Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Ja, det betyr vel hjemmekontor på i første rekke AFIS-betjentene. Er det vellykket blir det vel det også på Flyvelederne. Tipper jeg




Vidar
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Har vanskelig for å se at dette vil komme til kontrollerte tårn på mange mange år.
Men hva Avinor kan finne på er jo ikke alltid så lett å vite.
Hvordan de kan påstå forbedret sikkerhet er også meg litt snodig.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Korleis vil dette verte i praksis då?
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Korleis vil dette verte i praksis då?
En mast med "det nødvendige kamerautstyret" på flyplassen - samt radio osv, og et eller annet bygg et annet sted som får live overføring av bildet/radio fra stedet. Man kan altså sitte i Trondheim og være "tårn" for trafikk i Hammerfest..
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

"Dette er Oslo Gardermoen information Delta at time 0850, flyplassen er stengt til 1050 pga. at modemet hjemme hos flygelederen ble tatt av tordenvær, information Delta out".
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

(...) flyplassen er stengt til 1050 pga. at modemet hjemme hos flygelederen ble tatt av tordenvær, information Delta out".

En av fordelene med en fjernstyrt løsning vil vel være at man ikke er avhengig av en flyveleder, men at en annen lokasjon kan ta over?
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

En av fordelene med en fjernstyrt løsning vil vel være at man ikke er avhengig av en flyveleder, men at en annen lokasjon kan ta over?

Flygelederne blir du nok ikke kvitt. De vil bare sitte et helt annet sted enn selve flyplassen.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Forutsatt at vedkommende flygeleder har utsjekk for den sektoren / tårnet / whatever han skal ta over ja.

Men jeg ser liksom vanskelig for meg at alle flygelederene i hele Norge kan holde seg ajour med alle landets flyplasser. Det er jo stor forskjell på å radarvektorere inn til Gardermoen kontra Bardufoss f.eks.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Det vil de heller ikke. Skulle dette noensinne bli realiteten for kontrollerte tårn nordpå, så vil flygeledere, som før, fremdeles kun jobbe ved ett tårn. Skulle hypotetisk sett f.eks. Røros TWR bli fjernstyrt fra Trondheim, ville kun de som jobbet der fra før fortsette jobben fra Trondheim. Å jobbe på mer enn en flyplass av gangen blir nok aldri et tema.

Litt pirk, men radarvektoreringen til Gardermoen, Torp og Rygge er det Oslo ATCC som tar seg av. Altså er ikke tårnene involvert ;)
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Nå blander vi sammen begrepet Kontrolltårn med AFIS, virker det som. Har Avinor benyttet ordet "kontrolltårn" til media fordi media ikke aner hva AFIS er?

Eller skal man faktisk opprette TÅRNTJENESTE på plasser som i dag kun har en AFIS, og dermed opprette x antall nye kontrollerte flyplasser?

-Skal man gjøre ukontrollert luftrom om til kontrollert luftrom ved å gjøre TIA til TMA og TIZ til CTR?
(Skulle likt å sett hvor lenge det hadde gått før vi så oppdaterte VFR-kart tilgjengelig i NAK-shop etc :colgate: )

Blir det mange nye approach-kontroller eller en felles kontroll for et område, ala FARRIS rundt Oslo?

Er det bra radardekning rundt AFIS-plassene? Hva med "radarskyggen" i området vest for Lofoten/Vesterålen-fjellene? Om ikke nye radarer kommer på plass; har man tenkt til å sette opp nye radarer?

-Eller har man tenkt til å benytte prosedyrekontroll som de færreste flygelederne i Norge har sett noe til siden utdanninga?


