B738 fra FlyDubai har styrtet i Rostov-on-Don, Russland

Status
Not open for further replies.
Speaking to RT in Doha, the former pilot said Flydubai’s top management was aware of the issue, but had done nothing to resolve it. “When I was still at the company, one of the last things I told management is that there would be an accident because of pilot fatigue,” he said.
The reason for fatigue is simple – pilots are being repeatedly overworked and not given enough time to sleep between flights.

https://www.rt.com/news/336514-flydubai-pilots-fatigue-crash/

Skremmende lesning, og det verste er nok at dette kun er toppen av isfjellet hos mange selskap som ikke ønsker å ta slikt på alvor!

Sikkert riktig. Samtidig husker jeg en undersøkelse blant piloter i et "seriøst", skandinavisk flyselskap hvor man rapporterte tilsvarende bekymring.

Vet vi om denne ulykken har noe med fatigue å gjøre?

Edit: Har nå sett på artikkelen og skjønner hvor påstanden kommer fra.

Last edited:
Skremmende lesning, og det verste er nok at dette kun er toppen av isfjellet hos mange selskap som ikke ønsker å ta slikt på alvor!

Hvilket arbeids- og hviletidsreglement er FlyDubai underlagt, og hvilke selskaper er det du sikter til?

De 3 store i Midtøsten driver nok det som kan kalles ekstremsport når det gjelder å utnytte alt personell maksimalt.
Det er mange eksempler på piloter som går tilbake til for eksempel Ryanair fordi de ikke takler den påkjenningen av konstant skiftende dag og nattarbeid og skiftende tidssoner i tillegg.
Selv om dette er innenfor reglementet så er det for mange en for stor belastning på sikt.
Vet at for eksempel mange piloter i Emirates har slitt og sliter med utsiltthet, og selskapet har fått mange interne rapporter fra ansatte på det.

De 3 store i Midtøsten driver nok det som kan kalles ekstremsport når det gjelder å utnytte alt personell maksimalt.
Det er mange eksempler på piloter som går tilbake til for eksempel Ryanair fordi de ikke takler den påkjenningen av konstant skiftende dag og nattarbeid og skiftende tidssoner i tillegg.
Selv om dette er innenfor reglementet så er det for mange en for stor belastning på sikt.
Vet at for eksempel mange piloter i Emirates har slitt og sliter med utsiltthet, og selskapet har fått mange interne rapporter fra ansatte på det.

Hvordan er dette i forhold til det man har hørt her hjemme, hvor det har vært klager på utilbørlig utnyttelse av pilotene (undersøkelser har vel f.eks. vist at flere SAS piloter har sovnet på jobb, er utslitte, osv.)? Vi snakker kanskje om en helt annen skala her?

I forhold til Ryanair så er vel mitt inntrykk her inne fra at det ikke nødvendigvis er belastningen i forhold til skift o.l. som er problemet (noen har vel til og med hevdet at det er bedre og mer forutsigbart der enn i en del tradisjonelle selskaper i Europa), men ansettelsesforhold.

Hvordan er dette i forhold til det man har hørt her hjemme, hvor det har vært klager på utilbørlig utnyttelse av pilotene (undersøkelser har vel f.eks. vist at flere SAS piloter har sovnet på jobb, er utslitte, osv.)? Vi snakker kanskje om en helt annen skala her?

I forhold til Ryanair så er vel mitt inntrykk her inne fra at det ikke nødvendigvis er belastningen i forhold til skift o.l. som er problemet (noen har vel til og med hevdet at det er bedre og mer forutsigbart der enn i en del tradisjonelle selskaper i Europa), men ansettelsesforhold.

Vi snakker vel om en ulykke !

Her dra du inn flere temaer.
Det er flere skalaer og problemstillinger. Ingen utelukker nødvendigvis noen andre.

FR24 har gravd dypt i sine data og lagt ut dette:

https://www.flightradar24.com/blog/flightradar24-data-for-flydubai-flight-981/

After establishing on the Runway 22 localizer, the flight continued its landing attempt until 00:41:10 UTC when the pilot initiated another go around. The flight climbed to 4,025 feet (1,226 m) when at 00:41:56 UTC the aircraft began descending, reaching a maximum vertical speed of -21,760 feet per minute in our last recorded data point.

Veldig merkelig. De er langt på vei i goaround og alt ser tilsynelatende normalt ut med tanke på hastighet og climbrate, men så pluttselig detter de som en stein... Ising begynner vel å bli en aktuell teori?

