B787 - Få kunder?

sk931

ScanFlyer Rusty
Det er vel muligt at antage A B787 måske ikke helt er den store succes i Europa som Boeing måske håbede på..
På stående fod kan jeg kun komme i tanke om 4 selskaber som har eller har bestilt B787..LOT, Brithish Airways, Norwegian og Thomson. I andre verdensdele
er der variationen af selskaber som har bestilt B787 heller ikke den store. Hvad skyldes det så ?
I USA er der jo heller ikke mange som har bestilt
Tror ikke det er Boeings problemer med batterierne, ej heller om den har den rette størrelse, men hvad er det så?
Måske den nye -900 er et bedre salgsobjekt, det vil vise sig, men fra mit synspunkt er B787 en fiasko lige nu...Det synspunkt er jeg måske alene med, men det kan jo være en start på en diskussion om B787-8 er det rigtige fly.
Her i Skandinavien kan vi snart gøre vores egne erfaringer og det ser jeg frem til at høre om.
Lad mig høre jeres søndags mening om B787 og dens salgs chancer i Europa
Hilsen Ole

B787

Boeing har solgt over 800 og produksjonen har knapt nok kommet i dag, så å hevde at den ikke er en salgssuksess er jo totalt skivebom

Det er mye som ikke har gått som planlagt med 787 programmet, men salget er definitivt ikke en av de

Ca 930 ordrer totalt pr 30 juni 2013, så å kalle dette flyet for en fiasko er vel å ta ganske hardt i.

Andre europeiske kunder er:

AF-KLM 25 stk
Air Berlin 15 stk
Air Europa 8 stk
Icelandair 1 stk

Thomas

Last edited:
Re: B787 - En salgsflopp?

Nu er det jo ikke undertegnede, der har ændret overskriften til et "salgsflopp". Det har en i Admin group gjort...Jeg er helt på det rene med at der er ordrer i nærheden af 1000, men det jeg var efter, var ANTALLET af selskaber som har bestilt..Det er vel ikke så mange som Boeing har håbet på, men det kan jo komme...
Det er jo ikke nødvendigvis antallet af solgte individer, det kommer an på...Jo flere forskellige selskaber der bestiller jo bedre, og jeg er sikker på at Boeing gerne så kundekredsen til B787 udvidet betragteligt.
B787èrne er helt sikkert gode fly, DET er jeg slet ikke i tvivl om. Jeg endnu tilgode at prøve den. Det kommer nok på næste Japans tur..
Hilsen Ole

Ole, du ma ta i hensyn de tallene som en wide-body familie selger seg over sitt hele livstid. Husk at 1.000 stykker for en familie er alrede mye. Ta i betraktning hvor mye A330/340 Airbus solgte i 20 ar. B787 har en god del barne-sykdomer, men de har alrede na solgt 800 av disse. Forlik dette med den tidsrom som Boeing trengte a selge 800 stykker 767 !

Faktum at ikke mange europeiske selskaper har bestillt B787/A350 na ligger ogsa delvis begrunned i deres massive finansielle problemer. Husk at disse nye flyene ikke kommer billigt, men de kommer a koste en stolt sum.

BA/IAG har bestillt, AF/KL har bestillt, jeg er temmelig sikkert at LH gruppen vil bestille en av de variantene. Sa kan vi sikkert vente oss en ordre fra SU over tida. Og dermed er det vel ogsa mer eller mindre slutt, fordi de sma europeiske aktörer vil ikke har rad a fly longhaul mye lengre. CSA pröver seg igjen, LOT kutter fra 6 til 4 Dreamliners, fordi det gar ikke lengre.

Vi ma se dette i kontext. Europa er ikke verdens navle, men tvert imot en region som mister innflytelse i den globale kontext. Dette er ikke nytt, men en utvikling som vi ser siden midten av 20. arhundre.

Jeg skjønner argumentet ditt Ole og er enig i det. Det er svært få flyselskaper som har bestilt 787 i Europa og egentlig verden rundt, men de fleste som har bestilt, har bestilt i hopetall.

Minus Islandair som har bestilt 1?? Hva i all verden skal de med 1 787?

Må også få lov å si 787-800 er mine øyne et veldig stygt fly, og det var veldig godt å se 787-900 blir rullet ut. Vakkert fly, og gleder meg til å se 787-10 når den en gang kommer :-)

SASDC8 said:
Minus Islandair som har bestilt 1?? Hva i all verden skal de med 1 787?

Selge den eller leie den ut, som med de har gjort med de andre de i sin tid bestilte

Som BU662 er inne på: Ser man på salget av A350 og 787 blant Europeiske flyselskaper så har vel begge omtrent solgt like bra

787-8 er vel også i minste laget for mange av de Europeiske selskapene når man ser hvor lite/mye 767 er brukt av de i dag

Boeing har också tvingats betala omfattande skadestånd och ge ännu större discount än normalt pga de enorma förseningar 787 programmet dras med.

Re: B787 - Få kunder?

SU har bestilt 22 787-8.
TK er vel også en kandidat til Dreamliner eller 350XWD

Har ikke både Transaero, Virgin Atlantic og Travel service bestilt 787 også?

Uansett, ser ut som om antallet selskaper er flere enn 4..

Transaero tok over 3-4 av de tidligbygde maskinene. Virgin endret til -9 så de får senere. Travel Service står fortsatt med 1 i boka, ja ...

Man venter også en kjempeordre fra Delta, men Richard Anderson har sagt at de har god til og vil vente til maskinen er 'moden'.

Transaero tok over 3-4 av de tidligbygde maskinene. Virgin endret til -9 så de får senere. Travel Service står fortsatt med 1 i boka, ja ...

Man venter også en kjempeordre fra Delta, men Richard Anderson har sagt at de har god til og vil vente til maskinen er 'moden'.

Akkurat, hva er grunnen til at Virgin har trukket seg, enn så lenge? Begynner vel å bli noen år de eldste A340 deres? Har de lagt inn noen ordre på A350?

Virgin blir en av de første 787-9 kundene. Første maskin kommer neste sommer.

Da er jeg med, tenkte minus 9 i innlegget ditt og fikk ikke det til å rime...

Men summa summarum så teller vi vel da:

Lot, Norwegian, Virgin, Af-Klm, Air Berlin, Transaero, British Airways, TUi, Aeroflot, Travel service, Iceland Air, Air Europa~som gir 12 Europeiske selskaper som så langt har bestillinger inne på 78X.

Tror man heller skal bekymre seg for salget av 747-8, der ser/så det hvertfall grått ut sist jeg sjekket.

Tror man heller skal bekymre seg for salget av 747-8, der ser/så det hvertfall grått ut sist jeg sjekket.

men 747-8i er ikke et helt nytt fly, men heller en rask løsning for å overta den eldre 747-400. Yellowstone 3 kommer nok med noe spennende i neste decennium.

Det er jo ikke nødvendigvis antallet af solgte individer, det kommer an på...Jo flere forskellige selskaber der bestiller jo bedre, og jeg er sikker på at Boeing gerne så kundekredsen til B787 udvidet betragteligt.

Ole,
Jeg vet ikke noe om flybransjen, men at antallet kunder er viktigere enn antallet solgte eksemplarer er vel en sannhet med adskillige modifikasjoner. Det er sannsynligvis adskillig bedre økonomi å selge veldig mange eksemplarer til relativt få kunder enn motsatt. Stikkord som "reduced overhead" og "economy of scale" er blant dem jeg kommer på...

Back