Åpent brev fra flygerne i SAS til

Replying to Topic 'Åpent brev fra flygerne i SAS til'

Originally posted by Airwolf

Dette kan oppsummeres meget enkelt. SAS-pilotene er bortskjemte, og har hatt det altfor godt hos sin arbeidsgiver. Nå som det ikke lenger belønnes med gull å fly passasjerer fra A til B innser ikke pilotene at deres arbeidgiver må kutte alle unødvendige kostnader for å overleve. Det er jo ufattelig at pilotene fremdeles stiller krav som vil føre til at SAS lider en økonomisk fatal styrt.

Og SAS-pilotene må være forsiktige med å lage mer bråk til våren om de faktisk vil sikre sine arbeidsplasser. Kundene har dem nemlig i halsen, de tåler ikke flere omfattende kanselleringer og forsinkelser fra SAS nå.

Tja, dersom du ønsker at dine innlegg skal tillegges noe særlig vekt hjelper det å skrive nyansert og saklig. Dette innlegget var rake motsetningen. Lykke til neste gang.

Isbamse: Man har skrevet avtale på at pilotene skulle beholde konsernansettelse. Ingen kunne derfor drømme om at selskapet skulle gjøre det de nå gjør.

Forøvrig gis en (i mine øyne) ganske bra beskrivelse i siste innlegg på "Sundland-strengen", "Virkeligheten kan overgå fantasien", på Boarding der man gir eksempler på hvordan dette til sammenlikning hadde artet seg i andre avdelinger. Hadde vært interessant med noen nyanserte kommentarer på hvordan dette innlegget oppfattes av utenforstående.

Cloudius

Clodius, har det demret vedrørende de seks ukene?
Hint - hvor lang tid har en vanligvis gipsen på?

Jeg i hvert fall håper at seks uker holder - noen bedre fødselsdagsgave kunne ikke jeg tenke meg etter en vellykket spotterrundtur (se siste linje i signaturen)

Originally posted by Cloudius
Tja, dersom du ønsker at dine innlegg skal tillegges noe særlig vekt hjelper det å skrive nyansert og saklig. Dette innlegget var rake motsetningen. Lykke til neste gang.

Isbamse: Man har skrevet avtale på at pilotene skulle beholde konsernansettelse. Ingen kunne derfor drømme om at selskapet skulle gjøre det de nå gjør.

Jeg vet nå ikke helt hva som skulle være så unyansert og usaklig i det innlegget. Tvertimot oppfatter jeg den kommentaren din som at jeg treffer spikeren på hodet når jeg beskriver snekring av SAS-kista.

I 1998, i gullalderen da alle fløy overalt, kunne ingen drømme om at dagens økonomiske situasjon er blitt slik den er i luftfarten. SAS-ledelsen er forpliktet til å gjøre alt som står i dens makt for å berge selskapet, også det å bryte avtaler med ansatte om nødvendig. Og det er forståelig nok denne styringsretten ledelsen tar i bruk.

OK, ja da skjønner jeg jo at pilotene blir forbanna om SAS nå vil bryte avtalen. Den har ikke noen klausuler som ledelsen bruke til å få sagt den opp? Forstår det slik at denne avtalen er en del av det som skal reforhandles ved oppgjøret i vår?

(at det antakelig var veldig dumt av SAS-ledelsen å inngå en slik avtale er en annen sak..)

Airwolf: Det er en fair sak å mene at SAS-pilotene må jobbe mer for mindre penger, men det er da ikke greit å bryte kontrakter for det?

Tvivler på at en kollektivaftale kan stå over loven - der muliggør en vikrsomhedsoverdragelse. Og det er jo det sidste der er taget i brug. SAS piloterne er virksomhedsoverdraget - no more no less.

Forøvrig gis en (i mine øyne) ganske bra beskrivelse i siste innlegg på "Sundland-strengen", "Virkeligheten kan overgå fantasien", på Boarding der man gir eksempler på hvordan dette til sammenlikning hadde artet seg i andre avdelinger. Hadde vært interessant med noen nyanserte kommentarer på hvordan dette innlegget oppfattes av utenforstående.

Jeg synes svarinnlegget til Sundland virker svært fonuftig og "edruelig". Poenget med forskjellene mellom bakkeansatte og piloter (og sannsynligvis kabinansatte også..?) virker fornuftig. EU innfører regler for å forhindre sosial dumping for virksomheter som er "lenket" til en spesifikk lokalisering (f.eks. Cargo og bakkemannskaper), mens dette ikke gjelder for mobil virksomhet (den flygende delen av virksomheten). Det er egentlig litt underlig at man har denne asymmetrien i behandling av ulike grupper ansatte - man skulle tro at EU-kommisjonen er like opptatt av å passe på alle grupper. Konflikten oppstår vel her, om jeg forstår det rett, av at man har fri etablering av flyruter innen EØS-området slik at en operatør fra et hvilket som helst EØS-land kan etablere en rute i et hvilket som helst annet EU-land. Dette vanskeliggjør å opprettholde samme beskyttelse for mobil arbeidskraft (og andre mobile "innsatsfaktorer" som vi økonomer liker å kalle ansatte...).

JY

Hvilket signal hadde SAS-ledelsen sendt til resten av de 35.000 ansatte i konsernet om den lot kun pilotene få gjennomslag for sine krav? Har det ikke brutt ut full krig internt i SAS ennå så hadde det gjort det da...

