Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Det er ikke umulig det uansett er endel ekstra flesk hos Avinor og at dette uansett burde ha vært gjort. Fordelen med nedgangstider er at det blir lettere og gjøre nødvendige grep
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Det er vel uansett overmodent med en revisjons av flyplasstrukturen i Norge. Selv om nok noen lokalsamfunn vil protestere heftig.
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Jeg tror dette bare er fornuftig og i utgangspunktet er positive nyheter (med unnak av de som evt mister jobben) da veldig mye henger igjen fra Luftfartsverket. Jeg kjenner til hvordan Avinor og OSL jobber med ruteutvikling og der er det mye å hente mtp effektivisering og profesjonalisering da det i dag dessverre er veldig fragmentert.
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Hot tip; AFIS blir mye raskere omgjort til remote towers. Mye å spare på der i lengden på de plasser hvor det er gjennomførbart mtp. radardekning osv. Men som teknologien blir bedre og ADS-B kommer for fullt, så blir det nok fremtiden med kun noen få AFIS sentraler.
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Hadde ei på klapp igår som har vært og sett på remote twr i Sverige og er i kontakt med Avinor ang. slikt i Norge. Det er ikke bare bare og selv om det er imponerende er det endel ting man ikke ser så bra med kameraer. På den annen side ser du selvsagt endel ting bedre i mørket med infrarødt.
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Som et av kostnadskuttene til Avinor så har de nå bestemt at Røros og trolig Fagernes vil være stengt midt på dagen for og spare penger. Sistnevnte ligger vel uansett tynt an når anbudsruten forsvinner neste vår

http://www.nrk.no/trondelag/avinor-dagstenger-to-lufthavner-1.12389149
Avinor har bestemt seg for å stenge Røros lufthavn flere timer hver dag for å spare penger. Det samme skal også være planlagt ved Fagernes lufthavn.

De lokale politikerene er selvsagt skuffet over at de ikke har fått være med og bestemme, og ønsker at flyplassen skal være åpen selv når det ikke er trafikk. Da er min mening at de heller får kaste bort lokale skattekroner på slikt tøv, enn og misbruke sentrale samferdselsmidler gjennom Avinorsystemet
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Bare OSL, BGO, TRD og SVG som går i pluss for Avinor, resten i minus..
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Kjevik og Vigra har også gått i pluss, om ikke med så mye, men likevel ;-)

Espen
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Du glemmer iallfall én lufthavn som gikk med overskudd i 2014; Bodø. Ifølge
http://www.an.no/okonomi-og-naringsliv/luftfart/bodo/her-flyes-det-inn-over-22-millioner/s/5-4-34113 tilførte Bodø lufthavn 22,1 millioner til Avinor i 2014.

"Vi har klart å jobbe godt med inntektssiden samtidig som vi har hatt et sterkt fokus på kostnadene", lyder lufthavnsjef Inger-Hilde Tobiassens overordnede forklaring på at Avinor i Bodø fikk et resultat etter avskrivninger på 22,1 millioner kroner i 2014.

Det er tredje året at Bodø lufthavn leverer positive regnskapstall. I 2012 var overskuddet på beskjedne 2,5 millioner kroner.

I 2013 landet man på 10,8 millioner i pluss, mens 2014 ga 22,1 millioner kroner i resultat av en omsetning på 194,5 millioner kroner. Overskuddet er fratrukket kostnadene Avinor har ved at Forsvaret får betalt for å drive den sivile delen av lufthavna.

Eneste i nord
Inntektene til Avinor kommer i første rekke fra landingsavgifter. Dernest følger aktiviteten på selve lufthavna med alt fra salg og servering til parkering.

I Nord-Norge er Bodø den eneste lufthavna med positive regnskapstall. Nærmest til å komme i pluss er i praksis Tromsø som i 2014 leverte minus 8,6 millioner kroner.
 
Last edited:
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Men driver Avinor flyplassdrift der (ut over drift av terminal/atc/lufthavnvakt)?
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Men driver Avinor flyplassdrift der (ut over drift av terminal/atc/lufthavnvakt)?

Det er foreløpig samdrift, men sier ikke artikkelen at dette er hensyntatt?

Overskuddet er fratrukket kostnadene Avinor har ved at Forsvaret får betalt for å drive den sivile delen av lufthavna.
Jeg antar at selv med langt og lykkelig samboerskap gir ikke Forsvaret ved dørene, de tar vel betalt for de tjenester som de leverer; av brøyting, brann-og redningstjeneste mv. Og andel av vedlikehold av rullebane og nødvendige taxebaner for sivil trafikk.
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

De lokale politikerene er selvsagt skuffet over at de ikke har fått være med og bestemme, og ønsker at flyplassen skal være åpen selv når det ikke er trafikk. Da er min mening at de heller får kaste bort lokale skattekroner på slikt tøv, enn og misbruke sentrale samferdselsmidler gjennom Avinorsystemet

Kan du utdype dette?
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Utdype? Er vel ikke så veldig mye og utdype annet enn jeg mener det er sløs med felles midler og holde en flyplass åpen når det uansett ikke er trafikk.
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Utdype? Er vel ikke så veldig mye og utdype annet enn jeg mener det er sløs med felles midler og holde en flyplass åpen når det uansett ikke er trafikk.

Spørsmålet er jo hva du mener med trafikk. Men ut ifra det du skriver så mener du kommersiell rutetrafikk. Hva med GA, charter, luftambulanse, lufttransport, Sea King, politi?
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Spørsmålet er jo hva du mener med trafikk. Men ut ifra det du skriver så mener du kommersiell rutetrafikk. Hva med GA, charter, luftambulanse, lufttransport, Sea King, politi?

Siden de ønsker dagstenge så er det tydeligvis ikke så mye av dette heller

Og rednings og ambulanse helikoptere trenger ikke en åpen flyplass for og kunne gjøre jobben sin

Da sitter man igjen men GA, dvs stort sett hobbyflyvning, som det ikke kan være Avinor sin oppgave og betale for
 
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Siden de ønsker dagstenge så er det tydeligvis ikke så mye av dette heller

Og rednings og ambulanse helikoptere trenger ikke en åpen flyplass for og kunne gjøre jobben sin

Da sitter man igjen men GA, dvs stort sett hobbyflyvning, som det ikke kan være Avinor sin oppgave og betale for
GA favner en god del mer enn "hobbyflyvning", blant annet taxiflyging, helikopteroperasjoner etc.
Jeg vil anslå at f.eks. på Sola så utgjør "hobbyflyvning" (klubbflyging) ca 30-40% av alle GA-operasjoner (Sola har Norges nest største "flåte" av små/mikro-fly), altså er en overvekt av GA-flygingene IKKE "hobbyflyging".

(Når det er sagt, så er det jo godt mulig at GA på Fagernes/Røros er 90% "hobby"..).

Ideelt sett bør jo enhver flyplass gå med overskudd/i null, og ta betalt av sine brukere slik at det går opp-i-opp.. eventuelt bør nasjonale myndigheter (ikke privateide selskaper) sørge for tilskudd/opprettholdelse av distrikts-Norge..
 
Last edited:
Re: Avinor må kutte 1,5 mrd på tre år

Nå er ikke dette min sterke side, men er ikke flyplassen tilgjengelig for GA/nødtrafikk likevel som 'ukontrollert' og eller VFR? Det er jo mange mindre flyplasser som hverken har tårn eller brann/havari ..
 
Back
Top