Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Med slike uttalelser skulle man nesten ikke tro at det var Avinor som bygde ut OSL. EN ny bro for store fly vitner jo ikke akkurat om noen vilje til storsatsing på langruter..
 
Med slike uttalelser skulle man nesten ikke tro at det var Avinor som bygde ut OSL. EN ny bro for store fly vitner jo ikke akkurat om noen vilje til storsatsing på langruter..

Samme tenkte jeg da jeg hørte om denne saken på 0600 nyhetene på tur til jobben. Lo så mye av det som AVINOR skulle ha sagt at jeg vurderte å kjøre av E6. Er vell litt sent å komme med dette nå som de mer eller mindre har rasert mulighetene for fremtidige utvidelser av terminalen. Det eneste som kan snu på flisa er at HELE pir Nord blir Non Schengen, og alle gater kan ta A330/340/350/B747/757/767/777 og 787..
 
Last edited:
Tror antal broer ikke er veldig viktig i denne saken

Det kommer alt an på hvordan man ser på ting. Men i første omgang er arealet til Non Schengen den største utfordringa. Så kan man diskutere hvorvidt det er kostnadsefektift å busse flere hundre pax rundt halve flyplassen for å komme ombord i en 777 eller A330. Ser allerede for meg at tre fly har avgangstid sammtidig, og disse står i et av de to innergjørnene mellom dagens øst/vet pir og den ny pir Nord. Alt der ligger det an til kluss om flyparkeringa har missa eller at det blir bytte av gate.
 
Det kommer alt an på hvordan man ser på ting. Men i første omgang er arealet til Non Schengen den største utfordringa. Så kan man diskutere hvorvidt det er kostnadsefektift å busse flere hundre pax rundt halve flyplassen for å komme ombord i en 777 eller A330. Ser allerede for meg at tre fly har avgangstid sammtidig, og disse står i et av de to innergjørnene mellom dagens øst/vet pir og den ny pir Nord. Alt der ligger det an til kluss om flyparkeringa har missa eller at det blir bytte av gate.

Men må alle flyene benytte samme tidspunkt da?
Kan det ikke være mulig å gi selskaper rabatt på handling utenfor peak periodene?
 
Det kommer alt an på hvordan man ser på ting. Men i første omgang er arealet til Non Schengen den største utfordringa. Så kan man diskutere hvorvidt det er kostnadsefektift å busse flere hundre pax rundt halve flyplassen for å komme ombord i en 777 eller A330. Ser allerede for meg at tre fly har avgangstid sammtidig, og disse står i et av de to innergjørnene mellom dagens øst/vet pir og den ny pir Nord. Alt der ligger det an til kluss om flyparkeringa har missa eller at det blir bytte av gate.

Nok en gang: Det er ikke primært mangel på plass som er den store bremsen for nye IC ruter fra OSL. Plass finner mann alltid
 
Nok en gang: Det er ikke primært mangel på plass som er den store bremsen for nye IC ruter fra OSL. Plass finner mann alltid

Er med på den, men å finne plass på en flyplass som i utgamngspunktet har sprengt kapasiteten trenger ikke være lett, og DET kan like godt være en av grunnene til at vi idag IKKE har flere aktører med langruter. Og plassen blir jo ikke bedre med det første. Men ser jo at markedsavdelinga til OSL også må gjøre jobben sin. Men ja, PLASS er å blir et viktig moment på OSL som på alle andre flyplasser. Også dette toll tullet da, og det må selvsagt forbedres.
 
Last edited:
Er det bedre at mellemlande/skifte fly i "sandkassen" end at gøre det i Europa ???
Det som sandkasse selskaberne ønsker er jo stille og roligt at overtage hele trafikken til
Østen, og når de så har gjort det, så følger prisen helt naturligt med op...
Der er andet end United Arab Emirates og Qatar i denne verden
Hilsen Ole
 
Er med på den, men å finne plass på en flyplass som i utgamngspunktet har sprengt kapasiteten trenger ikke være lett, og DET kan like godt være en av grunnene til at vi idag IKKE har flere aktører med langruter. Og plassen blir jo ikke bedre med det første. Men ser jo at markedsavdelinga til OSL også må gjøre jobben sin. Men ja, PLASS er å blir et viktig moment på OSL som på alle andre flyplasser. Også dette toll tullet da, og det må selvsagt forbedres.

Og hvis du ser hva Avinor skriver så sier det at 1) det er for dårlig plass nå, men det blir noe bedre etter utbyggingen og 2) transferproblematikken må løses, så det er vel stort sett ingen som er uenige i akkurat det.

Og jeg tror, som en del andre, ikke det er her det største problemet ligger.
 
