Aps informasjonssjef kastet av flyet med toårig sønn

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club

Agurktid. Sakset fra VG/Nøtteavisen

Turen hjem fra ferie i Kroatia gikk ikke helt som planlagt for familien til Arbeiderpartiets informasjonssjef Sindre Fossum Beyer. Hans toårige sønn hadde vannkopper, og hele familien fikk beskjed om å forlate flyet.

Re: Aps informasjonssjef kastet av flyet med toårig sønn

Dagens første DY-historie der, altså..

Spørsmålet er vel her hvilke regler som gjelder mht potensielt smittefarlige personer. Hvis en person åpenbart bærer på en smittsom sykdom, er det vel selskapets plikt å ta affære? Eventuelt måtte det bli opp til personen (eller foresatte) å fremlegge dokumentasjon på at vedkommende ikke er smittefarlig?

Vannkopper kan forresten være dødelig for eldre personer som ikke har hatt sykdommen tidligere.

Selv om det tyder på en misforståelse her, så kommer faktisk hensynet til de andre passasjerene ombord i fremste rekke og det å nekte mulige smittefarlige personer adgang er det eneste riktige

Særlig når det gjelder AP sine folk så er jeg for å stemme dem ut......

Originally posted by Someone
det å nekte mulige smittefarlige personer adgang er det eneste riktige

Alle personer er "mulige smittefarlige". Skal flyene gå tomme?

Originally posted by AirbusTero
Spørsmålet er vel her hvilke regler som gjelder mht potensielt smittefarlige personer. Hvis en person åpenbart bærer på en smittsom sykdom, er det vel selskapets plikt å ta affære? Eventuelt måtte det bli opp til personen (eller foresatte) å fremlegge dokumentasjon på at vedkommende ikke er smittefarlig?

Hva er en "smittsom sykdom"? Forkjølelse? Øyebetennelse? AIDS? Hikke? Magesjau? Småmark? Det er kanskje best å strålesterilisere alle passasjere i det de går gjennom sikkerhetskontrollen?

Originally posted by blazius

Originally posted by AirbusTero

Hva er en "smittsom sykdom"? Forkjølelse? Øyebetennelse? AIDS? Hikke? Magesjau? Småmark? Det er kanskje best å strålesterilisere alle passasjere i det de går gjennom sikkerhetskontrollen?

Det er muligt at du ikke finder dette alvorligt, men Norwegian har i denne sag (hvis beskerevet rigtigt) gjordt hvad et hver flyselskab ville og SKAL gøre. Er der synlige tegn på udslet uden at der forligger en erklæring fra læge om at personen ikke kan smitte andre og vedkommende er rask nok til at flyve så medtages personen ikke. Dette er den mest naturlige ting i verden...og Hikke give me a break!

Originally posted by TheDane
Det er muligt at du ikke finder dette alvorligt, men Norwegian har i denne sag (hvis beskerevet rigtigt) gjordt hvad et hver flyselskab ville og SKAL gøre. Er der synlige tegn på udslet uden at der forligger en erklæring fra læge om at personen ikke kan smitte andre og vedkommende er rask nok til at flyve så medtages personen ikke. Dette er den mest naturlige ting i verden...og Hikke give me a break!

Så personer med psoariasis, myggstikk, vorter, fregner, kviser (akne) osv. må ha legeerklæring for å fly? Hvilken kompetanse har en gate-agent til å vurdere dette?

Det finnes sykdommer som er mye farligere for medpassasjerene enn de som viser seg ved utslett. Å ensidig bruke utslett som et kriterium for å nekte personer adgang til et fly tjener ikke til noe vettugt.

Det är skillnad på utslag och vattenkoppor...
Vattenkoppor är en rejält smittsam sjukdom och är en barnsjukdom som kan vara nog så allvarlig att få om man är vuxen.
Både min fru och mina båda barn blev smittade på en flygresa till Grekland för 10 år sedan. Det var en liten flicka som hade "intorkade" vattenkoppor som satt bredvid oss på planet före avgången. De blev avvisade innan planet lyfte från Arlanda, men de 10 minuterna de satt där räckte för att smitta ned oss.
Tilläggas kan att det barnen och min fru hade varit utsatta för vattenkoppvirus tidigare (dagis ;)) men inte smittats. Nu blev de smittade...
Så jag tycker också att Norwegian gjorde helt rätt...

