RJon,
Fram til naa har det ikke vaert noe sertifiseringsgrunnlag for askememengden en motor kan taale uten oeyeblikkelig eller lang tid effect, og dette grunnes det er vanskelig aa bestemme tetthet og da umulig aa sette opp noe tester for dette. En motor maa igjennom en grundig sertifiseringstest med vann, is, fugler, blade-out, cross wind osv. og naa ICI (Ice Chrystal Icing). Jeg har sett flere forslag om bedre varsling og flight crew prosedyrer for aske, men ikke sett noe aktiviteter paa nye sertifiseringskrav.
Flyet og motorene i seg selv er robuste naar det gjelder aske, men det er selfoelgelig en begrensing hvor mye de kan taale uten effect. Det er ogsaa veldig detaljerte inspeksjoner av fly, systemer og motorer i AMM (Aircraft Maintenance Manual) conditional inspection skulle man vaere saa uheldig aa komme inn i vulkanaske.
Jeg tror fortsatt den beste og mest effective loesninger er aa ha gode varslingssystemer rundt i verden saa vi unngaar disse askeskyene... og media proever aa sette seg litt bedre inn i spesialomraader saa de ikke skaper et hysteri og setter uvitende politikere inn i en frenzy!
Dag