Aps informasjonssjef kastet av flyet med toårig sønn

Re: Aps informasjonssjef kastet av flyet med toårig sønn

Her sier jeg at det er flere ting som noen bør svare for. Om vi tar utgangspunk at følgende lille sitat:

"Tiden fra man er smittet til sykdommen bryter ut (inkubasjonstid) er mellom 2-3 uker.

Vannkoppene er er mest smittsomme 1-2 dager før og 3-4 dager etter utbrudd av hudforandringene. Når alle sårene er skorpebelagt regner man med at det ikke er smittefare lengre."

Så er det rom for så mye tvil og om og men at på en side så burde de jo ikke ungen vært kastet av flyet om sykdommen var så godt på vei at smittetiden var over. Og har foreldrene hatt det som små så er de jo ikke med å spre smitte lengre heller. På den andre siden så er jo nettopp spørsmålet, hva slags legekunnskap forventer man av gate-personell og når mangel av kunnskap råder, skal man da automatisk nekte boardingog ha et "fail-safe"-basert system, eller skal man bare kjøre på?

-A

Jeg forstår frustrasjonen, men better safe than sorry. Det hadde vært mulig å tilkalle en lege og forklart familien at de fikk beskjed på et senere fly (om de ikke ville rekke det de var booket på) om smittefaren var over.

Det er mang med vannkopper i Hamar fortiden. Har en utenlandsk kollega som er hjemme akkurat nå pga dette og som har fått skikkelige pusteproblemer. Gatepersonalet har ikke kompetanse til å vurdere om noen er smittefarlig. Men derimot så er det deres plikt å skjerme passasjerer for MULIG smitte. Og gatepersonalet er helt sikkert i stand til å se om et barn er syk eller ikke. Men skal de bare ta noens ord for det når de sier smittefaren er over? Det er en vurdering som må taes i samråd med kapteinen som har det siste ordet. I dette tilfellet har de åpenbart snakket med passasjereren og med besetningen. Noe har godt feil i oversetningen og det er skjedelig og da ble utfallet som det ble.

Hilsen,
Laurenz

Scanairs bør vel kanskje få et lege wannabe forum? ^_^

Saken ser rimelig klar ut for meg. Ungen hadde vannkopper på 6. dagen, DY innrømmer at paxen aldri skulle blitt kastet av flyet, de fikk reise via SVG med DY samme dag.

DY har driti seg ut - igjen

Originally posted by Tommy777

Saken ser rimelig klar ut for meg. Ungen hadde vannkopper på 6. dagen, DY innrømmer at paxen aldri skulle blitt kastet av flyet, de fikk reise via SVG med DY samme dag.

Tull. Det er ikke alle som vet at vannkopper ikke er smittefarlig etter 6 dager. Da må mann ta en vurdering og den kan være feil. Da er det bare å beklage og si unnskyld slik DY har gjort. Når mann står på gaten er det helsa til 150 andre personner mann har å tenke på og omtrent 2 minuter til å ta en beslutning. Da går du for det sikreste alternativet.

Hilsen,
Laurenz

Originally posted by laurenz

Tull.

Hilsen,
Laurenz

- Dette skulle aldri ha skjedd, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian.

Hun beklager episoden.

En flyvertinne skal ha misforstått og trodd at barnet hadde røde hunder. Det hele beror på en misforståelse og er selvsagt veldig uheldig, sier Ellingsen

Det er bra at du synes det er tull... Ser ut som Ellingsen ikke synes det :rolleyes:

Originally posted by Someone

Uansett så er ikke dette noe som fortjener en helside....:rolleyes:

Jo, ut fra debatten her ser det ut til at dette er et tema som fenger og angår mange ... ;)

Originally posted by laurenz

Når mann står på gaten er det helsa til 150 andre personner mann har å tenke på og omtrent 2 minuter til å ta en beslutning. Da går du for det sikreste alternativet.

Amen. Safety first - alltid, uansett!

Originally posted by Fly high

Jo, ut fra debatten her ser det ut til at dette er et tema som fenger og angår mange ... ;)

Ja, som en prisippdiskusjon, men slik det fremstod i VG var det litt mer "slakte DY" fokus:rolleyes:

Man kan ikke forvente at kabinpersonale skal ha medisinske kunnskaper til vurdere hvilket stadium sykdommen er i, og om de er smittefarlige eller ikke. Faktum er at vannkopper kan være farlig for enkelte, og er man i tvil må det da være bedre å være på den sikre siden.
Nå kom de seg jo greit hjem via Stavanger, så hva er egentlig det store problemet?

Originally posted by Fly high

Også har jo Tommy777 sjansen til a bashe Norwegian igjen.........:p :p

Ja denne gangen var det feil beslutning, men hva hvis det hadde vært motsatt...
Da hadde man virkelig driti seg ut og fått høre det big time.

