ATA inn i CH11 og stopper alle flygninger

Den kom overraskende ja. Trenger CO flere B753'ere?

Hehe, CO vil sikkert snuse pa disse flyene.

Samtidlig har jeg den sterkt fölelse at innen 2 ars vil det bli flere 757-300 som vil bli tilgjenglige. Money talks... ;)

Sun Country reduserer kapasiteten til sommeren og leier en fly til Transavia. Vare nederlandske venner leier mye for denne sommersesongen.

Med all dette, utleie av flyene og konkurser samt reduksjoner hos de majors kommer endelig den kutt i kapasiteten som trenges.

Nok en ting kommer til hodet.
Da na alle snakker om NW+DL, snuser ogsa de andre majors pa mulige kandidater til a gifte seg. Dette er desverre til ulempe av de sma som er na i tröbbel. Cash rules og den som blar opp som förstemannen, kan trolig ikke kjöpe i neste runde da en annen ma gi fra seg lukrative deler av virksomheten. For meg er det ikke overraskende at WN har ikke kjöpt deler av ATA til na. De venter pa den store Coup...
 
Men nå der det faktisk ut som om de amerikanske selskapene begynner å kutte. Første mann ut i rekken er NW som reduserer innenriksproduksjonen med 5% til vinteren

http://biz.yahoo.com/bw/080403/20080403006083.html?.v=1

-5% reduksjon i trafikkprogrammet
-Økning i fuel surcharge
-$25 fee for bag nummer to på innenriks
-15-20 fly skal ut av flåten inkludert 10 DC-9, samt noen 319, 320 og 757
-Redusere ikke-flyrelaterte investeringer med $100 millioner
-Kutting av kostander
 
CO kommer helt sikkert til aa ta 753'ene. De har allerede allokert ship numbers til dem, iflg A.net.

Sun Country har i flere aar leid 737'er fra Transavia for hoeysesongen. Det skal vaere disse som blir returnert.
 
Resesjonen er her! Luftfarten går tunge tider i møte, selskaper som ExpressJet har begynt å utstede "frivillige" permitteringer. Bare et tidsspørsmål før vi er tilbake til furloughing flere steder.

Store og sterke aktører som Southwest øker vel bare 4-5 fly netto i år? Dette samt 65-års pensjonering er ingen god utvikling for de yngre.
Det meldes om svært spente (les fortvilet) holdninger i mange pilotkorps.. :cool:
 
Resesjonen er her!

.. men likevel meldes det om rekordhoeye load factors .. det er litt selvmotsigende. Det er langt til resesjon, men kostnadsnivaaet man naa opererer med, vil nok foere til en viss uttynning i rekkene - noe vi allerede ser konturene av. Det som skjer naa er at setetilbudet gaar ned, prisene gaar opp og de smaa selskapene som sitter paa hoeye kapitalkostnader og hoeye driftskostnader faar troebbel.

Nar trenden snur, vil de store og fete vaere enda stoerre og fetere ...
 
Det er nok sikkert at man får kvittet seg med de som ikke kjører like magert. Men det som tok sted på Hawaii hører jo ikke hjemme noe sted.


setetilbudet gaar ned, prisene gaar opp

Seteprisene går opp + folk har mindre penger mellom henda? Mange små businesser sliter som følge av bensinpriser de kommer garantert til å kutte i reisebudsjettene, det meldes om "food-inflation", $100 for å fylle opp SUV'n etc. Spørs nok om ikke mange velger å ta RV'n til grandma i stedet for airline til Disney World i år :USA
 
Ikke hyggelige nyheter... Haaper dine tidligere kolleger finner seg nytt arbeide raskt, LN/MOW.
753ene ender garantert opp i Houston.Er ikke noe resesjon her i USA. Se heller paa oljeprisen...
 
.. og maskinene er iferd med aa bli tilbakelevert til eierene .. i loepet av de neste dagene er det planlagt at maskinene blir parkert eller forberedt til nye eiere paa disse plassene:

- Dothan, Alabama (DTH): 8 737-800
- Lake City, Florida (LCQ): 4 737-800, 2 757-200
- Jacksonville, Florida (VQQ): 4 757-200
- Victorville, California (VCV): 4 757-300, 3 L-1011
- Marana, California (MZJ): 3 DC-10

1 DC-10 staar med teknisk i Leipzig ... hvilepass foreloepig ukjent.
 
Last edited:
Er ikke sjansen for at tri-jetene, da ihvertfall L-1011ene, ender opp hos høgger'n ganske stor?
 
Er det noen vestlige selskap som fremdeles flyr rundt med L-1011? Kanskje de kan ta over disse 3?
 
Trist. Da var det nok siste mulighet jeg fikk benyttet til å ta bilde av ATA 1.april i Leipzig. DC-10 med teknisk stod med alle luker åpne rundt sentermotoren.

Men den andre som var der var det liv i.

ATA-DC-10LEJ.jpg


ATADC-10.jpg
 
Ja, maskinen i Leipzig (N706TZ) skal ha motorbytte og er planlagt ferjet til Marana (via Bangor) den 30. april. Det blir siste 'TZ/AMT' flight ... den nest siste blir Phoenix-Lake City med 757-200 N514AT i morgen (onsdag). Alle oevrige maskiner er naa tilbakelevert til sine eiere.

Her er 514 en stille vintermorgen paa Vaernes.
 

Attachments

  • 002.jpg
    002.jpg
    69.7 KB · Views: 467
Og da er det slutt .. for 10 minutter siden landet 706 pa Marana og den siste TZ flight har landet. Far vel ....
 
Ti år i dag siden shutdowm Var ute et år før stengingen. Mange gode folk som mistet jobben den dagen.

29744952_10155132440216036_3826063550050928154_o.jpg
 
Back
Top