Og hvis det kun er snakk om å sentralisere AFIS-betjeningen til å ha én AFIS betjent for flere AFIS-plasser... mister man da muligheten til å rapportere lokale stedsnavn når man flyr VFR, fordi man ikke lenger kan være trygg på at AFIS-betjentene er lokalkjent? LN-ABC, Passing RAFTSUNDET 4000ft. L-BC, roger, where is that in relation to Brønnøysund? :angry:

Lykke til med prosjektet!
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

"Dette er Oslo Gardermoen information Delta at time 0850, flyplassen er stengt til 1050 pga. at modemet hjemme hos flygelederen ble tatt av tordenvær, information Delta out".

Eller slik som mange selskaper har gjort, outsource til andre land:

"Hello, you are speaking to Vijay in Bangalore. I am the ATC for Oslo Gardermoen, how may i help you?"
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

En mast med "det nødvendige kamerautstyret" på flyplassen - samt radio osv, og et eller annet bygg et annet sted som får live overføring av bildet/radio fra stedet. Man kan altså sitte i Trondheim og være "tårn" for trafikk i Hammerfest..

Hva er det for noen merkelige saker Avinor har lagt ut på anbud på www.doffin.no ? gå til 'søk i kunngjøringer' > 'avansert søk' > og skriv inn avinor i øverste valg, og da kommer alle anbud som Avinor har lagt ut. De to øverste treffene ser ut til å være noe helt nytt, men dette er det vel bare ATC folk som skjønner hva er.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Eller slik som mange selskaper har gjort, outsource til andre land:

"Hello, you are speaking to Vijay in Bangalore. I am the ATC for Oslo Gardermoen, how may i help you?"


HAHA, ja jeg må le. Har sittet i hele dag og prøvd å kommunisere fornuftig med helpdesken vår i, akkurat, Bangalore...:p

Gud forby at flysikkerheten ble avhengig av noe sånt :drunk:
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Hva er det for noen merkelige saker Avinor har lagt ut på anbud på www.doffin.no ? gå til 'søk i kunngjøringer' > 'avansert søk' > og skriv inn avinor i øverste valg, og da kommer alle anbud som Avinor har lagt ut. De to øverste treffene ser ut til å være noe helt nytt, men dette er det vel bare ATC folk som skjønner hva er.

PANS.OPS, er det det du lurer på?

Procedures for Air Navigation Systems.

En som kan PANS-OPS er et menneske som beregner inn-/utflygingsprosedyrer.

http://en.wikipedia.org/wiki/PANS-OPS

Avinor søker etter folk som kan jobbe sammen med Avinors egne PANS-OPS-folk.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Nå blander vi sammen begrepet Kontrolltårn med AFIS, virker det som. Har Avinor benyttet ordet "kontrolltårn" til media fordi media ikke aner hva AFIS er?

Eller skal man faktisk opprette TÅRNTJENESTE på plasser som i dag kun har en AFIS, og dermed opprette x antall nye kontrollerte flyplasser?
Det er i utgangspunktet snakk om å kombinere flere AFIS-flyplasser til en tjeneste, sånn at samme AFIS-betjent kan drive tårntjeneste for både Røst og Værøy f.eks.
På sikt kan det være at det vil være et middel for å opprette flere kontrollerte flyplasser, da kontrollerte flyplasser er bedre enn ukontrollerte.

-Skal man gjøre ukontrollert luftrom om til kontrollert luftrom ved å gjøre TIA til TMA og TIZ til CTR?
(Skulle likt å sett hvor lenge det hadde gått før vi så oppdaterte VFR-kart tilgjengelig i NAK-shop etc :colgate: )
Ref over, men kanskje i fremtiden...?

Blir det mange nye approach-kontroller eller en felles kontroll for et område, ala FARRIS rundt Oslo?
Det går nok en trend mot å lage "sentraliserte stor-approacher", uten at det er noe mer med det. F.eks. en for vestlandet, en for Midt-Norge osv..

Er det bra radardekning rundt AFIS-plassene? Hva med "radarskyggen" i området vest for Lofoten/Vesterålen-fjellene? Om ikke nye radarer kommer på plass; har man tenkt til å sette opp nye radarer?
En del av AFIS-plassene har god radardekning, eks Brønnøy og Sandnessjøen, men det er ikke noe krav om radardekning for å drive flykontroll.

