Legger ved denne linken for alle som er interessert i planer for utbyggingen av flyplassen på Sola 
http://www.avinor.no/avinor/micro/vinger-og-vyer

http://www.avinor.no/avinor/micro/vinger-og-vyer
Hva sier flyselskaper og andre aktører om nedleggelsen av 11/29, da? Det er vel strengt tatt en nedgradering av flyplassen? Er det ikke en reell mulighet å ha begge banene som fullverdige baner?
Hva sier flyselskaper og andre aktører om nedleggelsen av 11/29, da? Det er vel strengt tatt en nedgradering av flyplassen? Er det ikke en reell mulighet å ha begge banene som fullverdige baner?
Det er noe de ikke synes noe om. Flere stormer de siste årene som har gjort at 11/29 har blitt brukt en god del. Eneste øst/vest banen på vestlandet.
Mener å ha lest i en tidligere rapport (korriger meg om jeg husker feil) at en B737 kan lande med opp til 35 knop side vind. Dermed kan flyet lande 95% av tiden på N/S banen, basert på tidligere års gjennomsnitt.
Det stemmer sikkert - Airbus 340 kan gå til 42 kt, men det er eneste flytype jeg vet om som tåler så mye. Men 95% - dvs 17-18 dager i året med mer enn 35 kt direkte sidevind? Trodde vel egentlig ikke det var så mange dager med 35 kt vind fra noen som helst retning jeg...? Er du sikker? Men jeg har ikke statistikken - vet bare at jeg aldri har hatt behov for annet enn nord-syd bane etter 25 år på vestlandet... I WF tiden så hadde vi imidlertid til stadighet problem på FRO - men der er jo banen øst-vest...
...Tror jeg har landet på rullebane 11/29 to ganger på 25 år...
Er det den banen man flyger rett over solastranden før landning vi snakker om? Kom inn den veien lille julafton før noen uker siden ihvertfall.. Men var nok første gangen for meg ja.
/b
Stemmer.
Var vel noen dager i desember det blåste såpass fra øst at bane 11 var konstant i bruk!
Men, stemmer det at det ikke går taxebane helt ut til enden av 29 (mot vest)? Slik at fly som lander fra øst må back-tracke for å komme til terminalen?
Det er jo helt avhengig av vind og temperatur etc.Sikkert ikke helt relatert til temaet.
Men tror dere denne avgangen går som normalt ?: (Se bilde)
11/29 er vell ikke lang nok for en A330 Fullastet med syden turister, bagasje og fuel ...
![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.