American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Gribbene samler seg .. Delta vurderer å kjøpe AA .. USAirways vurderer å kjøpe AA .. Delta vurderer å kjøpe USAirways .... Whole lotta shakin' going on ...
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

13.000 jobber skal bort, sier de på CNN nå .. ingen detaljer, dog.
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Når de sier opp piloter må vel det bety at de skal redusere antall fly, eller er det rom for at de resterende pilotene jobber mer?

Er det noen av de store selskapene som tjener penger i USA? Synes det er snakk om Chapter 11 hele tiden.
 
Når de sier
Er det noen av de store selskapene som tjener penger i USA? Synes det er snakk om Chapter 11 hele tiden.

Ja, det er først og fremst AA som sliter. UA/CO, DL og US tjener alle penger, etter de alle var gjennom Ch.11 på første halvdel av 2000-tallet
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Når AA for 6 måneder siden bestilte 400 fly og nå er i konkurs forhandlinger
så må vel det være tegn på en hel industri som er ute av kontroll, og hvor
Boeing/Airbus inngår kontakter selv om kjøper ikke eier nåla i veggen, og hvor
det ikke betyr noenting hvordan økonomien er i selskapet. Dette kan de vel holde
på med så lenge staten stiller garantier.

Her spyr de ut nye fly til et marked som sliter med overkapasitet, slik at kjøper
kan selge nye billetter til latterlige lave priser og ødelegge enda mer.
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Når AA for 6 måneder siden bestilte 400 fly og nå er i konkurs forhandlinger
så må vel det være tegn på en hel industri som er ute av kontroll, og hvor
Boeing/Airbus inngår kontakter selv om kjøper ikke eier nåla i veggen, og hvor
det ikke betyr noenting hvordan økonomien er i selskapet. Dette kan de vel holde
på med så lenge staten stiller garantier.

Her spyr de ut nye fly til et marked som sliter med overkapasitet, slik at kjøper
kan selge nye billetter til latterlige lave priser og ødelegge enda mer.

En fantastisk god oppsumering.
 
Når AA for 6 måneder siden bestilte 400 fly og nå er i konkurs forhandlinger
så må vel det være tegn på en hel industri som er ute av kontroll, og hvor
Boeing/Airbus inngår kontakter selv om kjøper ikke eier nåla i veggen, og hvor
det ikke betyr noenting hvordan økonomien er i selskapet. Dette kan de vel holde
på med så lenge staten stiller garantier.

Her spyr de ut nye fly til et marked som sliter med overkapasitet, slik at kjøper
kan selge nye billetter til latterlige lave priser og ødelegge enda mer.

Slik er det når flybobblen sprikker :p
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Om det er overkapasitet i et marked som 'sliter' med 80+% i kabinfaktor kan diskuteres .. flyøkonomien her borte er nå relativt sunn. AA har såvisst nåla i veggen - de gikk i Ch. 11 for å kvitte seg med en del 'brysomme' forpliktelser. De kunne godt reorganisert på egen hånd, men når de setter seg under administrasjon, gir de jobben til retten istedet for å måtte gå gjennom tunge forhandlinger og sannsynligvis større og dyrere innrømmelser.
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Det er en vesentlig forskjell mellom Boeing og Airbus i så måte. Boeing har inkludert de 100 stk 737NG fra AA i juli 2011 i ordrebøkene sine, mens Airbus har klokelig holdt alt utenfor siden det bare var en MoU. Dermed ser det ut som det bare en av produsentene som har pyntet bruda.
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Boeing og Airbus har forskjellige prosedyrer for å oppdatere ordrebøkene sine. Det ser vi også med DY-ordren. Ordrestatus er den samme, men Airbus 'holder' ordren fra bøkene til senere i prosessen.
 
Om det er overkapasitet i et marked som 'sliter' med 80+% i kabinfaktor kan diskuteres .. flyøkonomien her borte er nå relativt sunn. AA har såvisst nåla i veggen - de gikk i Ch. 11 for å kvitte seg med en del 'brysomme' forpliktelser. De kunne godt reorganisert på egen hånd, men når de setter seg under administrasjon, gir de jobben til retten istedet for å måtte gå gjennom tunge forhandlinger og sannsynligvis større og dyrere innrømmelser.

