En ting jeg har lurt på en stund, så jeg bare forsøker å fyre løs.
Jeg ser at det er stor forskjell på separasjonen hvor nært innkommende fly er når de gir utgående fly tillatelse til å entre rullebanen for takeoff imellom for eksempel Glasgow og Edinburgh. I Glasgow virker det av og til som at ting går ganske tregt, de holder de utgående lenge i vente på en egnet lengre luke. Mens i Edinburgh virker alt til å gå mer på skinner med mindre separasjon, at det er nesten "clear for immiediate takeoff" hver gang.
Er det lokale operasjonsprosedyrer som bestemmer dette, dårlig planlegging fra radar på innkommende fly, eller kreves det forskjellige grader av separasjon i forhold til hvor godt trent de i tårnet/radar er?
Selvfølgelig vil slottider også spille inn, men ville tro at når det er 4-5 fly som venter på å komme seg avgårde så vil de få de ut raskest mulig..
Jeg ser at det er stor forskjell på separasjonen hvor nært innkommende fly er når de gir utgående fly tillatelse til å entre rullebanen for takeoff imellom for eksempel Glasgow og Edinburgh. I Glasgow virker det av og til som at ting går ganske tregt, de holder de utgående lenge i vente på en egnet lengre luke. Mens i Edinburgh virker alt til å gå mer på skinner med mindre separasjon, at det er nesten "clear for immiediate takeoff" hver gang.
Er det lokale operasjonsprosedyrer som bestemmer dette, dårlig planlegging fra radar på innkommende fly, eller kreves det forskjellige grader av separasjon i forhold til hvor godt trent de i tårnet/radar er?
Selvfølgelig vil slottider også spille inn, men ville tro at når det er 4-5 fly som venter på å komme seg avgårde så vil de få de ut raskest mulig..
Last edited: