Freetown - Sierra Leone

Forklaring til bilene:
En pen bunke med penger skal til for å betale for et to stjerners hotell i en uke. Den nette sum av 4 millioner leons. Eller ca 6000 kroner. Jeg var byen rundt for å ta ut penger i en minibank, og fant til slutt en som virket på 4 uttak. Men jeg trengte 6 uttak til. Så var det byen rundt igjenn for å finne ne bank som kunne hjelpe meg. Visa på hotellet virket en gang. Men det er lenge lenge siden det!

Motorsykler finnes det sansynlig vis flere av enn biler i Sierra Leone. Her er min taxi sjåfør. Mange foretrekker å ta MC taxi, da de ikke står fast i trafikken like mye som bilene. Jeg tok bil for det meste, på grunn av sikkerheten.

Barna fikk fotballdrakter av Runar IL i Sandefjord.

"bombefly" på hotellet. Det ser ut som en virkelig bombe, som er påsveiset plater som får det til å se ut som et fly.

Fotballbanen.

Meg og barna på My Home.

Ute på spassertur i nabolaget

Glede.

AF A330, på Lungi Airport (FNA), med mørke tordenskyer i bakgrunnen. Jeg tok sjansen på å ta et kjapt bilde med mobilen, til tross for fotoforbudet.

Dårlig med fly og flyrelaterte bilder. Men håper dere har funnet resieskildringen interessant til tross for dette.

Attachments

• bilde (9).jpg
    bilde (9).jpg
    94.3 KB · Views: 698
  • bilde (10).jpg
    bilde (10).jpg
    113 KB · Views: 689
  • bilde (11).jpg
    bilde (11).jpg
    92.2 KB · Views: 674
  • bilde (17).jpg
    bilde (17).jpg
    97 KB · Views: 673
  • bilde (12).jpg
    bilde (12).jpg
    105.6 KB · Views: 675
  • bilde (16).jpg
    bilde (16).jpg
    135.5 KB · Views: 120
  • bilde (13).jpg
    bilde (13).jpg
    104.7 KB · Views: 171
  • bilde (14).jpg
    bilde (14).jpg
    102.7 KB · Views: 180
  • bilde (15).jpg
    bilde (15).jpg
    119.5 KB · Views: 173
  • bilde (18).jpg
    bilde (18).jpg
    133.4 KB · Views: 229
Forklaring til bilene:
En pen bunke med penger skal til for å betale for et to stjerners hotell i en uke. Den nette sum av 4 millioner leons. Eller ca 6000 kroner. Jeg var byen rundt for å ta ut penger i en minibank, og fant til slutt en som virket på 4 uttak. Men jeg trengte 6 uttak til. Så var det byen rundt igjenn for å finne ne bank som kunne hjelpe meg. Visa på hotellet virket en gang. Men det er lenge lenge siden det!

Motorsykler finnes det sansynlig vis flere av enn biler i Sierra Leone. Her er min taxi sjåfør. Mange foretrekker å ta MC taxi, da de ikke står fast i trafikken like mye som bilene. Jeg tok bil for det meste, på grunn av sikkerheten.

Barna fikk fotballdrakter av Runar IL i Sandefjord.

"bombefly" på hotellet. Det ser ut som en virkelig bombe, som er påsveiset plater som får det til å se ut som et fly.

Fotballbanen.

Meg og barna på My Home.

Ute på spassertur i nabolaget

Glede.

AF A330, på Lungi Airport (FNA), med mørke tordenskyer i bakgrunnen. Jeg tok sjansen på å ta et kjapt bilde med mobilen, til tross for fotoforbudet.

Dårlig med fly og flyrelaterte bilder. Men håper dere har funnet resieskildringen interessant til tross for dette.

Hei takk igjen for flott rapport. Men jeg lurte på en ting, er det hoteller ute ved flyplassen?

For jeg så du skrev at Amerikansk personell kun fikk lov å kjøre bil til og fra flyplassen og da kun i dagslys.

Hei takk igjen for flott rapport. Men jeg lurte på en ting, er det hoteller ute ved flyplassen?

For jeg så du skrev at Amerikansk personell kun fikk lov å kjøre bil til og fra flyplassen og da kun i dagslys.

Det finnes et hotell ved flyplassen.
US ambassadepersonell får ikke kjøre bil itenfor bysentrum etter mørkets frembrudd. De får heller ikke ta buss eller en hvilken som heldt taxi.
Jeg vet ikke hvordan de ordner transport fra flyplassen.
De har en kjempestor ambassade, og ikke umulig at de kanskje har eget helekopter. Eller får FN hellekopterne til å frakte de. Vet ærlig talt ikke.

