Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Vede

ScanFlyer Dusty
Medlem
Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Fly fra Gardermoen fikk ikke lande på Sola

Et forsinket fly fra Gardermoen til Stavanger fikk ikke lande sent fredag kveld. Årsaken var at rullebanen var dekket av snø. Men med det blotte øye var det rundt fem cm snø på rullebanen. Likevel valgte flyplassen å stenge for snørydding.

-Vi sirklet over flyplassen i lang tid. Kapteinen meddelte at vi måtte fly til Bergen for å etterfylle drivstoff, sier to av passasjerene som Stavangeravisen pratet med natt tillørdag.

Ingen av dem forsto at bare noen små cm med snø kunne stoppe trafikken på en såpass stor flyplass som Stavanger Lufthavn.
-Vi fikk en trur til Bergen og så tilbake til stavanger hvor vi landet enda flere timer forsinket, sier de to som var trøtte og sjokkert over hvor dårlig en norsk flyplass takler noen få cm snø.

-Jeg kunne forstått om vi skulle lande på et snødekket sted i Spania, men i snøens hjemland, Norge??

KILDE: http://stavangeravisen.no/art.asp?id=46838


Dette var direkte flaut å lese. Viser hvor lite peiling journalisten har om det han skriver om.
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Det er fascinerende hvordan journalister senker seg ned på laveste hylle for å beskrive trivielle ting:

Når flyplassen må stenge rullebanen en stund for å brøyte, så er det helt normalt. Men i avisen er det "snøkaos".

Når en Airbus landes helt kontrollert på en elv i pent vintervær og med "redningsbåter" ved skutesiden bare minutter senere, så er det en "mirakellanding", og når en annen flymaskin gjør det samme på en meters dyp like ved stranden i Australia, så er det "nok en mirakellanding".

Og eksemplene er mange :lol:
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Det har alltid undret meg litt, det der. Vi forventer at en maskin på over 40 tonn skal håndtere 5cm snø i 250km/t, mens maskiner på knappe tonnet sliter i den samme snømengden med langt mindre hastigheter...
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

En liten digresjon er at i tillegg til at snømengden på 50 mm (som journalisten må ha sett med sitt blotte øye over flyplassgjerdet for deretter å gjøre en Clark Kent-måling gjennom snøen for å måle dybden) ikke bare medfører redusert friksjon og styreegenskaper (hvis sidevind), men i tillegg ville flyets 40 tonn også ha komprimert snøen slik at den hadde lagt igjen som hardpakket is til nestemann, og vært vanskeligere og dyrere å fjerne. Brøyting, ja takk...
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Journalistene kunne jo slippe pennen og ta tak i en snømåke og begynne å gjøre litt nytte for seg ;)
-Men med slike journalister så kan vi jo få en billigere og mer nøyaktig måling av dybde til SNOWTAM-meldingene...
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Hva i all verden er dette for slags publikasjon. Jeg oppdaget også tre skrivefeil på disse få linjene. Slik går det når hvem som helst kan sitte hjemme å snekre sin egen "nettavis".
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Det er fascinerende hvordan journalister senker seg ned på laveste hylle for å beskrive trivielle ting:

Når flyplassen må stenge rullebanen en stund for å brøyte, så er det helt normalt. Men i avisen er det "snøkaos".

Når en Airbus landes helt kontrollert på en elv i pent vintervær og med "redningsbåter" ved skutesiden bare minutter senere, så er det en "mirakellanding", og når en annen flymaskin gjør det samme på en meters dyp like ved stranden i Australia, så er det "nok en mirakellanding".

Og eksemplene er mange :lol:

og kanskje så skulle disse pilotene prøve seg på en sør-amerikans verjon av vannlannding: http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20090207-1
Legg forøvrig også merke til hvilken "holdninger" de fremmdeles har der nede til maximum pax på flt. Banderianten tar 19 pax men her var det 28 ombord inkl 8 barn ( ikke infants)
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Hva i all verden er dette for slags publikasjon. Jeg oppdaget også tre skrivefeil på disse få linjene. Slik går det når hvem som helst kan sitte hjemme å snekre sin egen "nettavis".

