BA bestiller 18 (+18) A350-1000

Someone

Moderator
Medlem
IAG og Airbus har i dag annonsert en bestilling på 18 A350-1000, pluss like mange opsjoner, som en erstattet for deler av 747-flåten

http://www.iagshares.com/phoenix.zhtml?c=240949&p=irol-rnsArticle_Print&ID=1809195&highlight=
For British Airways, there are 18 A350-1000 firm orders, plus 18 options. These are in addition to 18 Boeing 787 options which IAG announced previously that it plans to convert into firm orders.

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/iag-and-british-airways-select-the-a350/
For British Airways, there are 18 A350-1000 firm orders, plus 18 options. These are in addition to 18 Boeing 787 options which IAG announced previously that it plans to convert into firm orders.

I tillegg skal de ha sikret seg leveringsposisjoner hos både Boeing og Airbus for Iberia for enten A350 eller 787
 
Da er vel håpet for en 747-8 order offisielt ute.... :(

Er på tide at Iberia gjør noe drastisk med longhaulflåten/konseptet, er jo helt tragisk som det er i dag.
 
Er ganske mange firm orders på a350-1000 fra før. Cathay, Emirates, Qatar, Asiana osv :) Men det er første utenfor Asia.
 
Er ganske mange firm orders på a350-1000 fra før. Cathay, Emirates, Qatar, Asiana osv :) Men det er første utenfor Asia.

Ah, regnet nesten med det men tok en rask sjekk på Wikipedia og der så det ut som null og nada.
 
Da er vel håpet for en 747-8 order offisielt ute.... :(

Er på tide at Iberia gjør noe drastisk med longhaulflåten/konseptet, er jo helt tragisk som det er i dag.
Mon ikke det så bærer mod enden for B747 production ??
Det er jo ikke fordi B747-8 har fået mange mange ordrer...Så fremtiden fra "the West Coast" hedder vel videre udvikling af B777 og B787.
Skulle tro at det ville have extremt vigtigt for Boeing af få en stor kunde som BA med igen. Det lykkedes så ikke
Hilsen Ole
 
Tror nok BA har fått nok av de vanskelig vedlikeholdte 747ene. Vedlikeholdsfolket i Cardiff har vært flinke med å holde 747ene i lufta med sin spesialkunnskap, men det er ikke billig å skifte f.eks. spantene fra i bakkant av cockpitvinduet til i etter dør 1 (et av en del kjente svakheter til 744).
 
Tror nok BA har fått nok av de vanskelig vedlikeholdte 747ene. Vedlikeholdsfolket i Cardiff har vært flinke med å holde 747ene i lufta med sin spesialkunnskap, men det er ikke billig å skifte f.eks. spantene fra i bakkant av cockpitvinduet til i etter dør 1 (et av en del kjente svakheter til 744).
Men er ikke slike svakheter utbedret på 747-8? Nå skal jeg ikke påstå at jeg har peiling på dette, men det virker rart å bruke vedlikeholdsproblemer på 15-25 gamle 744-maskiner som motargument mot 748.
 
man må jo tenke at å drive et fly med 4 motor er jo dyrt nå for dagen,
og spessielt når du har flyet som kan gjøre nesten samme oppg og har kun to motorer, som 777

tror nok det er grunnet at så lav respons av 748i
 
man må jo tenke at å drive et fly med 4 motor er jo dyrt nå for dagen,
og spessielt når du har flyet som kan gjøre nesten samme oppg og har kun to motorer, som 777

tror nok det er grunnet at så lav respons av 748i
Kanskje, men hvorfor selger A380 bra, da?
 
De selger ikke bra, de selger temmelig dårlig. 9 ordre og 30 leveringer i fjor, 0 ordre og ca 4 leveringer i år. 747-8I selger selvsagt enda dårligere.
Ok, men fortsatt vesentlig bedre, med 264 firm orders (kun pax-utgave), mot 40+70 ordre på hhv. 747-8i og 747-8F. Riktignok er A380 eldre, men 747-8i selger mye dårligere på tross av en større potensiell kundegruppe (pax+frakt).

Når det gjelder A380-leveransene, så har jeg inntrykk av at de går i rykk og napp, synes ikke 4 så langt i år nødvendigvis er så dramatisk.
 
Last edited:
A380 selger veldig dårlig, til å med airbus har sagt at de ligger forsatt i minus med alle de investering de gjorde med prosjekten

så ja, flyselskapene ser først på økonomiet, og 2 motor er jo mye bedre enn 4 når det er snakk om økonomiet
 
Blir litt mye OT her, men du tar dessverre feil Peppep. A380 selger meget dårlig, og trenger 250 ordre til bare for å komme på break-even. 748 var bare en rask og "billig" respons på A380, og var på ingen måte Yellowstone 3 (som skal bli "konkurrenten" til A380). Selv om Boeing skulle ønske at de hadde fått flere 748 bestillinger er det ikke krise for de. Det er det for Airbus, som ennå ikke har tjent penger på A380, og som de mest sannsynligvis ikke vil på minst et tiår.

Tør jeg å foreslå at dette blir flyttet til 747-8-tråden? :)
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=54706&highlight=a380&page=6
 
Definitivt OT, og jeg gir meg - så bare på rene ordretall, ikke break-even. De hadde imidlertid ikke vært SÅ langt unna om det ikke var pga ekstrakostnadene som ble påført grunnet problemene med vingene, mener at det økte tiden med så mye som et par-tre år.
 
I følge Airbus så blir første leveranse av en A350-1000 i 2017. Da er bare spørsmålet hvor tidlig BA kommer i rekken. IAG i sin pressemelding sier 2017, så da snakker vi om litt over fire år frem i tid.
 
Back
Top