Da er alt som normalt "over there", lar skattebetalerne ta regningen med opprydningen. I tillegg så slipper selskapet forpliktelser i fremtiden som den ellers måtte hanskes med.
Den første synes jeg er drøy, den andre skjønner jeg må til...
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Det er mer kreditorer enn skattebetalere som får svi. Med unntak av de ansatte, selvfølgelig ... Mange i AA har allerede opplevd store lønnskutt. Nå venter sparken for noen og kutt for andre.

Men Gerard fikk en stor bonus da han sluttet og ler hele veien til banken.
 
Det er en vesentlig forskjell mellom Boeing og Airbus i så måte. Boeing har inkludert de 100 stk 737NG fra AA i juli 2011 i ordrebøkene sine, mens Airbus har klokelig holdt alt utenfor siden det bare var en MoU. Dermed ser det ut som det bare en av produsentene som har pyntet bruda.

Nå er det en teknisk forskjell mellom DY's ordrer - DY har undertegnet med Boeing - de har ennå ikke undertegnet Airbus ordren (det skjer nok denne uken).


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.856782,10.789457
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Ingen spøk å jobbe i bransjen generelt ... mine gamle charterkolleger i World, Omni, Ryan International, North American, Miami Air m.fl. dumpes nå i stort antall ettersom styrkene trekkes hjem fra Irak og Afghanistan og trafikken dermed reduseres dramatisk.
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Det er en vesentlig forskjell mellom Boeing og Airbus i så måte. Boeing har inkludert de 100 stk 737NG fra AA i juli 2011 i ordrebøkene sine, mens Airbus har klokelig holdt alt utenfor siden det bare var en MoU. Dermed ser det ut som det bare en av produsentene som har pyntet bruda.

Man kan alltid diskutere det den ene eller andre veien, men faktum er at selv etter AA gikk inn i Ch.11, så fortsetter de å ta imot leveringer på nye fly fra Boeing. Så sånn sett er det business as usual i forholdet mellom Boeing og AA. AA tok leveringen av 1 737 i januar, og etter hva jeg kan se har de mottatt 1 eller 2 til nå i februar

Så det handler vel mest om hvor streng revisor er. Og AA har ikke noe valg enn å bestille nye fly, konkurs eller ikke.

Når AA for 6 måneder siden bestilte 400 fly og nå er i konkurs forhandlinger
så må vel det være tegn på en hel industri som er ute av kontroll, og hvor
Boeing/Airbus inngår kontakter selv om kjøper ikke eier nåla i veggen, og hvor
det ikke betyr noenting hvordan økonomien er i selskapet. Dette kan de vel holde
på med så lenge staten stiller garantier.

Her spyr de ut nye fly til et marked som sliter med overkapasitet, slik at kjøper
kan selge nye billetter til latterlige lave priser og ødelegge enda mer.

Den overkapasiteten i USA kan vel diskuteres om eksisterer? Det Ch.11 egentlig er ligner mer på en effektiv restrukturering enn noe konkurs. Faktum er at de ikke hadde noen valg enn å bestille nye fly da de blant annet har >200 MD-80 som må erstattes, og da lønner det seg trolig å få noe nytt og mer effektivt inn i flåten
 
Last edited:
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Og AA-sjefen sier at en sammenslåing med US er uaktuelt, og er ganske så direkte i sin kommentar her.

http://www.charlotteobserver.com/2012/02/03/2982584/american-ceo-pans-us-airways-merger.html
"This will be their fourth try at this: twice for United, once for Delta while they were restructuring, now American. I would argue that this will be every bit as successful as their prior tries," Horton told the Dallas Morning News. "I'm not sure what's in the water out there in Phoenix. Maybe it's the cactus. I don't know what it is."
 
Re: American Airlines søker konkursbeskyttelse og går inn i Ch11

Liten flåteoppdatering da AA nå har klart å kvitte seg med leasingforpliktelsene på følgene fly:

A300 - 1
757-200 - 7
F-100 - 4
MD-80 - 30

En god del av disse er allerede vært parkert i ørkenen, og har dermed vært rene utgiftsposter for AA
 
Back
Top