BA med LCY-JFK

Men hva er vitsen med å fly "direkte" LCY-JFK om man allikevel må mellomlande? Jeg skjønner jo at det er greit å slippe å bytte fly og særlig hvis man også kan ta immigrasjonskontroll på mellomlandingsflyplassen.

Men alikevel, liksom? Så fryktelig tidsbesparende kan det vel neppe bli.
 
Har foretatt en beregning med ytterpunkt i London med Bank Station (London Stock Exchange) og i New York med Wall Street (NYSE). Forutsetningene er følgende - beste klasse med public transport i London (taxi og tilsvarende er dødlig upålitelig å beregne i London) og i New York limousinservice mellom flyplassen og Wall Street.

Følgende konklusjoner kom jeg frem til:

På turen vestover er det ingen besparing i tid, bare mindre stress.

På turen østover kan det bli godt over en time i innspart tid og mye av dette er knyttet til LCY ypperlige hurtige service på flyplassen (immigrasjon og bagasjehåndtering) og ikke minst tiden det tar fra LHR til the City. Spørsmålet er så om T5 kan korte ned på avstanden mellom de to, men det får vi først se ut i mars.
 
Da har det kommet litt info, og det blir Shannon på vei vestover med US-immigration der, så man får "fast-track" i New York. Non-stop tilbake.

BA gives details of all-business class to US
British Airways’ all-business-class London to New York service is expected to start in autumn next year and will include a fuel stop at Shannon in Ireland, it was announced today.
.............
During the stop at Shannon, passengers will benefit from a special arrangement that will allow them to complete US arrival checks, meaning they will by-pass the normal checks when they land in New York and speed straight through the airport.
http://www.breakingnews.ie/business/mhqleyaumhsn/
 
Synes det er utrolig rart at BA setter prestisjetunge BA1/2/3/4 flightnummer på noe så tullete som dette produktet her.

Flytiden LCY-JFK er TO timer lengre enn LHR-JFK eller mye bedre, EWR. Andre veien er 318 kun litt tregere (ca. halvtimen) enn diverse widebodies, så det kan jo svinge.

Nei, BA dette blir en swing & miss
 
Flytiden LCY-JFK er TO timer lengre enn LHR-JFK eller mye bedre, EWR. Andre veien er 318 kun litt tregere (ca. halvtimen) enn diverse widebodies, så det kan jo svinge.

De to timene kan man vel ofte nesten spare inn på at man allerede har vært gjennom immigration og customs på SNN? Pluss at forretningsreisende fra City sparer tid på å slippe å reise gjennom London og ut til LHR.
 
Synes det er utrolig rart at BA setter prestisjetunge BA1/2/3/4 flightnummer på noe så tullete som dette produktet her.

A318, Concorde? Det er jo nesten det samme.

Flytiden LCY-JFK er TO timer lengre enn LHR-JFK eller mye bedre, EWR. Andre veien er 318 kun litt tregere (ca. halvtimen) enn diverse widebodies, så det kan jo svinge.

Da er man riktignok ferdig med passkontroll på Shannon, men allikevel...
 
Da er man riktignok ferdig med passkontroll på Shannon, men allikevel...

Og så er minimum checkin-tid på LCY 15 min som er en del mindre enn LHR. Blir spennende å se hvordan de får det til å gå. De andre (LH, LX, KL) har vel gitt seg med EU-US-biz-only?
 
De to timene kan man vel ofte nesten spare inn på at man allerede har vært gjennom immigration og customs på SNN? Pluss at forretningsreisende fra City sparer tid på å slippe å reise gjennom London og ut til LHR.

Customs er man ikke ferdig med, men immigrasjon.

Flyr man til EWR med widebody istedetfor JFK, sparer man den tiden immigrasjon tar på JFK fordi det kun tar 15 minutter å komme seg til wall street området mot minst det dobbelte fra JFK. Det å komme seg igjennom London fra City til LHR på de tidene BA1 og 3 går er slett ikke noe utfordring.

Så man sparer overhodet ikke noe tid med både beliggenhet av LCY og immigrasjon. Tipper at folk vil bruke denne ruten fra USA, men til vil de velge skikkelig business class og produkt fra LHR og spare tid.
 
Og så er minimum checkin-tid på LCY 15 min som er en del mindre enn LHR. Blir spennende å se hvordan de får det til å gå. De andre (LH, LX, KL) har vel gitt seg med EU-US-biz-only?

Det var en suksess for Lufthansa. De sluttet ikke med biz only, de oppgraderte til 343 fordi etterspørselen var mye større enn det Privatair kunne levere
 
En ting som man dog har på minibussen fra LCY:

Your entire journey has been designed to minimise airport travel time and check-in times whilst maximizing your productivity on board with OnAir capability allowing you to send emails, text from you mobile phone and connect to the Internet throughout your flight.

Den ene avgangen fra LCY har avgangstid klokken 16:00: Da kan man forlate kontoret kanskje så sent som 15:15-30, og være sjekket inn senest 15:45. Fra LHR måtte man vært gjennom security senest 15:25, og reist fra City lenge før.. Da vil man vel kunne få utnyttet omtrent en hel arbeidsdag før man drar til flyplassen?
 
Last edited:
Customs er man ikke ferdig med, men immigrasjon.
Shannon is the first airport in the world, outside of the Americas, to offer Full US Preclearance facilites to passengers travelling to the USA.

This new upgraded service allows US bound passengers to undertake all immigration, customs and agriculture inspections at Shannon prior to departure, making your arrival in the US easier and faster.

http://www.shannonairport.com/facilities/USpreclearancefacility.html

Det ser dog ut til å være nytt, at de tar customs der også.
 
Du kommer rett på innenlandsankomst. Det er ingen måte å gjøre tollkontroll uten å ta paxen gjennom immigration i tillegg. Det er samme systemet som man har fra Canada,
 
Og det koster bare den nette sum av kr 51 100 for å ta en rundtur mellom LCY og JFK - også blir det tid for å nyte den originale Irish Coffee (med Powers Gold Label Irish Whiskey) på Shannon-stoppet på tur vestover.
 
Litt mer om første flighten som gikk i går (inkl. bilder):
The first few flights are reasonably full, but beyond that, it's hard to tell. The target market is the business traveller and those trips are booked one to two weeks ahead, so I think it will be one of those services which is really sold by word of mouth.
http://www.businesstraveller.com/news/ba-launches-lcy-jfk-flights


BBC-versjonen: http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8281156.stm?ls


A318 flight-guide bl.a. med beskrivelse av prosessen i Shannon, som inkluderer en sikkerhetskontroll. http://www.businesstraveller.com/files/Miscellaneous/BA-Club-World-London-City.jpg
 
Da har det kommet litt info, og det blir Shannon på vei vestover med US-immigration der, så man får "fast-track" i New York. Non-stop tilbake.

Pga jordrotasjonen skulle jeg tro at det burde være motsatt - turen østover tar lengre tid og større behov for et fuelstop?

De mellomlander vel ikke bare for å gjøre papirarbeid?
 
Grunnen til et fuelstop vestover, er visst bl.a. fordi de ikke kan ta av fra LCY med fulle tanker
 
Pga jordrotasjonen skulle jeg tro at det burde være motsatt - turen østover tar lengre tid og større behov for et fuelstop?

Motsatt. Jetstrømmene blåser fra vest mot øst og det derfor normalt går raskere å fly østover enn vestover.

Grunnen til at de også må ha et fuelstop vestover er også at det ikke kan ta av med fulle tanker fra LCY
 
Visste ikke at 318 kom med winglets... Er det en spesialutgave for longhaul som BA opererer?
 
Back
Top