Er det bedre at mellemlande/skifte fly i "sandkassen" end at gøre det i Europa ???
Det som sandkasse selskaberne ønsker er jo stille og roligt at overtage hele trafikken til
Østen, og når de så har gjort det, så følger prisen helt naturligt med op...
Der er andet end United Arab Emirates og Qatar i denne verden
Hilsen Ole

Det er vel nettopp det Avinor sier: de ønsker direkteruter til b.l.a Singapore, Beijing osv, så folk slipper å mellomlande i DXB, DOH eller CPH for den saks skyld.
 
Hei!

Jeg synes det er positivt at det tenkes og jobbes strategisk og langsiktig. Synes ikke dere skal dømme Avinor nedenom og hjem pga det. Systematisk og langsiktig arbeid gir ofte de ønskede resultater. Selskapet vet jo selv hva kapasitetsøkningen vil bli når T2 er ferdig, og Falken indikerer jo at det terminalforholdene ikke er optimale nå. Når Tolldirektøren får tenkt seg litt om, blir nok også transferprosedyrene på OSL justert til fordel for alle.

Jeg synes også at holdningen til SAS var noe overraskende i denne saken, sett i lys av utspillet til de norske SAS-pilotene for noen dager siden. Da leste jeg CPH for alle penga, men nå var jo tonen litt anderledes... Hvis det som Knut Morten Johansen opplyser i dagens Aftenposten medfører riktighet, så er jo dette svært positivt mtp flere SAS-langruter fra OSL.

Beste hilsen Espen
 
det har litt og så også transfer på innlands flyene
flere som velger heller å fly til CPH, FRA, AMS for å slippe å ha nytt check-in enn å surre rundt med bagasjen og sånt når de "mellomlander" i OSL

Det var snakk om at det var en endring på vei, når det gjelder transfer på OSL i avisene i fjor:

http://reise.aftenbladet.no/reise/Kjappere-transfer-kan-gi-milliardinntekter-47787.html#.UvpY0ZWYZpg

Spørsmålet er om tollerne / politiet er enige i dette
 
Jeg synes det er positivt at det tenkes og jobbes strategisk og langsiktig. Synes ikke dere skal dømme Avinor nedenom og hjem pga det. Systematisk og langsiktig arbeid gir ofte de ønskede resultater.
Slutter meg til det ovennevte. At Avinor uttaler dette er vel utelukkende positivt. Så gjenstår det å se om Avinor/OSL fremover legger inn mer arbeid enn det som har blitt gjort til nå.
 
Fikk forøvrig til svar på FB siden til OSL at det antagelig skal legges mye mer til rette for langruter i trinn to av utbyggingen.
 
Ja, og det blir som med T2 utbyggingen, det kommer ti år for seint.

Ja, tragisk å lese gamle artikler der det står at hvis alt går som planlagt skal den nye terminalen stå ferdig i 2013:headbang. Og selv med ny pir og utvidet terminal vil infrastrukturen på OSL være for dårlig for noen utstrakt langrutetrafikk i 2017.
 
Last edited:
Dette innlegget fra A.net sier jo endel om manglende ruter:

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5992978/
The problem is not OSL or Avinor.
The problem is very easy to define and have two names. Commercial director Espen Etre and in particular manager of traffic development Knut Stabæk. Two lads just a few years from their retirement, running the traffic development out of their own interest and not exactly with management and strategy of today. And believe me, I know their methods and I know how they are working. Under the management of Nic Nilsen and with no what so ever, requirements of delivering results.
Statements like this with a focus on LH services is just BS all the way. If they really meant it, they would tell how, what and when. For instance present a shortlist of what airlines and destinations they are aiming at. How they will organize their effort. It’s a reason why Knut Stabæk never gives any details. It’s because he do not want himself in a position where he have to deliver on expectations.
These are two lad who sees any initiative not originating from themselves as a threat to their job. I’ve been involved in so many Project, panel debates, articles, confrences and fora regarding traffic development.
I’ve been in meetings with the largest companies in Norway, with airlines, and with god knows who.
It all comes back to the same. A locked up department that is not functioning according 2014.

I’ve been on routes conferences where I have been seriously shocked by the lack of knowledge and interest in the field they are competing. I’ve attended dinners with Knut Stabæk where he is referring to routes that do not exist, airlines at wrong airports and incorrect airlines alliances in a frequency that would make 100 meters hurdles look like a marathon. I’ve been at conferences seeing OSL marketing themselves with wooden skis, Viking helmets and trolls. Not surprisingly they are still using the same ads at route conferences. When CPH sends a delegation of 20 persons, OSL sends two.
But as long as the triangle is still running the airport, nothing will change.
It’s about friggn time the media and public starts to dig into what’s going on and require some answers.
People not on the inside, do not believe this because it seems too irrational to be true.
There are so many people in Avinor and OSL who are sharing this opinion, but as long as the triangle at the top are running the business, nothing happens.
 
Back
Top