Mitt hotell ligger ved Lumley Beach/Aberdeen.
Det er syd for Freetown.
Flyplassen ligger ved Lungi. Nord for Freetown. Med en lang fjord mellom flyplassen og byen. Vårt barnehjem ligger i Kissy/Wellington området.

Google et kart over Freetown, eller bruk Google earh.

Ellers er det mye å lese om saker å ting her:

http://travel.state.gov/travel/cis_pa_tw/cis/cis_1016.html#traffic_safety

Det finnes et hotell ved flyplassen.
US ambassadepersonell får ikke kjøre bil itenfor bysentrum etter mørkets frembrudd. De får heller ikke ta buss eller en hvilken som heldt taxi.
Jeg vet ikke hvordan de ordner transport fra flyplassen.
De har en kjempestor ambassade, og ikke umulig at de kanskje har eget helekopter. Eller får FN hellekopterne til å frakte de. Vet ærlig talt ikke.

Mitt hotell ligger ved Lumley Beach/Aberdeen.
Det er syd for Freetown.
Flyplassen ligger ved Lungi. Nord for Freetown. Med en lang fjord mellom flyplassen og byen. Vårt barnehjem ligger i Kissy/Wellington området.

Google et kart over Freetown, eller bruk Google earh.

Ellers er det mye å lese om saker å ting her:

http://travel.state.gov/travel/cis_pa_tw/cis/cis_1016.html#traffic_safety

Tusen takk skal du ha.

Ja brukte noe som heter Bikeroutetoaster som egentlig brukes til å regne lengde og vise høydeprfil på sykkelruter du legger opp. Og ifølge dem ble det ca 200km og kjøre bil mellom Freetown og flyplassen.

Det må vel være verdens lengste kjørevei mellom et lands hovedstad og hovedstadens flyplass

Strålende, spesielt siden jeg liker best levende beskrivelser mer enn mange bilder..;)

Imponerende imm... Virkelig imponerende. Jeg liker også veldig godt å lese refleksjonene dine over det som foregår og hvordan ting er.

Men aller mest: Du gjør noe som jeg aldri hadde klart å gjøre. Og det fortjener du honnør for.

Fantastisk lesing, og ikke glem å sende barnehjemmet en liten julegave. Det har jeg gjort de siste par årene og det akter jeg å gjøre i år også. :up:

Når jeg leser disse skildringene dine, så sitter jeg igjen med en enorm respekt for deg og det arbeidet du gjør. Disse barna hadde vel knapt vært i live dersom det ikke var for mennesker som deg.

Tusen takk !

Strålende, spesielt siden jeg liker best levende beskrivelser mer enn mange bilder..;)

Takk skal du ha.

Et bilde sier mer enn tusen ord. Men selv tusen bilder og en million ord kan ikke beskrive Sierra Leone. Det må oppleves.

Sierra Leone er en opplevelse av en annen verden.

Imm

En flott skrevet reiseskildring som gir livet et litt annet perspektiv dette her imm - takk for både reiseskildringen og innsatsen du/dere legger ned :up:

Takk. Hyggelig med så mange positive tilbakemeldinger. Selv er jeg imponert at så mange har orket å lese hele trip rapporten.

Hei,

Er kjent med utfordringene ved å reise i Vest-Afrika, har ikke vært i Sierra Leone eller Liberia, men ellers har jeg fått med meg de aller fleste landene mellom Mauritania og Sør-Afrika i forbindelse med jobb i oljeindustrien.

For de som vil støtte arbeidet til MAAO så går det an å melde seg som fast giver eller gi ved en enkeltanledning - hjemmesiden deres er www.maao.no

MVH
Knut Erik

Hei,

Er kjent med utfordringene ved å reise i Vest-Afrika, har ikke vært i Sierra Leone eller Liberia, men ellers har jeg fått med meg de aller fleste landene mellom Mauritania og Sør-Afrika i forbindelse med jobb i oljeindustrien.

For de som vil støtte arbeidet til MAAO så går det an å melde seg som fast giver eller gi ved en enkeltanledning - hjemmesiden deres er www.maao.no

MVH
Knut Erik

Takk Knut Erik,

Er det noen som lurer på noe, så er det jo også bare å sende en pm her.

Hilsen Imm

Flere bilder fra turen: http://jalbum.net/en/browse/user/album/1270778

Back