Aftenposten: Taxfreehandelen vokser inn i himmelen

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Fant ikke denne artikkelen noe sted, så tar man sjansen og poster!

http://www.aftenposten.no/okonomi/Flyplassen-er-blitt-kjopesenter-med-landingsstripe-8185365.html

Intressante betrakninger, bla annet om Norge. Vel det handler mye om Norge i denne artikkelen! :)

De [Heineman] regner Norge som er av de tre viktigste markedene i Europa ved siden av Tyskland og Tyrkia. Selskapet hadde en flyplassomsetning på 1,5 milliarder euro i fjor, og satser på en vekst på opptil 10 prosent inneværende år.
 
Blir litt for dumt når forskeren ikke kan forskjellen på fortjeneste og avanse. Men at en transportforsker skal kunne økonomi for å uttale seg er vel ikke et krav.

Taxfreebransjen operer med så stor fortjeneste at den bare overgås av kriminell virksomhet, mener forsker Morten Welde ved NTNU.

Travel Retail Norge hadde en fortjeneste på 266 millioner kroner i 2014 av en omsetning på 4,8 milliarder - mao. ca. 5,55% av omsetningen.
Rema 1000 Norge hadde til sammenligning en fortjeneste på 850 millioner av en omsetning på 3 milliarder - mao. ca 28% av omsetningen. Ut fra forskerens logikk er Rema 1000 altså kriminelle siden de har en mye bedre fortjeneste enn tax-freebutikkene.

Det jeg antar han mener er at avansene kan settes høye da en del av varene (i stor grad lavkostprodukter som alkohol og tobakk) selges uten avgifter.

Pengene er det i all hovedsak Avinor/OSL som stikker av med da ut fra TRN's totale utgifter er den største posten 2,5 mrd i "Andre driftskostnader) der husleia til Avinor/OSL ligger.

Ser man på tallene for vareforbruk (antar at denne er innkjøp av varer) er denne på 1,7 mrd noe som vil gi en snittavanse på 180%.
 
Blir så lei av den evindelige klaginga over "hvorfor selger vi taxfree på norske flyplasser".

Er de virkelig så kørka at de ikke forstår at dersom man ikke gjør det, så vil nordmenn handle disse varene i utlandet.

Hadde norske priser vært på linje med prisene i utlandet for samme typer varer, hadde vi ikke giddet å dra det med oss hjem heller.

Men se det er vel som å banne i kjerka....
 
Pengene er det i all hovedsak Avinor/OSL som stikker av med da ut fra TRN's totale utgifter er den største posten 2,5 mrd i "Andre driftskostnader) der husleia til Avinor/OSL ligger.

Og Avinor er da i høyeste grad en del av verdikjeden og bransjen, så jeg lurer litt på hvorfor du mener det er helt feil å ta deres andel med i regnestykket?
 
Rema 1000 Norge hadde til sammenligning en fortjeneste på 850 millioner av en omsetning på 3 milliarder - mao. ca 28% av omsetningen. Ut fra forskerens logikk er Rema 1000 altså kriminelle siden de har en mye bedre fortjeneste enn tax-freebutikkene.

Tror du bør kvalitetssikre tallene dine en gang til ;)

W
 
Rema 1000 sin omsetning var vel i 2014 på nesten 50 milliarder (og hadde vel et driftsresultat på ca 1.8 milliarder samme år).
 
Og Avinor er da i høyeste grad en del av verdikjeden og bransjen, så jeg lurer litt på hvorfor du mener det er helt feil å ta deres andel med i regnestykket?

Jeg mener ikke at det er feil at deres andel tas med. Men forskeren synes å mene at Avinor-pengene er en del av tax-freebutikkenes fortjeneste.
 
Jeg mener ikke at det er feil at deres andel tas med. Men forskeren synes å mene at Avinor-pengene er en del av tax-freebutikkenes fortjeneste.

Det er mulig å lese sitatet slik, men det er ikke den naturlige måten å lese det på. Han sier ikke "Travel Retail Norway", men "taxfreebransjen" og fortsettee å forklare at fortjenesten brukes til å drive flyplasser. Det er helt opplagt fra sammenhengen at det ikke er snakk om fortjenesten til et datterselskap av Heinemann som omtales.

For å bruke dine ord, "det blir for dumt" å skulle angripe artikkelen med det som grunnlag for kritikken.
 
Det er mulig å lese sitatet slik, men det er ikke den naturlige måten å lese det på. Han sier ikke "Travel Retail Norway", men "taxfreebransjen" og fortsettee å forklare at fortjenesten brukes til å drive flyplasser. Det er helt opplagt fra sammenhengen at det ikke er snakk om fortjenesten til et datterselskap av Heinemann som omtales.

Ja man kan argumentere med det, men det normalt og ta med husleia i kostnadene når man beregner lønnsomheten til en butikk
 
Ja man kan argumentere med det, men det normalt og ta med husleia i kostnadene når man beregner lønnsomheten til en butikk

Absolutt, men handler sitatet om Heinemann, Avinor eller begge deler? Hva vil du ta med for å finne fortjenesten til "kjøpesenterbransjen", som kanskje er det nærmeste vi kommer "taxfreebransjen" i resten av Norge?
 
Absolutt, men handler sitatet om Heinemann, Avinor eller begge deler? Hva vil du ta med for å finne fortjenesten til "kjøpesenterbransjen", som kanskje er det nærmeste vi kommer "taxfreebransjen" i resten av Norge?

Vel, spørsmålet blir så hvor mye av fotjenesten som "skyldes" belliggenhaten og tilfaller eiendomseieren, som typisk ikke er samme som driver senteret. Spesielt ikke på dyre og gunstige lokasjoner
 
Back
Top