Jeg jobber mye på gate og vet at noen ganger må man ta en beslutning veldig raskt og man har begrenset tid og mulighet til å sjekke alle muligheter. Og noen ganger må vi si at servicen for 150 overgår servicen for 1 el 2.... desverre. Og da kan det være at man må ta av pax så får man rette opp i problemet senere. "Better safe than sorry"

Jeg synes det er bra av DY å si at her bomma vi, da kan man ta lærdom av det og unngå at noen andre opplever det samme senere.

S

Om nå en unge hadde smittsomme vannkopper, sitter ved siden av sine foreldre og ikke like inntil andre passasjerer, så kan jeg vanskelig se det store problemet. Vannkopper er smittsomt, men smitter ikke så lett (det er nå min erfaring iallefall).

Det er jo også som mange andre her har sagt at det finnes lagt mer alvorlige og smittsomme sykdommer som man ikke så enkelt kan avsløre ved å se på en person. Å nekte en unge med vannkopper virker litt hysterisk på meg (og tydeligvis mener DY akkurat det samme basert på de uttalelsene vi har sett).....

Originally posted by TOS

Om nå en unge hadde smittsomme vannkopper, sitter ved siden av sine foreldre og ikke like inntil andre passasjerer, så kan jeg vanskelig se det store problemet. Vannkopper er smittsomt, men smitter ikke så lett (det er nå min erfaring iallefall).

Det er jo også som mange andre her har sagt at det finnes lagt mer alvorlige og smittsomme sykdommer som man ikke så enkelt kan avsløre ved å se på en person. Å nekte en unge med vannkopper virker litt hysterisk på meg (og tydeligvis mener DY akkurat det samme basert på de uttalelsene vi har sett).....

Skjønner hva du mener, men med en gang man snakker om noe som er smittsomt og som personalet kjenner til, må man ta en nærmere vurdering av situasjonen. Her var jo vurderingen feil men det må vurderes i hvert tilfelle. Og som tidligere sagt så er man mer utsatt for smitte på fly pga av luften ombord. Og vi kjenner jo til saken med han som lurte seg på tur med tuberkolose og satte andre liv i fare for han ville ikke høre på legen....Sakene kan ikke helt sammenlignes men de er en del av samme problemstilling. Og ingen kaptein jeg har snakket med har hatt noe ønske å ha syke mennesker ombord, for det skaper usikkerhet og kan gi overraskelser i form av plutselig forverring etc...

Jeg har selv hatt vannkopper ganske nylig og det var ingen fest.... Jeg var heldig og slapp unna med en ukes sykemelding mens andre her har vært lagt i isolat.

Så hvis jeg kunne ha ungått dette for noen så ville jeg ha gjort det.

S

Originally posted by learjet

Jeg har selv hatt vannkopper ganske nylig og det var ingen fest.... Jeg var heldig og slapp unna med en ukes sykemelding mens andre her har vært lagt i isolat.

Så hvis jeg kunne ha ungått dette for noen så ville jeg ha gjort det.

Jeg har absolutt ingen problemer med å forstå at voksne folk ønsker å unngå vannkopper og har skjønt at dette kan gi tildels store ubehag, men såvidt meg bekjent så smitter vannkopper enten ved direkte berøring eller gjennom dråper. Dette tenkte jeg skulle tilsi at smittefaren ombord ville vært relativt marginal, men nå er ikke jeg medisinsk faglig ekspert, og siden folk blir lagt inn på isolat så er det muligens noe mer smittsomt enn som så....

Det er ganske sort eller hvitt her, og tar gate-agenten eller crewet feil, er konsekvensene svaert alvorlige. Saa da tar man ingen sjansjer, men velger den sikre loesningen. Og ja - det er ikke alltid man kan se det paa pasienten heller - som var tilfelle med denne tullingen, som i tillegg ogsaa var advokat fra Atlanta. Han kunne ha smittet to flylaster med tuberkolose.

Originally posted by TOS
Om nå en unge hadde smittsomme vannkopper, sitter ved siden av sine foreldre og ikke like inntil andre passasjerer, så kan jeg vanskelig se det store problemet.

Smitten skjer gjennom luften (fjerndråpesmitte) eller gjennom direkte berøring av utslettet. Faren for å smitte andre passasjerer er derfor absolut tilstede selv om noen sitter for seg selv. Kanskje til og med dråper som blir igjen på setet kan overfører viruset senere???

Det er jo også som mange andre her har sagt at det finnes lagt mer alvorlige og smittsomme sykdommer som man ikke så enkelt kan avsløre ved å se på en person.

Det er jo helt irrelevant. En passasjer har en synlig og potensiel smitsom og farlig sykdom og mann skal handle ut fra de fakta.
Det ble gjort en vurdering. Det ble tatt en beslutning. Dessverre så ble den tatt på feil grunlag og utfallet ble derfor som den ble. DY beklaget dette, selvfølgelig. Men jeg mener at prossesen var helt riktig og det tror jeg faktisk DY er enige i.

Hilsen,
Laurenz

Back