Årets mest hårreisende fra Finnair?

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Årets mest hår-reisende fra Finnair?

Jeg skal ikke nevne hvem som har noe hår å reise i denne omgang, men bare konsentrere meg om del fakta.

I denne omgang er det tre flyplasser jeg har konsentrert meg om for se på forskjeller. For enkelhetens skyld ser jeg bare på en destinasjon, og det er Narita/Tokyo. Det peker seg ut tre flyplasser jeg kjenner godt til som i dag ikke har direkte forbindelse med denne destinasjonen, og det er selvsagt OSL og ARN og siste er MAN.

Hvis vi forutsetter at forbruket er konstant (samme forbruk/sete og km) og da får vi disse resultateene:

OSL direkte til NRT: 100,0%
OSL via HEL til NRT: 102,5%
OSL via CPH til NRT: 110,1%
Det 7,6% høyere forbruket ved å reise via CPH i forhold til via HEL kan settes i et perspektiv når en regner med en maksimal reduksjonen i forbruket med 5-6% ved installasjonen av winglets på en 737-800. Det finnes en mer optimal via-flyplass for OSL-passasjeren i nærområdet, men ulykkelig nok har ikke SAS åpnet den muligheten. Den flyplassen jeg snakker er Stockholm-Arlanda, og den vil medføre bare en 2% økning i forbruk i forhold til en direkte forbindelse.

ARN direkte til NRT: 100,0%
ARN via HEL til NRT: 100,7%
ARN via CPH til NRT: 113,3%
Utslagene blir desto større for ARN sammenlignet med OSL - her er det mange winglets!

MAN direkte til NRT: 100,0%
MAN via HEL til NRT: 101,8%
MAN via CPH til NRT: 102,5%
MAN via LHR til NRT: 103,8%
For Manchester er besparelsene ikke så store som for OSL, men det er ikke merkelig å se at BAs LHR-bruk har de samme utslagene som SAS' CPH-bruk i forhold til OSL og ARN - selv om utslagene langt fra er så store.

Så spiller det inn hvilket materiell som benyttes på den forskjellige strekningen, hvilken kabinfaktor en har og ikke minst hvor mange seter en har ombord. Dette er helt klart et spill med tall, men jeg tror de fleste SAS-forkjempere ikke sitter på så bra kort hvis sammenligner SAS og Finnair. Tar en en titt på flåten til Finnair, så er den gjennomsnittlig drivstoff-forbruk pr passasjer lavere enn flåten til SAS med et unntak og det er MD11en. Siden det er A340 Finnair benytter på NRT, så kan tallene veldig godt sammenlignes med SAS. Når det gjelder tilbringertjenesten for SAS til CPH så kan det både være de svært økonomiske A321, men også være svært så tørste MD80er. Finnair derimot flyr en miks av E170/E190/A319 mellom OSL og HEL og en miks av E170/E190/A319/A320 mellom ARN og HEL. I følge tall fra Finnair ligger A320 best an i forbruket tett fulgt av E190, A319 og E170 som dårligst.

Siden Tommy777 bragte inn kabinfaktoren inn i dette spillet, så er den avhengig av en annen faktor også og det er antall seter i sammenlignbare fly. SAS har som kjent 245 seter i sine A340, mens Finnair har inntil 295 som tilsvarer inntil 20% flere enn SAS. Med andre ord hvis SAS har en kabinfaktor på 90% på sin flight, så er det bare nødvendig med en kabinfaktor på 75% hos Finnair for å være like effektiv carbon wise.

Så er det sammenligningen mellom feed til CPH og HEL. I motsetning til SAS har Finnair et større spillerom i størrelse på fly, og trenger ikke sette inn mer kapasitet enn det som er nødvendig. SAS derimot begrenses nedad til de minste 737ene, og disse er ikke verdens beste drivstoff-effektivitet. At også kapasiteten på de interskandinaviske rutene til SAS har øket mye mer enn det som er benyttet det siste halvåret (+13,7% ASK +4,3% RPK) tyder helt klart at det forbrennes mye karbon unødvendig.

