BA med LCY-JFK

A318 har wingtip fences, akkurat som alle andre medlemmer av A320-familien (bortsett fra A320-100).
 
I noen videoene og billedseriene det er linket til i denne tråden har det blitt benyttet bilder og video av de to nye E170 som BA Cityflyer nettopp har fått og som også flyr inn og ut fra LCY. Disse journalistene vet/ser ikke forskjell på om det er en A318 eller en E170, men de kan se at det er en BA-maskin.
 
I noen videoene og billedseriene det er linket til i denne tråden har det blitt benyttet bilder og video av de to nye E170 som BA Cityflyer nettopp har fått og som også flyr inn og ut fra LCY. Disse journalistene vet/ser ikke forskjell på om det er en A318 eller en E170, men de kan se at det er en BA-maskin.

Aha..så på bildene på nytt nå. Det forklarer litt. Må innrømme at jeg kikket raskt på bildene og så to BA maskiner som jeg regnet med var de to 318 som benyttes for ruta og ble overrasket at de kom med winglets, noe de altså ikke gjør.

Hva gjør at småbussene til Airbus kommer med wing fences, mens smågrisene fra Boeing kommer med winglets? Er det rett og slett to ulike virkemidler som gir det samme resultatet?
 
Motsatt. Jetstrømmene blåser fra vest mot øst og det derfor normalt går raskere å fly østover enn vestover.

Grunnen til at de også må ha et fuelstop vestover er også at det ikke kan ta av med fulle tanker fra LCY


Makes sense....glemte den hersens corioliseffekten!
 
Det er en A318CJ - som er Airbus' versjon av BBJ.

Nei MOW, A318CJ finnes ikke - det er bare A319CJ som finnes. Det du tenker på for A318 er Elite-utgaven, men BAs A318 er heller ikke av en slik type.

BA har rett og slett kjøpt to A318-112 med 68 tonns MTOW. Med 5 tonn pax/cargo så vil disse ha en rekkevidde på rundt 3600 nautiske mil, og avstanden mellom JFK-LCY er noen få nautiske mil over 3000. Med bakgrunn av den første tidens operasjon vil BA så vurderer å installere en 2000-3000 liters ekstratank i bakre cargo hold, men en overgjørelse om dette blir ikke før ut i 2010.
 
Med det antall seter de totalt tilbyr, blir det som en fjert å regne ... de har 7 777/747 daglig mellom LHR og JFK/EWR...
 
Da kan man gratulere med 5-årsjubileum for ruten :USA

Egentlig ikke mye nytt i artikkelen, men en grei reminder om at ruten har overlevd og minst tre andre flyselskaper som forsøkte seg på all-biz-jet UK-US strandet.

British Airways has defied predictions to make its exclusive business-class service between London City and New York its flagship premium service
...
...three other such business-class only UK-US services – Eos, MaxJet and Silverjet – had launched and failed in the preceding decade, the latter barely a year earlier. What was BA thinking?

Yet its chutzpah has paid off, and the route has not merely survived but is thriving.
http://www.telegraph.co.uk/luxury/travel/47324/five-years-of-club-world-london-city.html
 
Men planene om ruter fra LCY til IAD og BOS ble skrinlagt.
Virker som ruten til JFK går bra iallefall. Må være perfekt for business pax til og fra city.
 
For en stund siden forsvant BA3/4 fra rutetabellenfra sommerprogrammet 2017. Har ikke sett annet enn rykter, men det er som vanlig flere rykter, hvorav noen virker sannsynlige:
1) Flyene trenger D-sjekk, og BA har bare to så da må de redusere over en lenger periode
2) Gradvis dårliger belegg på ruten, da særlig BA3 etter at pre-clearance forsvant på ettermiddagen, og BA har startet en del flere longhaul-flighter fra LGW



(Etter at BA3/4 forsvant så ble det også klart a La Compagnie trekker inn årene fra London, så markedet er nok tøft. https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=130102 )
 
Back
Top