• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

automatinnsjekk i utland

• Thread starter Thread starter RH
  • Start date Start date
Det fine med disse er at du kan krølle de så mye du vil (nesten ihvertfall) og de vil likevel fungere da vi benytter oss av strekkoden under boarding. De gamle magnetstripekortene (og de gamle readerene på OSL) stoppet jo bare det var en liiiten bøy på kortet. Dessuten, billig-billig med tynt papir :colgate:

Det er selvsagt et poeng, og sikkert en stor fordel.

Men jeg merket at da den lå i innerlommen sammen med pass og lommebok som skulle opp og ned noen ganger så endte BP lett opp som en krønsja ball nederst i lomma :D.

Om du legger det inne i passet, f eks etter å ha brettet det én gang, så skulle vel det problemet være meget løst.

Er disse automatene av samme type som på OSL? Eller er det kombimaskiner?
Scanning av pass er nemlig ikke et option hos oss...

Ved første øyekast lignet maskine de som står på OSL (ble sikkert "lurt" av rødfargen) - men på OSL så bruker jeg jo bare strekkoden eller Norwegian kortet mitt - kan jo ikke ha vært samme type maskin...

Noen som har en forklaring på hvorfor man ikke får bag tags "overalt"?[/QUOTE]

Selvbetjeningsmaskinerne her i CPH kan sagtens udskrive Bag Tag, hvilket de også gør for SGS-handlede airlines (fx. MyTravel og Tui). I følge SGS er årsagen til at de andre ikke kan at deres systemer ikke allerede understøtter denne mulighed - altså noget computer-relateret.

Flere airlines fx. Sterling, JetTime, AF og KLM har bag-drop skranker, men fx. Norwegian kun har det meget, meget sjældent. Dette skyldes formentlig de aftaler der er lavet mellem Norwegian og deres handling-selskab her i CPH - Novia. CPH har i øvrigt planer om at lave én fælles bag drop i hver terminal som kan bruges af alle.

Jeg har fått opplyst ev BA innsjekk på OSL engang at engelsk luftfartslovgivning sier at passasjerer ikke kan holde tagger i hånda selv....satt litt på spissen naturligvis...
Hvis Kioskene på CPH er såkalte CUSS (Common Use Self Service) kiosker og de inneholder et engelsk flyselskap er løpet kjørt for tagger....

KLM's innsjekk i Amsterdam er utelukkende kiosk innsjekk og der kommer det heller ikke tagger....men de blir raskt printet ut på utallige bag drop skranker. Kanskje ikke så dumt heller....lurer på hvor mange ganger jeg har gått forbi SAS kiosker og sett folk kløne med disse taggene, og ikke minst hvor ofte det henger tagger i maskinene som har blitt printet, men ikke brukt....

Om du legger det inne i passet, f eks etter å ha brettet det én gang, så skulle vel det problemet være meget løst.

Du vet..det er bare vi som jobber/har jobbet med dette til daglig som hverken lager en ball av det, bruker det som serviett, legger det i bunnen av verdens største håndveske eller oppbevarer det i munnen like før boarding... :colgate:

Jeg har fått opplyst ev BA innsjekk på OSL engang at engelsk luftfartslovgivning sier at passasjerer ikke kan holde tagger i hånda selv....satt litt på spissen naturligvis...

Men dette gjelder vel da bare Engelske flyselskaper, ikke de selskaper som flyr dit ?? Får jo ut tagger når man flyr med SK til England.

oppbevarer det i munnen like før boarding... :colgate:

Det er F¤%# meg det værste jeg veit når jeg står i gaten.
Ble så lei av det en gang at jeg tok sete lappen som kom ut fra maskina, putta den i munnen et par sekunder mens jeg tasta litt på tastaturet for så å gi den videre til passasjeren. Dæven folk gjorde store øyne.

Det er F¤%# meg det værste jeg veit når jeg står i gaten.

Du skulle bare visst hva vi som reiser med INF bruker boardingkortene til på stellerommet før vi går til gaten. Vi vil ikke legge den bæsjsprengte ungen rett på benken, vet du. :p

(håper du ikke tok meg veldig seriøst nå...)

Back