-Eller har man tenkt til å benytte prosedyrekontroll som de færreste flygelederne i Norge har sett noe til siden utdanninga?
Man trenger ikke prosedyre-rettighet for å jobbe i et kontrolltårn, der er det visuell kontroll som gjelder. Det er dog flere enheter i Norge der flygelederne har prosedyrerettigheter, bl.a. Andøya og Kirkenes.[/quote]

Og hvis det kun er snakk om å sentralisere AFIS-betjeningen til å ha én AFIS betjent for flere AFIS-plasser... mister man da muligheten til å rapportere lokale stedsnavn når man flyr VFR, fordi man ikke lenger kan være trygg på at AFIS-betjentene er lokalkjent? LN-ABC, Passing RAFTSUNDET 4000ft. L-BC, roger, where is that in relation to Brønnøysund? :angry:
Nei, det gjør man ikke. De enkelte AFIS-betjentene og/eller flygelederne vil fremdeles ha "lokal utsjekk" for en eller flere flyplasser, det er ikke sånn at hvilken som helst flygeleder kan jobbe for hvilken som helst "remote" flyplass.
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Eller slik som mange selskaper har gjort, outsource til andre land:

"Hello, you are speaking to Vijay in Bangalore. I am the ATC for Oslo Gardermoen, how may i help you?"

Hehehe

"this is norshuttle 248, there is a fox on the runway, we would like a car to remove it before departure"

"roger norshuttle 248, we will send a car from Bangalore to remove the fox, would you like me to delay the flight plan for your flight sir ?"
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Det går nok en trend mot å lage "sentraliserte stor-approacher", uten at det er noe mer med det. F.eks. en for vestlandet, en for Midt-Norge osv..

Vil bare anmerke at dette er spekulasjoner :)

Jeg ser for meg følgende:

WIF741 tar av fra ENRM og AFIS sier:
WIF741 contact Namsos Information 119,9, so long


WIF741 bytter frekvens og kaller opp samme karen, men nå er han plutselig Namsos Afis.. AFIS-fullmektigen har hele tiden sittet på Værnes eller i Bodø ved en tårnpult med prosjektorlerret i 360grader, kanskje har AFIS i tillegg tilgang til radardata. Hvordan man gjør det med åpningtider etc. er jeg litt usikker på dersom AFIS er opptatt med en annen flyplass..
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Så kan det være noen positive sider ved dette også. Ref. reven på banen, så vil det vel enda gå tid før brann/redning får hjemmekontor med videokamera. En god del plasser er det lite trafikk på, og kan man evt. effektivisere noe der (uten at sikkerheten forringes) så kan det jo hende (...men tror det ikke) at plassen kan få utvidet åpningstid. I dag er vel statens AFIS-plasser stengt for all trafikk når det ikke er betjening? (I motsetning til en del andre plasser der man bare rapporterer blindt).
 
Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Hvordan man gjør det med åpningtider etc. er jeg litt usikker på dersom AFIS er opptatt med en annen flyplass..
Om LN-EIR klarer rushen med flere WIFfer samtidig på Sogndal, så burde vel kanskje Bodø eller Værnes eller hva det kan bli klare å ta ned både 739 i Namsos og 745 på Rørvik ca samtidig?

På flere av de mindre stripene er det jo ikke direkte travelt om dagene, og det er vel kanskje nettopp her man kan se de økonomiske fordelene ved å "slå sammen" plasser - om enn kanskje bare på lørdager og søndager?

Kanskje de økonomiske besparelsene også kan redde striper som i dag er på vippepinnen om å bli nedlagt?

Som stjerneskipet sa - bare spekulasjoner.

Det er visstnok sånn at LN-EIR har MER enn to fly på en gang... :)
 
Last edited:
Back
Top