Avinor vil ha fler langruter fra Gardermoen

Tja, da bør de begynne med markedsavdelingen på OSL

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=121921


Hvis man leser Aftenposten (papir, kommer vel på nett), så kan det virke som de ikke er interessert i Emirates og andre selskaper fra Europa og Midt-Østen.

Dag Falk-Pedersen/Avinor mener blant annet at:
  • Passasjerene bør unnngå å måtte bytte fly i HEL, CPH og ARN for å få kortere reisetid
  • Det er feil at billettintektene skal havne i København, London eller Frankfurt
  • Direktefly til mange steder i verden vil styrke norsk næringsliv
  • Han ønsker ikke distriktskamp, og mener at OSL er eneste naturlige satsingen i Norge
  • Han tror ikke SAS og DY løser "problemet" alene
  • Han mener det ikke nytter å få inn flere Europeiske eller Midt-Østen-baserte selskaper (de flyr bare nordmenn til andre huber, sier han)
  • Han innrømmer at det er en smule trangt på OSL akkurat nå, og at transferproblematikken må løses.
Her er det etter min mening mye politikk, hummer og kanari, og mye som ikke henger på greip. Slik jeg leser det så vil han at inntektene skal komme norsk selskaper til gode, og hvis det ikke gøre det så skal de gå til selskaper lang avgårde, som i Asia og USA. Europeiske og sandkasseselskaper må holdes langt unna.
 
På radioen ble det sagt at de "vil ha slutt på lekasjen til CPH, FRA og LHR".
.De snakket om 20 nye ruter. Ganske urealistisk vil jeg tro.
Jeg tror de fleste faktisk er fornøyde med å connecte. Man kan jo faktisk nå de fleste steder i verden med one stop fra OSL, så jeg er litt usikker på om en drøss med nye langruter frs OSL rett og slett er nødvendig og liv laga.
Selv synes jeg tilbudet er godt nok som det er.
 
Det ville vaere hyggelig med flere interkontinentale ruter fra OSL, men aa si at de ikke oensker flere fra Midt-Oesten er aa skyte seg selv i foten fordi de flyr folk til huber. De aller fleste selskaper flyr til sine huber og flyr dem gjerne videre, og dette er selvsagt en del av grunnlaget for rutens eksistens. Det gjelder de fleste av dagens utenlandske langdistanseselskaper som ikke er fra Europa eller Midt-Oesten ogsaa. De maa gjerne satse paa aa faa Korean eller et Kinesisk selskap til OSL, men jeg ville ikke forsoeke aa stenge for Etihad eller Emirates. Det er ikke realistisk aa ha veldig mange langruter med hoey frekvens fra OSL da grunnlaget er for lite og OSL maa forbedre transfer prosedyrer og Non-Schengen omraadet, som til tider er overfylt. Saerlig ved forsinkelser er det et trist sted aa vente.
 
Håper ikke dette nå er et utspill etter en ny Emirates utsettelse..

Avinor/OSL burde ta vare på de som ønsker å satse fra bakvendtlandet, vi er fortsatt bare 5 mill personer her. Dubai som hub/one stop er helt strålende...
 
Det blir jo litt "hei-hopp" å si at de ikke vil har flere fra midtøsten. Hadde sikker vært gøy å få Qantas, Cathay og Southwest Airlines til OSL, men det er vel ikke det som skjer over natta.
 
På radioen ble det sagt at de "vil ha slutt på lekasjen til CPH, FRA og LHR".

