Arbeidsmuligheter på Sola lufthavn?

svgspotter

ScanFlyer Gold
Arbeidsmuligheter på Sola lufthavn?

Hei, om et halvt år så begynner jeg på videregående og har tenkt til å få meg en jobb på flyplassen. Hvilke muligheter er det der ? jeg har ingen planer om å sitte med check in eller ved gate, eller å bli mekaniker. Det jeg vil bli er enten sånn ramp arbeider som losser in/ut bagasje eller sånn som vedlikeholder fly (rydder,vakser,maler) for fks Norwegian. Noen som vet hva de forskjellige tingene heter? Noen linjer å annbefale?

Re: Arbeidsmuligheter på Sola lufthavn

Du kunne jo f.eks. søkt jobb i Norport Handling eller SGS som stuer. Men i og med at du ikke er 18 år og ikke har lappen, vil jo isåfall dine arbeidsoppgaver begrense seg til det minimale. Er ikke sikker på om de ansetter noen som stuere under 18 i det hele tatt. Men om de gjør det, ville du nok blitt brukt flittig som båndvakt ;) Tror kanskje du hadde hatt størst sjangse på jobb som går på innsjekk. Det skader ikke å sende noen søknader rundt omkring. Vil du rydde og vaske fly, er det ISS som gjør dette på sola. Lykke til:)

Kan ufaglærte personer, lakkere fly?

Uansett så tror jeg dine beste muligheter er inne i terminalen, i form av de der matsjappene!

Har ei venninne med kronisk ME (sykdom) som mangler store deler av VGS, hun har fått jobb på restauranten på TOS. Så det burde nå være en smal sak å få seg jobb på flyplass om man vil :) Nå er hun forsåvidt 22 år, men...

Vil vel anbefale deg å fullføre videregående uansett hva du skulle finne på!

Skal du jobbe som stuer må du være over 18, uten bil sertifikat er du ubrukelig. Jobber folk under 18 på innsjekk. Ellers har du jo kiosker og restauranter rundt omkring.

Re: Arbeidsmuligheter på Sola lufthavn?

Er du under 18 år og ikke har førerkort klasse b kan du bare glemme å få jobb hos Norport på stuersiden. Men innsjekk kan det være muligheter.

Kan ufaglærte personer, lakkere fly?

Er ikke noe skikkelig fagopplæring av flylakkerere i Norge. Nærmeste man komme er billakkerer. All smålakking blir utført av teknisk avdeling, mest sannsynlig av teknikere. Større baser har kanskje en industri- eller billakkerer ansatt. Hellakkering av større fly utføres kun i utlandet.

Takk for alle svar " :) har ikke tenkt til å jobbe på noen kiosk heheh :p men jeg har tenkt til å fullføre hele videregående men leter nå bare etter en linje som er grei for en lat kar som er skole lei! Hvor lenge skal du jobbe hos Norport Vede? :) kanskje jeg møter deg der om ikke så altfor lenge"?

Man kan sjenerelt bare glemme å tenke seg en jobb der man må sjekke pass/legitimasjon, vis man er under 18 år. Du kan være heldig å skaffe deg en jobb hos et handling selskap som løpegutt eller noe i den duren, vis du er heldig da :D

Jeg tror en linje med salg og service kan være tingen for deg. Jeg gikk i sin tid tilsvarende. Men da het det noe annet. Reiseservice og Resepsjonsfag. Man da går du en linje der du lærer om blant annet sikkerhet, samferdsel, service og reiseservice. Så har du mulightet til å kunne begynne i lære hos f.eks et reisebyrå eller kanskje et handlingselskap vil ta deg inn.

Men da går det på flymekanikk osv.

Sant. Tenkte på at OP nevnte vedlikehold av fly, selv flyfag sannsynligvis er en god del mer teknisk en vasking og lakkering osv. av fly (for alt jeg vet - skal være helt ærlig om at jeg vet svært lite om innholdet på den linja). Om man er ute etter noe lett er nok service og samferdsel mer å anbefale.