Hvis en sammenfatter dette, så ser det ut til at CO2-besparelsene med å velge Finnair til i hvert fall Narita vil være betraktelige både fra OSL og særlig ARN. Dermed slutter jeg meg til KOGs første kommentar i denne tråden om the stooges of Frösundavik.

Last edited:

Herlig og ikke minst imponerende hva KGL klarer å finne frem av tall og fakta for så å forklare til oss "vanlig dødlige"...

Vil tro at sjefene i Finnair er like glade for prisen som SAS fikk for sine grønne landinger som det CK nå er for Finnair sitt utspill...

Bra innlegg KGL!

Et par ting:

Ja, loadfaktoren til Finnair ligger vel paa 70-75% langt akkurat naa, mot SAS sine 87-90%, saa utslippene blir nok det samme, dog blir vel vekten hoeyre naar du stapper inn flere folk?

Dersom du hadde valgt USA destinasjonene til Finnair mot SAS sine som destinasjon eller alle de andre Finnair destinasjonene som f.eks. PEK eller BKK som SAS flyr via ARN hadde nok regnestykket blitt et helt annet.. Det var vel tilfeldig at du valgte den ruta som kommer best ut for Finnair sin del? ;)

Naar det gjelder materiell, kommer det til slutt ned til at SAS har en del gamle MDer som oeker utslippet. Kan vel tas med i beregningen at MD11ene til Finnair sikkert tar igjen det de sparer paa aa ha materiell med mindre utslipp dersom man regner antall seter som okkuperes av transfer pax. Skal vaere sagt at A321 er det eneste flyet jeg har tatt til og fra CPH i transfer til SAS langt. 1330 avgangen som mater NRT, SEA og ORD er alltid en pakkfull 321 som jeg har tatt i aarevis.

Saa konklusjonen maa vaere at selskapene stiller ganske saa likt naar det gjelder aa vaere stooges....

Ja, loadfaktoren til Finnair ligger vel paa 70-75% langt akkurat naa, mot SAS sine 87-90%, saa utslippene blir nok det samme, dog blir vel vekten hoeyre naar du stapper inn flere folk?

Det kommer an på hvilke folk en stapper inn - businessfolk er som regel tøngre enn tynn fattig turist :colgate:

Tja - sett nok av overvektige turister som skal på "sex-reise" til Østen...

patetisk vil jeg si at det er. Å si at det er "miljøvennlig" å fly med Finnair over HEL er det samme som å si at en hamburger uten ost er "slankjemat" i forhod til en cheeseburger.... HUMBUG!

Og dere hørte det her først! Rett fra selskapet som relanserer service, hele tiden! :D

-A

Vi snakket om Japan og Narita her EB, ikke Bangkok - et lite interessant regnestykke på den sistenevnte destinasjon og Beijing kommer on litt ;)

Ut i fra en nylig foretatt reise som var godt representert av slike så vil jeg si at det er et dårlig argument, da mange har med sin lokale partner, som har en tendens til å gjøre gjennomsnittet for de to personene helt... gjennomsnittlig?

-A

Og da kommer tilsvarende tall som jeg lovet ovenfor for BKK og PEK (begge destinasjoner flys av både SAS og Finnair)

Først tar vi for oss forbruket til Bangkok (direkte flight og via CPH - A340 og via HEL - M11)

OSL direkte til BKK: 100,0%
OSL via HEL til BKK: 116,4%
OSL via CPH til BKK: 105,6%
10,8% besparelse ved å fly via CPH sammelignet med HEL kan ene og alene føres tilbake til at Finnair bruker MD11. Hadde derimot Finnair benyttet A340, så hadde de hatt et 5,6% overtak på SAS.

ARN direkte til BKK: 100,0%
ARN via HEL til BKK: 117,2%
ARN via CPH til BKK: 110,7%
Også her har SAS overtaket via CPH på grunn av Finnairs MD11. Med samme materiell hadde derimot Finnair hatt et 10,6% overtak.