Kan OSL konkurrere om transferpassasjerene som idag flyr via CPH, FRA, AMS og LHR på ruter til / fra Nord-Amerika og Østen med tanke på den geografiske beliggenheten og eventuelle nye transferfordninger som er på vei? Hva med DXB og Doha?
 
det har litt og så også transfer på innlands flyene
flere som velger heller å fly til CPH, FRA, AMS for å slippe å ha nytt check-in enn å surre rundt med bagasjen og sånt når de "mellomlander" i OSL
 
flere som velger heller å fly til CPH, FRA, AMS for å slippe å ha nytt check-in enn å surre rundt med bagasjen og sånt når de "mellomlander" i OSL

Det er jo faktisk en av de tingene Avinor tar opp som problematisk, og treffer spikeren på hodet.
 
det har litt og så også transfer på innlands flyene
flere som velger heller å fly til CPH, FRA, AMS for å slippe å ha nytt check-in enn å surre rundt med bagasjen og sånt når de "mellomlander" i OSL

Jeg ser på det som et lite mål i seg selv å slippe transfer på OSL
 
For oss på vestlandet er det ikke noe aktuelt med OSL hvis en skal vestover. Østover er det egentlig det samme. Er like så greit å mellomlande i Europa fremfor i Oslo.
 
For oss på vestlandet er det ikke noe aktuelt med OSL hvis en skal vestover. Østover er det egentlig det samme. Er like så greit å mellomlande i Europa fremfor i Oslo.

Skjønner at dette er prinsipielt i stedet for rasjonelt, siden vestlandet-OSL-USA gir kortere reisetid enn vestlandet-AMS/FRA/CPH-USA. Dette på grunn av høyere frekvens mellom OSL og vestlandet enn OSL og kontinentet, og total tilbakelagt distanse.
Selvsagt under forutsetning at man gjør omlegginger slik at toll-tullet forsvinner.
 
Men frekvensene er ofte bedre fra AMS/FRA og videre ut i verden enn OSL, så er som oftest ingen problem med kjapp stopp.

Ellers er jo LHR også et greit alternativ med høy frekvens til f.eks USA. Forutsatt en kan holde seg på samme terminal.
 
For oss på vestlandet er det ikke noe aktuelt med OSL hvis en skal vestover. Østover er det egentlig det samme. Er like så greit å mellomlande i Europa fremfor i Oslo.

Det ikke alle som vet at utflydd distanse til USA er kortere fra Vestlandet via OSL enn via europeiske huber

Eksempel for Bergen til Newark:
BGO-OSL-EWR = 6275 km
BGO-LHR-EWR = 6619 km (7,2% ekstra flydd distanse)
BGO-AMS-EWR = 6774 km (8,0% ekstra flydd distanse)
BGO-CPH-EWR = 6905 km (10,0% ekstra flydd distanse)
BGO-FRA-EWR = 7388 km (17,7% ekstra flydd distanse)

Regner med også at det er hyppigere frekvens mellom OSL og BGO enn mellom BGO og de andre hubene. Dermed bør det være en rimelig stor sjanse for å reise via OSL fra Vestlandet vestover vil ha kortere reisetid, selv med ekstraarbeidet på returen på Gardermoen, enn det vil ta å reise via de andre hubene. Da har vi tilbakevist en myte også i dag.
 
Last edited:
Det er vel og bra at man ønsker det og nye toner fra Avinor. Men hvordan har de tenkt til å gjøre dette? Hvilken strategi ser de for seg og hva tenker de å gjøre annerledes enn dagens "vente-strategi"? Det er det som er interessant.
 
Du er ikke alene om det kosvines. Tro og vite er to forskjellige ting - og vestlendingene så vel som sørlendinger frekventerer bedehusene ofte ;)

KRS-OSL-EWR = 6230 km
KRS-AMS-EWR = 6574 km (5,5% ekstra flydd distanse)
KRS-CPH-EWR = 6624 km (6,3% ekstra flydd distanse)
 
Det er vel og bra at man ønsker det og nye toner fra Avinor. Men hvordan har de tenkt til å gjøre dette? Hvilken strategi ser de for seg og hva tenker de å gjøre annerledes enn dagens "vente-strategi"? Det er det som er interessant.

Spørsmålet er vel ganske berettiget, og man kan lure på om de faktisk gjør noe eller bare forsøker signalisere at de later som de gjør noe

Uansett så kreves det litt mer innsats enn å bare justere på vaffelrøren
 
Back
Top