W

Ising er generelt et lite problem på B737, ikke at det skal utelukkes, men overraskende om dette er en avgjørende faktor i ulykken.

Når jeg ser vaktskjema til en av pilotene er det en ting som er helt sikkert, en kan fint operere en 737 i henhold til denne vaktplanen når alt fungerer som det skal. Når ting derimot ikke går som normalt er det å forvente det umulige at de to som sitter foran skal ha overskudd til å løse komplekse oppgaver.
Ett lite eksempel, en stabilisator trim på avveie under en avbrutt innflygning kan fort bli fatal dersom den ikke håndteres raskt og riktig, her har ikke forutsetningene vært til stede for å løse slike oppgaver på en god måte.
Ingen kan være gode "problemløsere" når en følger denne vaktplanen, men den gir billige billetter så da er vel de fleste fornøyd.

Uansett hva som er årsaken til denne triste hendelsen vil trolig ingen innrømme at vaktplanen kan være en medvirkende årsak.

Trist hendelse, og jeg synes vi bør være forsiktige med å komme med at dette har med slitne piloter, dårlige vaktplaner og lignende, før vi vet mer om ulykken.
Min mening ihvertfall.

Trist hendelse, og jeg synes vi bør være forsiktige med å komme med at dette har med slitne piloter, dårlige vaktplaner og lignende, før vi vet mer om ulykken.
Min mening ihvertfall.

Hvorfor synes du man skal vaere forsiktig med det?

Tror du det kommer noen farlige situasjoner ut av aa gi piloter mer "slack" i rosteren sin? Tror du det vil skje flere ulykker om vaktplanene endres slik at piloter faar mer tid til aa slappe av mellom natt/dagflights?

Din mening gir litt lite mening, om man tenker praktisk. Det er aldri galt aa tenke safety. Det er alltid galt aa tenke effektivisering.

Min mening ihvertfall.

Slidte piloter eller ej! Den offentliggjorte roster er ikke lavet ud fra andre hensyn end at tjene penge. Det bliver også fejl at klandre Fly Dubai, som bare følger gældende regelsæt med hensyn til flightduty. Men det er en stærkt bekymrende udvikling der sker inden for hviletidsbestemmelser for flyvende. Frygten har alle dage været,at der skulle liv på bordet før beslutningstagerne tager hviletid seriøst - den dag er måske ved at nærme sig?

Din mening gir litt lite mening, om man tenker praktisk. Det er aldri galt aa tenke safety. Det er alltid galt aa tenke effektivisering.

Å si at det alltid er galt å tenke effektivisering blir merkelig for meg. Hvorfor går alltid argumentasjonen her fra det ene ekstreme til det andre?

Å si at det alltid er galt å tenke effektivisering blir merkelig for meg. Hvorfor går alltid argumentasjonen her fra det ene ekstreme til det andre?

For lite effektivisering.
Worst case scenario er at vi faar en "another one bites the dust" thread paa forumet. Et flyselskap gaar konkurs.

For mye effektivisering.
Worst case scenario er at vi faar en "xxx har styrtet" thread pa forumet. Menneskeliv gaar tapt.

Personlig er menneskeliv mer verdt enn penger. Men det er bare meg det.
Og ja, det er satt paa spissen ;)

For lite effektivisering.
Worst case scenario er at vi faar en "another one bites the dust" thread paa forumet. Et flyselskap gaar konkurs.

For mye effektivisering.
Worst case scenario er at vi faar en "xxx har styrtet" thread pa forumet. Menneskeliv gaar tapt.

Personlig er menneskeliv mer verdt enn penger. Men det er bare meg det.
Og ja, det er satt paa spissen ;)

Tja. Tror du at man bruker uendelig med penger for å hindre tap av et menneskeliv? Det er nokså opplagt at man ikke gjør. Det betyr at det alltid er en avveining mellom sikkerhet og økonomi. Dette ser man i helsevesenet, i investering i trafikkinfrastruktur, osv. Like it or not.

Jeg tror vel imidlertid at imm sitt poeng var at man kanskje skulle være litt forsiktig med å konkludere at skiftplaner i selskapet er årsak til denne ulykken. Det er i alle fall det vi hører i alle andre sammenhenger: La havarikommisjonen få gjøre sitt arbeid før man konkluderer. Samtidig så er det vel liten tvil om at denne forsiktigheten gjelder hendelser med enkelte typer flyselskaper mer enn hendelser med andre typer flyselskaper.

Status
Not open for further replies.
Back