Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Siden de ønsker dagstenge så er det tydeligvis ikke så mye av dette heller

Og rednings og ambulanse helikoptere trenger ikke en åpen flyplass for og kunne gjøre jobben sin

Da sitter man igjen men GA, dvs stort sett hobbyflyvning, som det ikke kan være Avinor sin oppgave og betale for

Du er ganske generell i formuleringene dine.

"Tydeligvis" for å bruke din formulering, så baserer du dette på antagelser?

I SAR-oppdrag er det ofte behov for fylling av drivstoff. Og ved spesielle hasteoppdrag også hot-fueling med krav til brann/redning. Hvem tror du gjør dette?

GA kan også være charter, biz-jet's også

Hvem skal sørge for at dette er et tilbud. Kanskje den som har påtatt seg
samfunnsansvaret med å drifte et landsdekkende lufthavnnett?
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Om det blir stenging i perioder så er det jo alltids en beredskapsvakt som kan rykke ut ved HOSP/SAR eller spesielle charter osv der flyplassen har bestemt at det skal åpnes.
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

GA kan også være charter, biz-jet's også

Hvem skal sørge for at dette er et tilbud. Kanskje den som har påtatt seg
samfunnsansvaret med å drifte et landsdekkende lufthavnnett?

Ref. nr 1 så kan det jo være de kan bestille tjenester utenfor åpeningstid, men da må de betale for det!?

Ref. nr 2 så er vel dette et problem uansett tid på døgnet og ikke bare de timene man ønsker å stenge på dagtid. Er vel mange plasser i dag som er stengt på natten og dels i helgene så problemstillingen er jo ikke ny.
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Du er ganske generell i formuleringene dine.



"Tydeligvis" for å bruke din formulering, så baserer du dette på antagelser?



I SAR-oppdrag er det ofte behov for fylling av drivstoff. Og ved spesielle hasteoppdrag også hot-fueling med krav til brann/redning. Hvem tror du gjør dette?



GA kan også være charter, biz-jet's også



Hvem skal sørge for at dette er et tilbud. Kanskje den som har påtatt seg

samfunnsansvaret med å drifte et landsdekkende lufthavnnett?


Vi snakker her om Røros og Fagernes, og ikke enhver flyplass i dette landet. Så synes det var ganske spesifikk

Det er svært mange av de mindre flyplassene som sikkert er viktig av hensyn til beredskapen. Slik jeg ser det, er ikke Røros eller Fagernes blant disse. Men motbevis meg gjerne og vis at disse to er det virkelig nødvendig at er i full drift hele dagen

Charter dukker sjeldent opp plutselig så det kan man planlegge, delvis også med bizjets, men det er vel ikke akkurat flust av det på noen av disse to.

Fagernes er det uansett over og ut for kommersiell trafikk neste år
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Er det fortsatt en flyskole på Røros? Og hvordan vil denne, eventuelt, bli påvirket?
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Vet ikke hvordan det er på Fagernes og Røros, men på de fleste plasser er det drivstoff på pumpe med kortleser. Samme som en vanlig bensinstasjon.
Ellers kan vel alle søke om å bruke Avinor sine plasser utenom normal åpningstid?
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Vi snakker her om Røros og Fagernes, og ikke enhver flyplass i dette landet. Så synes det var ganske spesifikk

Det er svært mange av de mindre flyplassene som sikkert er viktig av hensyn til beredskapen. Slik jeg ser det, er ikke Røros eller Fagernes blant disse. Men motbevis meg gjerne og vis at disse to er det virkelig nødvendig at er i full drift hele dagen

Charter dukker sjeldent opp plutselig så det kan man planlegge, delvis også med bizjets, men det er vel ikke akkurat flust av det på noen av disse to.

Fagernes er det uansett over og ut for kommersiell trafikk neste år

Skal ikke uttale meg om Fagernes, men for Røros' del tar du grundig feil, uten at jeg kan gå nærmere i detalj.
Er det slik at det skal være "flust" av trafikk for å holde åpent, er det jaggu mange som må låse dørene. Så får vi heller bruke pengene i de større byene der flesteparten av folket bor, ikke sant?
Tilbudet til aktørene blir i hvertfall ikke bedre av å stenge og så lenge det er stengte dører, vil det i hvertfall ikke gi noe økning i trafikken.