Skal man snakke om skrivefeil, så trenger man vel egentlig ikke å gå ut av forumet ... ;)

Journalister er heller ikke feilfrie når det gjelder ortografi og grammatikk, og det er mange år siden redaksjonene sparket ut korrektur-leserne.

Men flyfaglig sett var vel artikkelen noe mangelfullt ...
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Og Stavangeravisen og Boarding er vel to sider av samme lugubre sak.
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Ingen av dem forsto at bare noen små cm med snø kunne stoppe trafikken på en såpass stor flyplass som Stavanger Lufthavn

Nei, størrelsen på flyplassen har alt å si her :rolleyes:
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Det har alltid undret meg litt, det der. Vi forventer at en maskin på over 40 tonn skal håndtere 5cm snø i 250km/t, mens maskiner på knappe tonnet sliter i den samme snømengden med langt mindre hastigheter...

Gunnar, du glemte å ta med at flyene "kjører" på sommerdekk året rundt...
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Jøss - er boarding.no og stavangeravisen.no utgitt av samme gjeng? Ellers er det nesten umulig å finne ut hvem som er avsender på det som står skrevet på boarding.no.
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Jøss - er boarding.no og stavangeravisen.no utgitt av samme gjeng? Ellers er det nesten umulig å finne ut hvem som er avsender på det som står skrevet på boarding.no.

Ja, boarding.no redigeres av Bjørn Søreng og stavangeravisen.no av Bjarne Bringeland. Jeg vet ikke om det er samme "selskapet", men de deler publiseringsløsninger, samarbeider om annonser og bruker hverandres artikler og bilder.
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Stoppet av 5 centimeter snø? Da kapteinen kallet oss opp var det fordi ikke man fikk opp bremseeffekten på banen, og disse verdiene lå under det kapteinen ville akseptere, ikke fordi det snødde litt. Den kvelden var det sinnsykt glatt, kjøretøyene hadde ingen grep på tarmac :) Da er det greit å ikke prøve å lande en 737.
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Gunnar, du glemte å ta med at flyene "kjører" på sommerdekk året rundt...

Så sant, så sant... :D

Jorunalister er jo forøvrig en fasinerende "rase" med måten de klarer å krisemaksimere alt mulig rart samtidig som de er "allvitende". Det viser seg jo at Øystein Sunde ikke er helt på villstrå når han synger "smi mens liket er varmt"...
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Jorunalister er jo forøvrig en fasinerende "rase" med måten de klarer å krisemaksimere alt mulig rart samtidig som de er "allvitende". ...

Journalister har nok den samme sykdommen som en god del av folket her inne. Forestillingen om å være "allvitende" er et utbredt fenomen ... ;)



Hilsen journalist :sarc
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Tenk så kjedelig det hadde vært om folk kun uttalte seg om det de var helt sikker på at de visste alt om. Da hadde det kun vært 4-5 tråder om dagen, og 2 av de hadde vært bursdagstråden og god morgentråden! ;)
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Skal man snakke om skrivefeil, så trenger man vel egentlig ikke å gå ut av forumet ... ;)

Journalister er heller ikke feilfrie når det gjelder ortografi og grammatikk, og det er mange år siden redaksjonene sparket ut korrektur-leserne.

Men flyfaglig sett var vel artikkelen noe mangelfullt ...

Men de fleste har vel tilgang til Word. "tillørdag" og "stavanger" hadde medført røde streker... Skriver selv jeg, men stiller helt andre krav til jobbskriving enn til forumskriving... Og ja: Jeg skriver masse feil her inne. Skal skjerpe meg. ;)
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Forestillingen om å være "allvitende" er utbredt, ja. Det som fasinerer er "allvitende krisemaksimering" hvor noe trivielt blir hauset opp til en verdenskrise.
 
Re: Årets dårligeste artikkel i en webavis?

Det var DY på fredag nå som var. Som jeg skrev tidligere, bremseeffekten på rullebanen var under det kapteinen ville godkjenne og da det ville ta en god stund før man kunne få den opp, valgte de å gå til BGO. Kom tilbake til SVG i 2-tiden på natten.
 
Back
Top