Re: Azimuth Yakolev SJ-100 i brann etter landing i Antalya 24NOV24
PAX'en fornekter seg ikke der de hopper ut i nødsklien med håndbagasjen!
Hvis vi selv ikke har vært i en lignende situasjon, så tror jeg ikke vi kan relatere oss hva en selv tenker.
Akkurat nå - når jeg sitter med kaffekoppen min foran PCen, så er jeg selvfølgelig helt enig i at man ikke skal ta med seg kjafs/sekker/trillekofferter ut, det er jo viktigere å komme seg ut fort som f. Og passasjerene som gruppe vil selvfølgelig komme seg fortere ut hvis alle gjør sånn. Men det er ikke sikkert man er rasjonell på det tidspunktet!
Jeg kan fint se for meg et scenario der jeg sitter på rad 15 f.eks, og skal evakuere et fly, og 60 personer foran meg prøver å komme seg ut i midtgangen. Utenfor er det flammer, og jeg er redd for det verste. Jeg må uansett "vente" for å komme meg inn i køa, hvorfor skulle jeg ikke ta med meg den lille veska mi -eller den lille sekken min - som selvfølgelig ikke tar noe plass og ikke plager andre, og ikke tar noe ekstra tid (i mitt hode)? I sekken/veska har jeg "viktige" ting som pass, dokumenter, kort, telefon, nettbrett whatever - ting det kan være veldig lurt å ha når resten av flyet med bagasje brenner opp.
Som passasjer nr 45 på vei ut:
Ville jeg ha hindret han foran meg å ta ned trillekofferten fra bagasjehylla? Det tror jeg.
Ville jeg ha tatt fra ham den lille Fjellräven-sekken han allerede har i hånda? Neppe.