• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Askesertifisering av flytyper

RJon

ScanFlyer Dusty
Medlem
Ser at det skrives i media at flytypen er avgjørende for om de kan fly i de forskjellige mengdene med asketetthet.
Går dette på flytype eller individ? Er det opp til hvert enkelt selskap å få sertifisering hos relevante myndigheter for dette?
Er det motorene som er største begrensningen i forhold til dette?
 
RJon,

Fram til naa har det ikke vaert noe sertifiseringsgrunnlag for askememengden en motor kan taale uten oeyeblikkelig eller lang tid effect, og dette grunnes det er vanskelig aa bestemme tetthet og da umulig aa sette opp noe tester for dette. En motor maa igjennom en grundig sertifiseringstest med vann, is, fugler, blade-out, cross wind osv. og naa ICI (Ice Chrystal Icing). Jeg har sett flere forslag om bedre varsling og flight crew prosedyrer for aske, men ikke sett noe aktiviteter paa nye sertifiseringskrav.

Flyet og motorene i seg selv er robuste naar det gjelder aske, men det er selfoelgelig en begrensing hvor mye de kan taale uten effect. Det er ogsaa veldig detaljerte inspeksjoner av fly, systemer og motorer i AMM (Aircraft Maintenance Manual) conditional inspection skulle man vaere saa uheldig aa komme inn i vulkanaske.

Jeg tror fortsatt den beste og mest effective loesninger er aa ha gode varslingssystemer rundt i verden saa vi unngaar disse askeskyene... og media proever aa sette seg litt bedre inn i spesialomraader saa de ikke skaper et hysteri og setter uvitende politikere inn i en frenzy!

Dag
 
Back
Top