(...)leter nå bare etter en linje som er grei for en lat kar som er skole lei!

:wow::wow::wow:

Håper ikke du leter etter en jobb som passer for "en lat kar" også??? Det kan vise seg å bli vanskelig i denne bransjen...

:wow::wow::wow:

Håper ikke du leter etter en jobb som passer for "en lat kar" også??? Det kan vise seg å bli vanskelig i denne bransjen...

Tenker vi sier de fleste bransjer..

Har du tenkt til å få deg jobb, så vil jeg anbefale deg å begynne på vgs, og jobbe sikkelig der.

Det er heller ingenting galt i å jobbe i servering/kiosk på flyplassen. Du burde før du blir 18 år være ganske ydmyk på hvilken jobber du velger. Ta det du får og gjør en god jobb med gode referanser, når du blir 18 har du da flere muligheter for å velge. Er du på flyplasseni narvesen f.eks så kan du prate med de som jobber der.

Jeg jobbet en liten periode på puben på BOO jeg var over 20 da mens jeg var i forsvaret der. Men ble kjent med mange som jobbet med fly der og det manglet ikke på jobbtilbud. Alle må begynne et sted, og man kan ikke nødvendigvis starte med drømmejobben. Men du kan jobbe deg frem til den.

Vet om en på forumet som var under 18 når han begynte med deltidsjobb under studie i et eller annet catering selskap på Sola. De driver også med renhold av flymaskinene under opphold, hvis du tar kontakt med LN-ALX her på forumet, så kan sikkert han henvise deg til rette personen å ta kontakt med.

Flylinjen på Sola er flymerkaniks/teknisk, og det var ikke noe trådstarter var ute etter.

Og nei, tror du må ha fagbrev som en lakkerer eller mekaniker før du får jobbe på fly med lakkering. Etter som jeg har forstått, så tar flyselskapene lakkeringen i utlandet, foruten små jobber.

Stuer jobben må man nok være 18 for å få, da grunnet at man opererer masse forskjellig utstyr. Samt at det kan være endel ting man laster ombord i flyene, som gjør at det er greit at man faktisk er moden nok til å håntere det psykisk.

Last edited:

Jeg tror en linje med salg og service kan være tingen for deg. Jeg gikk i sin tid tilsvarende. Men da het det noe annet. Reiseservice og Resepsjonsfag. Man da går du en linje der du lærer om blant annet sikkerhet, samferdsel, service og reiseservice. Så har du mulightet til å kunne begynne i lære hos f.eks et reisebyrå eller kanskje et handlingselskap vil ta deg inn.

Akuratt det jeg hadde lyst til! :) salg og service på Jåttå VGS men snittet er litt for høyt til at jeg kommer inn der :( Når jeg var i arbeidsuke i 9. klasse så gjorde jeg alt jeg fikk beskjed om å jeg synes det var kjempe gøy! :) Å jobbe med bagasje synes jeg er kjekt så jeg kommer ikke til å være lat der! :D

Er ikke noe skikkelig fagopplæring av flylakkerere i Norge. Nærmeste man komme er billakkerer. All smålakking blir utført av teknisk avdeling, mest sannsynlig av teknikere. Større baser har kanskje en industri- eller billakkerer ansatt. Hellakkering av større fly utføres kun i utlandet.

Tenkte faglært, i den form av yrkesfaget lakkerer generelt. Ikke faglært yrkeslakkerer. Hvis det i det heletatt går ann å ha den yrkestittelen i Norge.

Vet om en som jobba med varer på Duty Free. Blir jo noe det samme som å jobbe på Kiwi (e.l), han var under 18 da han begynnte. Det lureste du kan gjøre er vell å sjekke stillingsannonser, da får du svar på hva som er ledig, og hvilke krav som stilles.

Back