Austrian Airlines - status og flåte

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

OS har vel hatt charter til INN de siste vintrene?

De har vel hatt en ukentlig charter ja, mulig SK har hatt det samme, de står ihvertfall oppsatt hvis man bestiller gjennom STS.
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Østerriks media melder nå om jobbkutt hos Austrian, og 500 stillinger står i fare for å ryke, fordelt utover både flygende og på bakken. Målet er å spare €100 millioner. Og når man går fra 18 Q400 til 10 A320, så trengs det jo fort mindre folk i endel funksjoner

https://orf.at/stories/3142801/

Die AUA will sich gegen die Konkurrenz der Billigflieger neu aufstellen und schnürt ein Sparpaket, „das in Umfang und Härte alle bisherigen Mutmaßungen übersteigt“, hat die „Presse“ am Freitag berichtet. Es soll um Einsparungen in der Höhe von 100 Millionen Euro gehen, mehr als 500 Mitarbeiter und Mitarbeiterinnen könnten abgebaut werden.
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Forstår jeg det rett skal detaljene i spareplanen offentliggjøres 7 november

Litt ironisk de nå må si opp folk, nå de ansatte svært mange i fjor
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Er det egentlig yielden eller kostnadene som er Austrian sin største utfordring? På tross lavprisselskapene pøser på med kapasitet i VIE, så ser det ut som selve trafikktallene til Austrian er positive og de rapporterte nylig trafikktall som viser de hittil i år har økt antall passasjerer med over 5% og fyllingsgraden på snaue 83% i oktober er også opp nesten et prosentpoeng fra i fjor
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Er det egentlig yielden eller kostnadene som er Austrian sin største utfordring?

Yield, men det er selvsagt endel å hente på noen områder når det gjelder kostnader og.
 
Austrian Airlines - flåte og strategi

Austrian sin flåte ved starten av 2020:

A319: 7
A320: 26
A321: 6

767-300ER: 6
777-200ER: 6

Q400: 15
E-195: 17

Totalt 83, og med gjennomsnittsalder på 15,4 år ikke akkurat den nyeste
 
Last edited:
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Yield, men det er selvsagt endel å hente på noen områder når det gjelder kostnader og.

Hovedproblemet er den altfor mindre longhaul-flåte og -nettverk. 90% av OS sine fly er kortdistanse, dvs i direkte konkurranse med FR, W6 og Co. Dette race-to-the-bottom kan man ikke vinne på kortdistanse.

En attrakiv og bredt longhaul-nettverk gir både yield-premium og ikke minst solide traffik-flows som ikke kan stjeles av LCC med narrowbody fly. Det er den eneste måte hvordan man kan forsvare VIE som hub mot de Wizzair og Laudamotion.

Men med dagens strategie at OS først må tjene penger før de får ytterlige investering betyr at OS kommer i en spiral nedover som de ikke kan komme seg ut selv.
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Austrian sin flåte ved starten av 2020:

777-200ER: 2

6 B777-200ER


BU662, det er ikke akkurat nytt for oss som jobber her og ekstremt frustrerende. Blir ikke pent de neste par årene...
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Er det ingen planer for å skifte ut de gamle 767/777-maskinene? Kan jo nesten virke som om planen er en styrt avvikling av langdistanseruter ...
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Er det ingen planer for å skifte ut de gamle 767/777-maskinene? Kan jo nesten virke som om planen er en styrt avvikling av langdistanseruter ...



Lufthansa har jo en 787-9 bestilling de vel ikke har fordelt. Men viste jo fly i forskjellige selskaps farger da de bestilte dem
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

6 B777-200ER


BU662, det er ikke akkurat nytt for oss som jobber her og ekstremt frustrerende. Blir ikke pent de neste par årene...

Absolutt. Jeg har vært gjennom den samme i nesten 7 år. Da jeg begynnte i AB ble det samme dilemma. Til slutt ble det - tror jeg - riktig strategi - selv om man skulle ha konsentrert seg på ett hub. Man da misted hovedaskjonær tålmodighet.

Dersom jeg kunne velge en strategi, så ville jeg ha en OS på 100 fly med 30 langdistanse-maskiner og en klart fokussert nettverk. Men jeg er jo ikke CEO ...
 
Last edited:
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Da var siste Q400 ferdig hos Austrian

https://newsroom.aviator.aero/austrian-airlines-says-goodbye-to-the-last-dash-aircraft/

It is the end of an impressive era. Today Austrian Airlines operated a passenger flight with a turboprop aircraft for the last time. The Dash 8-Q400 with the registration OE-LGI flew as OS 905/6 from Vienna to Innsbruck and back. After more than 40 years, this marks the end of the Dash's time in Austria. The future Austrian Airlines fleet will consist entirely of Airbus, Boeing and Embraer aircraft.
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Skyliner melder at Austrian har sendt en av sine 767 maskiner til huggern

Boeing 767 -3Z9 26417 448 OE-LAW Austrian Airlines ferried 18nov21 VIE-DGX, for part-out & scrap
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Austrian sin flåte ved starten av 2020:

A319: 7
A320: 26
A321: 6

767-300ER: 6
777-200ER: 6

Q400: 15
E-195: 17

Totalt 83, og med gjennomsnittsalder på 15,4 år ikke akkurat den nyeste

Og 2 år senere ser det slik ut, inkludert noen parkerte fly:

A319: 1
A320: 29
A321: 6

767-300ER: 3
777-200ER: 6

E-195: 17
 
Re: Austrian Airlines - flåte og strategi

Og da skal den siste A319 maskinen være ferdig hos dem, og tar følge med endel andre over til Cityline
 
Back
Top