Det er ikke kort ved fuel på Røros. Beredskap finnes ikke på Røros.
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Om det blir stenging i perioder så er det jo alltids en beredskapsvakt som kan rykke ut ved HOSP/SAR eller spesielle charter osv der flyplassen har bestemt at det skal åpnes.

Det er feil for Røros' del.
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

For og spare penger har styret i Avinor foreslått og slå sammen Avinor AS og Oslo Lufthavn AS

http://media.avinor.no/pressrelease...ampaign=Subscription&utm_content=current_news
Sammenslåingen vil være et ledd i den pågående prosessen med modernisering og effektivisering, hvor organiseringen av lufthavnvirksomheten også har blitt vurdert. Målet er formell beslutning i løpet av 4. kvartal, med gjennomføring fra og med 1. januar 2016
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Skal ikke uttale meg om Fagernes, men for Røros' del tar du grundig feil, uten at jeg kan gå nærmere i detalj.
Er det slik at det skal være "flust" av trafikk for å holde åpent, er det jaggu mange som må låse dørene. Så får vi heller bruke pengene i de større byene der flesteparten av folket bor, ikke sant?
Tilbudet til aktørene blir i hvertfall ikke bedre av å stenge og så lenge det er stengte dører, vil det i hvertfall ikke gi noe økning i trafikken.

Det er ikke kort ved fuel på Røros. Beredskap finnes ikke på Røros.

Er vel sånn at om man stenger, så finner man løsninger. Sparer nok mye på å montere en kortleser og en beredskapstelefon/Vakttelefon for SAR oppdrag. På Hamar fylle både politi og seaking ved behov.
 
Last edited:
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Er det ikke en velkjent sak at Avinor subsidierer småflyplassene med hjelp fra de store? OSL, SVG, BGO, TRD soper inn slik at Widerøe slipper å betale en landingsavgift som ville gitt billetter til 3-4000 kroner stk og kollaps for distriktsnæring...
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Bare OSL, BGO, TRD og SVG som går i pluss for Avinor, resten i minus..
Og KRS og AES som Espen er inne på.
Men dette er uansett en misforstått tankegang. Avinor selv vet, ifølge lufthavnsjef John Offenberg i Molde, hvorfor disse flyplassene går i pluss og andre i "minus". Det er viktig å se det totale bildet og ikke bare utvalgte punkter.
Uten alle flyplassene som går i "minus" ville det vært en langt mindre pluss totalt sett for Avinor. Det er ikke få passasjerer som feedes til for eksempel OSL og BGO fra HAU, EVE, HOV, MOL, KSU, ALF osv osv.
 
Drastiske kutt i Avinors driftskostnader

Avinor skal spare. Målet er at det i perioden 2015-2018 skal oppnås en samlet kostnadsreduksjon på i alt 1,5 milliarder kroner. Relativt hårete mål.

Sjefen i Tromsø har allerede gått ut med hva det vil bety for dem; nedbemanning som også kan bety oppsigelser. Lufthavnsjef ved Tromsø lufthavn, Jonny Andersen i et intervju i dagens iTromso.no:
– I Tromsø må vi spare rundt 25 millioner kroner. Det representerer 12–13 prosent av våre driftskostnader, noe som er mye.
Dette vil bety nedbmanning og kanskje også oppsigelser.
Er det noen av tallguruene som kan gi en oversikt over hvilke av de "store" flyplassene som er ekstra utsatt for kutt? Vi ser bort fra kortbanenettet.

http://www.itromso.no/nyheter/2016/02/26/Tromsø-lufthavn-må-nedbemanne-12209551.ece
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Det gjøres nok for å kvitte seg med egne ansatte og heller outsource tjenester. Da går det like mye eller mer penger ut, men bare ser annerledes ut på regnskapet! :(
 
Back
Top