY med Q400, for å komme hjem igjen måtte man blocke så mage seter at økonomien ville bli vanskelig.
 
BA sier nå at de VIL komme til å ha en fuelstop på turen vestover, selskapet snakker med en rekke flyplasser, men Shannon (Irland) ser ut til å være den mest aktuelle. Dette blir jo helt som i gode, gamle dager - hehe.

Årsaken til fulstopen på veien over til USA er ikke range (den skal ikke engang ha ekstra fueltanker), men lengden på rullebanen (1199m) og flyplassens “obstacle environment”, som gjør at BA ikke kan toppe tankene. Forøvrig det samme som gjør at man ikke kan fly BGO/SVG/OSL-LCY med Q400, for å komme hjem igjen måtte man blocke så mage seter at økonomien ville bli vanskelig.

Så da var nok ikke spørsmålet mitt helt uberetiget allikevel:colgate:
 
men lengden på rullebanen (1199m)

Banen er 1508 m, men TORA 1199 og TODA, som er vel så interessant, henholdsvis 1319 og 1385.

Vil BA isåfall bli første operatør med A318 på LCY? Eller er det noen andre som har kommet/kommer dem i forkjøpet?
 
Det spekuleres i at paa Shannon stoppet vil immigrasjon unnagjoeres slik at man kan gaa rett i tolla ved ankomst USA og droppe hele immigrasjon koeen.

For de som ikke kjenner til dette, en del irske flyplasser har amerikansk immigrasjon uten koeer. Har testet dette ut flere ganger DUB-ORD. Dersom du har haandbaggasje er det genialt (noe sikkert mange av disse paxene vil ha).
 
...og jeg der ellers helst ikke flyver single aisle aircraft på longhaul - her kunne jeg måske gøre en undtagelse ;)
 
...og jeg der ellers helst ikke flyver single aisle aircraft på longhaul - her kunne jeg måske gøre en undtagelse ;)

.. og Farmer's triprapport fra en tur med en Lufthansa/PrivatAir BBJ svekker vel heller ikke dette ... ;)

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=18302&highlight=privatair

LH412%2023%20feb%20kabin.jpg
 
Vel.. Har ikke tatt turen med 318, men storebroren er ganske saa braakete aa fly langt med. Foretrekker faktisk widebody foran disse BBJ/LRs
 
Back
Top