Asker-ulykken

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: 40 år siden Askerulykken

Finnes det forresten noen synlige merker igjen av denne ulykken på stedet eller er alt grodd igjen og «visnet ut»?

Re: 40 år siden Askerulykken

Var å gikk en skitur i området i dag og denne plakaten står på et av byggene på Myggheim, og noen hundre meter lenger bort rett ved skiløypa står minnesteinen

a50af0c76d4d5544926142b51f2bbf23.jpg

b823c66dd2b878d5ed30ba7a22beb0d8.jpg

Litt merkelig ulykken blir presentert som ett mysterium.
Med falske lokalisere og lavt skydekke i området skulle maskinen ha fløyet ut til Drammen før den svingte inn mot Fornebu. Minnesmerket passeres regelmessig gjennom vinteren, i yngre dager også med min far, som var kollega i forsvaret med en av pilotene. Jeg var kun 7 år , men husker programmet på TV ble avløst med sørgemusikk. Deretter helikopterstøy over Vakås og Hvalstad.

I dag er det 50 år siden ulykken.

Det er litt ille å høre at orienteringsløperne ble holdt igjen. Jeg kjenner litt noen av dem som var ute i forbindelse med ulykken, dette var meget godt trente utøvere. De hadde løpt opp det eksisterende stinettet på godt under en time, og da hadde de gått rett på vraket. I NRK-dokumentaren forteller den overlevende at det var en del flere som overlevde selve ulykken. Det fortelles også at letemannskapene syntes det var glatt og vanskelig, mens o-løperne forteller at det var gode løpsforhold. Ja, det er lett å være etterpåklok, men det er bør også være lettere å utnytte de ressursene man har.

Back