• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Asker-ulykken

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: 40 år siden Askerulykken

Finnes det forresten noen synlige merker igjen av denne ulykken på stedet eller er alt grodd igjen og «visnet ut»?
 
Re: 40 år siden Askerulykken

Var å gikk en skitur i området i dag og denne plakaten står på et av byggene på Myggheim, og noen hundre meter lenger bort rett ved skiløypa står minnesteinen

a50af0c76d4d5544926142b51f2bbf23.jpg


b823c66dd2b878d5ed30ba7a22beb0d8.jpg
 
Litt merkelig ulykken blir presentert som ett mysterium.
Med falske lokalisere og lavt skydekke i området skulle maskinen ha fløyet ut til Drammen før den svingte inn mot Fornebu. Minnesmerket passeres regelmessig gjennom vinteren, i yngre dager også med min far, som var kollega i forsvaret med en av pilotene. Jeg var kun 7 år , men husker programmet på TV ble avløst med sørgemusikk. Deretter helikopterstøy over Vakås og Hvalstad.
 
I dag er det 50 år siden ulykken.

Det er litt ille å høre at orienteringsløperne ble holdt igjen. Jeg kjenner litt noen av dem som var ute i forbindelse med ulykken, dette var meget godt trente utøvere. De hadde løpt opp det eksisterende stinettet på godt under en time, og da hadde de gått rett på vraket. I NRK-dokumentaren forteller den overlevende at det var en del flere som overlevde selve ulykken. Det fortelles også at letemannskapene syntes det var glatt og vanskelig, mens o-løperne forteller at det var gode løpsforhold. Ja, det er lett å være etterpåklok, men det er bør også være lettere å utnytte de ressursene man har.
 
Back
Top