Da får vi se på Beijing, og også her er materiellforskjellen den samme:

OSL direkte til PEK: 100,0%
OSL via HEL til PEK: 117,5%
OSL via CPH til PEK: 110,4%
Ja ja, MD11 er ikke det beste kortet å spille nå, men det A340 hadde Finnair vært 9,1% foran SAS.

ARN direkte til PEK: 100,0%
ARN via HEL til PEK: 117,2%
ARN via CPH til PEK: 115,7%
Selv med MD11, så er Finnair nær SAS hvis det for sammenligningsskyld flys via CPH med bare 1,5% større forbruk. Men det som redder SAS er dere direkteflight som medfører at Finnair har et 17,2% større forbruk. Selv med samme materiell hadde prosentsatsen vært et par prosent høyere for Finnair.

Med andre ord, der Finnair kan være et alternativ for miljøbevisste skandinaver er de Østen-destinasjonene de flyr A340 og de destinasjoner som ikke SAS har dirkteflighter til (selv med MD11 for Finnair). Besparelsen for miljøet er ekstra stor fra ARN sammenlignet med OSL, og fremdeles er begrepet "over bekken etter vann" gjeldende - og min påstand fra tidligere tråder her på forumet om å flytte SAS's Østen-hub fra CPH til ARN også styrkes.

Skal man ha en langdistanse hub på ARN og en på CPH så må man enten fly maskinen mellom disse stedene (hvor miljøvenlig og økonomisk lurt er det å fly en A340 fra ARN til CPH i 10-11 tiden på formiddagen?) I dag flyr vel en maskin som kommer inn fra Asia ofte videre til USA samme formiddag - skal man følge KGL sitt ønske så vil en Asia maskin som kommer inn fra Asia vente til kvelden med å fly tilbake i stedet for å fly til Seattle eller Chicago... Med såpass få fly i intercont flåten er neppe en delt løsning en drøm

Imponerende sammenligninger LN-KGL - takker og bukker.

Takker for ny oversikt.

Hva med nordmenn som reiser med Finnair med deres ruter til USA kontra SAS sin A330?

Hva med nordmenn som reiser med Finnair med deres ruter til USA kontra SAS sin A330?

Da er det dette med over bekken for å hente vann igjen - duster finnes over alt.

Men et men og et stort men her - enkelte deler av Finnmark å kjøre Kittilä og fly ut via HEL til USA medføre mindre utslipp enn å fly mye mer sørover som CPH eller ARN for å komme på en flight til de amerkanske kontinent.

Naar man ser hvor mange som frivillig betaler carbon offset tror jeg ikke det er mange som skammer seg...:)

En til Tommy, dette med carbon offset også grenser mot en scam - pengene går til dyrking av arter for å lage biodrivstoff. Og landet som benyttes var tidligere i bruk til å dyrke mat til mennesker. Og nå er det lite mat til alle, og prisene går oppover. Og egentlig så fjernet de artene som opprinnelig var dyrket på disse områdene bedre til å absorbere CO2 enn maisen og kornet som dyrkes for å lage etanol - hvor det i fermenteringsprosessen for å danne alkoholen slippes ut mye CO2 igjen - og ved brenningen (destillering heter det på litt finere) av vørten slippes det ut mer CO2 igjen. Enda mer CO2 slippes ut for å frakte etanolen tilbake til de "økologiske", slik at de kan utnytte den lille energien som er igjen. At i tillegg en stor andelen carbon offset pengene som benyttes for å "redusere" CO2-utlippene går til administrasjon og annet gjør at de frivillige bør føle seg skikkelig lurt.

Nei, det å planlegge en tur lurt er en bedre løsning - da oppnår man en mye større reduksjon i CO2-utslippene.

Re: Årets mest hårreisende fra Finnair?

Ser at KGL mener det er sunn økonomi å opprette to baser for langdistanse trafikk i Skandinavia...

Re: Årets mest hårreisende fra Finnair?

Opprette EB, det er jo to SAS-baser for langdistanse allerede - SAS flyr til PEK fra ARN seks dager i uken utenom de kommende sommerukene i tillegg til de vanlige ORD og EWR avganger

Back