Så personer med psoariasis, myggstikk, vorter, fregner, kviser (akne) osv. må ha legeerklæring for å fly? Hvilken kompetanse har en gate-agent til å vurdere dette?

Nå driver du å krisemaksimerer til de grader. Men flyselskapene plikter faktisk til å nekte folk som kan være til fare for andre passasjerer adgang ombord.

Dessuten er det ikke veldig lenge siden ett BA-fly ble satt i karantene på OSL etter man mistenke noen hadde blitt infisert av noen mindre hyggelige tropiske sykdommer

Det finnes sykdommer som er mye farligere for medpassasjerene enn de som viser seg ved utslett. Å ensidig bruke utslett som et kriterium for å nekte personer adgang til et fly tjener ikke til noe vettugt.

Ny kan de fleste vel godt kende et mygstik eller en vorte. MEN er check-in personalet, gate agenten eller piloten/kabinepersonalet i tvivl så skal personen nægtes adgang, netop fordi som du skriver de har ikke kompetance til at vurdere dette i tvivl tilfælde. Så er man i tvivl så er det bye bye, og sådan skal det absolut også være.

Smittefaren er i fly mange gange større end fx i et alm. lokale pga det luftsystem fly har hvor luften godt nok til en vis del renses men "genbruges".

Ja, der findes mange sygdomme der er langt værre og som ikke kan ses. Men det er denne sag uvedkommende. En person behøver absolut ikke at have udslet for at blive afvist. Ser personen generelt ikke rask ud, så kan personen også afvises.

Nå driver du å krisemaksimerer til de grader.

Jeg vet ikke hvem som krisemaksimerer. Tidligere i tråden har andre hevdet at personer som har smittsomme sykdommer ikke skal kunne reise med alminnelige passasjerfly, og at personer med utslett skal måtet vise legeerklæring som dokumenterer at de ikke er smittefarlige. Jeg prøver å påvise at ingen av de forslagene er noen god ide. De aller fleste smittsomme sykdommer smitter ikke ved den type kontakt man normalt har på et passasjerfly - om passasjeren ved siden av deg har HIV skal det svært mye til for at du skal bli smittet på en alminnelig flytur. Har hun multiresistent tuberkulose i sent stadium er det en annen sak, men hvordan skal gate-agenten oppdage det?

Personer med visse luftveissykdommer og hudlidelser KAN være problematiske, men problemet er at pasientene gjerne ikke er klar over at de er syke når de er på det mest smittefarlige. Og de fleste av de mest problematiske sykdommene er det ikke mulig å påvise med mindre man begynner å gjennomsføre grundige medisinske undersøkelser av hver enkelt passasjer før flyreisen. (Håper jeg ikke ga kontrollfrikene blant oss noen nye ideer nå...)

Men flyselskapene plikter faktisk til å nekte folk som kan være til fare for andre passasjerer adgang ombord.

Greit nok. Men kriteriene som har blitt presnetert i denne tråden har absolutt ingenting for seg. Jeg har slektninger som, dersom de utsettes for mygg og andre stikkende insekter, får utslett som ser vesentlig verre ut enn hva man man får ved f.eks. vannkopper. Mener du i ditt alvor at disse skal måtte ha med seg legeerklæring hver gang de nærmer seg et offentlig transportmiddel?

Originally posted by TheDaneNy kan de fleste vel godt kende et mygstik eller en vorte. MEN er check-in personalet, gate agenten eller piloten/kabinepersonalet i tvivl så skal personen nægtes adgang, netop fordi som du skriver de har ikke kompetance til at vurdere dette i tvivl tilfælde. Så er man i tvivl så er det bye bye, og sådan skal det absolut også være.

Men mener du fremdeles at "Er der synlige tegn på udslet uden at der forligger en erklæring fra læge om at personen ikke kan smitte andre og vedkommende er rask nok til at flyve så medtages personen ikke."? Hvilke flyselskaper praktiserer at alle passasjerer med tegn til utslett må ha legerklæring for å få være med flyet?

Nå er det jo ikke utslett alene som avgjør om man er syk eller ikke men den totale tilstanden til hver enkelt. Og det er ikke noe problem om det sitter en med HIV ved siden av meg, men har man har flyselskapene mistanke basert på enkelte symptomer om at man har en sykdom som er alvorlig og smitter gjennom luftveiene så er det rett og rimelig at den personen blir nektet adgang

Det er forskjell få "nye" vannkopper og "gamle" vannkopper. De "nye" er da smittefarlige, men når de bytter farge til mørkerøde og blir til skorper så er det ikke farlige lengere.
Jeg veit, min sønn har nettopp hatt vannkopper og vi har snakket med doktoren, de første dagene er mest smittefarlige, i dette tilfelle var koppene 6 dager, og de var i ferd med å tørke ut.

Det som avgjorde at denne passjeren ble nektet adgang var vel ikke at barnet hadde "gamle" vannkopper, men at pga en misforståelse så trodde man det dreide seg om røde hunder.

Uansett så er ikke dette noe som fortjener en helside....:rolleyes:

Originally posted by TheDaneNy kan de fleste vel godt kende et mygstik eller en vorte. MEN er check-in personalet, gate agenten eller piloten/kabinepersonalet i tvivl så skal personen nægtes adgang, netop fordi som du skriver de har ikke kompetance til at vurdere dette i tvivl tilfælde. Så er man i tvivl så er det bye bye, og sådan skal det absolut også være.

Men mener du fremdeles at "Er der synlige tegn på udslet uden at der forligger en erklæring fra læge om at personen ikke kan smitte andre og vedkommende er rask nok til at flyve så medtages personen ikke."? Hvilke flyselskaper praktiserer at alle passasjerer med tegn til utslett må ha legerklæring for å få være med flyet?

Min kære norske ven, nu læser du ikke hvad jeg skriver. Jeg skriver faktisk at nu kan de fleste nok kende et mygstik eller en vorte!! Men er man i TVIVL om hvad udslettet er så har parsonalet på jorden eller i kabinen fuld ret og pligt til at afvise vedkommende. En sådan person vil skulle have en lægeerklæring for at kunne flyve. Ja, det kan måske være svært at vide på forhånd om personalet vil vuderer at der er tvivl. Men jeg vil sige det sådan, er man selv i tvivl om andre er i tvivl, så skaf en lægeerklæring!

Så ingen flysleskaber parktiserer at alle med blot nogen form for udslet x et alm. mygstik skal have lægeerklæring, for alm. mennesker kan som sagt godt kende et mygstik eller en vorte! Men alle flyselskaber praktiserer at alle med udslet hvor der er TVIVL om hvad det er og om det er smitsomt skal medbringe en lægeerklæring. Så kan der naturligvis være personale som vurderer hårdere end andreog sådan vil det altid være i disse type sager som så mange andre.

Nå driver du å krisemaksimerer til de grader. Men flyselskapene plikter faktisk til å nekte folk som kan være til fare for andre passasjerer adgang ombord.

Dessuten er det ikke veldig lenge siden ett BA-fly ble satt i karantene på OSL etter man mistenke noen hadde blitt infisert av noen mindre hyggelige tropiske sykdommer

Sant nok... var det ikke en amerikaner som var på "rømmen" fordi han hadde en sjelden kungesykdom/tuberkulose o.l. og reiste over dammen, via Italia, Hellas etc etc, før han frivillig overga seg til amerikanske smittemyndigheter.

Dette ble postet/diskutert her en gang i vår? Med andre ord.... det er ikke alltid like lett å stille en "diagnose" for kabin/gate-personel!

Min kære norske ven, nu læser du ikke hvad jeg skriver.

Det var nettopp det jeg gjorde, og da du skrev at "Er der synlige tegn på udslet uden at der forligger en erklæring fra læge om at personen ikke kan smitte andre og vedkommende er rask nok til at flyve så medtages personen ikke." (uten forbehold om en skjønnsmessig vurdering) regnet jeg med at du mente alvor. Jeg skal huske å ikke ta deg alvorlig i fremtiden. ;)

Vannkopper i voksen alder er en alvorlig sykdom som kan medføre komplikasjoner som bla lungebetennelse! Jeg har selv nettopp hatt vannkopper og hadde 40 i feber og ble helt slått ut. Ble innlagt på sykehus i isolat, det viser hvor alvorlig dette er. Folk med svakt immunforsvar kan dø fortalte overlegen på infeksjonsavdelingen til meg.

Jeg har mistanke om at jeg ble smittet, jo nettopp på jobb. Man må for all del unngå å få folk med slike infeksjonsvirus i seg ombord i et fly:exclamati

Back