OK, ja da skjønner jeg jo at pilotene blir forbanna om SAS nå vil bryte avtalen. Den har ikke noen klausuler som ledelsen bruke til å få sagt den opp? Forstår det slik at denne avtalen er en del av det som skal reforhandles ved oppgjøret i vår?

Vi mener at den ikke har slike klausuler, derav varselet om mulig rettssak og krav om erstatning.

Vedr. siste setning: Den inngår i vårens forhandling, men kun for de norske pilotene. DK og SE ønsker de altså å overføre nå, mens de norske skal "forhandles" etter 1. april. Dette selv om alle tre grupper har samme k-avtale.....
Om jeg har forstått det riktig så har det vist med at opprettelsen av SAS Braathens er fundamentert på "trepartsavtalen" som igjen betinger dobbel ansettelse (BUSK og konsern) for norske SK-piloter. Denne avtalen har visst til og med selskapet erkjent at de ikke kan bryte. Resten av avtaleverket tar de imidlertid ikke så nøye.

Cloudius

PS. Nå ble forvirringen sikkert enda større:sarc

Vi mener at den ikke har slike klausuler, derav varselet om mulig rettssak og krav om erstatning.

Vedr. siste setning: Den inngår i vårens forhandling, men kun for de norske pilotene. DK og SE ønsker de altså å overføre nå, mens de norske skal "forhandles" etter 1. april. Dette selv om alle tre grupper har samme k-avtale.....
Om jeg har forstått det riktig så har det vist med at opprettelsen av SAS Braathens er fundamentert på "trepartsavtalen" som igjen betinger dobbel ansettelse (BUSK og konsern) for norske SK-piloter. Denne avtalen har visst til og med selskapet erkjent at de ikke kan bryte. Resten av avtaleverket tar de imidlertid ikke så nøye.

Cloudius

PS. Nå ble forvirringen sikkert enda større:sarc

Det hadde vært veldig greit om pilotene snart begynte å vise holdninger som bidrar til fortsatt eksistens og videreutvikling av SAS gruppen. Har man ikke annet enn vrang vilje og sure oppgulp å komme med er det mye bedre at de peller seg ut av selskapet og finner seg ny arbeidsgiver om noen vil ha dem. Mitt ønske på vegne av ansatte og passasjerene er at man lar de ansatte som ønsker å drive selskapet videre få lov til å gjøre det, og at de som kjemper for å ødelegge selskapet peller seg ut jo før jo heller. Jeg konstaterer med tilfredsstillelse at de motstreverske pilotene forlengst har mistet all sympati fra de andre ansatte. Det lover bra for fremtiden i SAS bare man blir kvitt 'surdeigen'.

Hehe...glimrende innlegg Flaps40, så enig så enig :up:

Litt OT i forhold til tråden, men:

Hva er egentlig poenget med å være på et flyforum når det eneste man gjør er å hetse
-flyselskp
-piloter
-vedlikeholdsrutiner for fly

uten NOEN form for inside-info, vilje til å lytte til andre eller nyanserte synspunkter?

Er man her fordi man ønsker å utveksle informasjon og meninger om luftfart, eller er det fordi man bare liker å krangle, og ikke har noen man kan krangle med i det virkelige liv?

SAS har åpenbart bedre jurister enn pilotene.

Løpet var kjørt da konsernet for etpar år siden ble delt opp i selvstendige enheter som ansatte i de tre land ble overført til. Lederne i "glasspalasset" i Frøsundavik må ha ledd godt - den nevnte "avtalen" med pilotene var kun verd papiret den var skrevet på. Bolagisering har vært SAS-ledelsens våte drøm i årtier. De har nok innhentet rådgivning i "union-busting" fra amerikanske kolleger.

Men - ledelsen er veldig god til å sørge for egne lønner, bonuser (for hva?), utbytte fra eierskap i datterselskaper pga lave lønninger i østblokkland, etc etc. For ikke å nevne alle andre "produkter" direktørene eier.

Har lest et eller annet sted at lønnskostnader for ansatte ligger på 5 eller 7 plass på listen over største utgifter. Man kan da lure på hvorfor ledelser overalt ikke tar tak i det som virkelig kunne gitt store besparelser.

Mye kan sikkert sies om JC, men han skjønte at de som hadde nærkontakt med kundene måtte ha frie tøyler. I senere tid har SAS-ansatte vist at de er villige til å redusere lønn og øke arbeidstid for å sikre sin arbeidsplass. Til ingen nytte.

Slutt nå for helsike å skyte på pianisten!!!

Originally posted by ANX
SAS har åpenbart bedre jurister enn pilotene.

Mener at SAS ikke har fått noen jurister til å sette sitt navn på deres tolkning, i motsetning til foreningene. Men tiden får vise hvordan slutten på soga blir.

Flap40: Hvis du mener vi bare har vrang vilje og sure oppgulp, så kan du ikke ha fulgt særlig godt med.

Cloudius

Hei Cloud.
Jeg ser du holder deg både sakelig og nyansert. Du har gode argumenter og greier noenlunde å fremstille problematikken dere og andre arbeidstaker her til lands står ovenfor. Jeg har den største medfølelse for dere og andre i samme situasjon.
Det er forøvrig beundringsverdig at du fortsatt holder deg sakelig med tanke på slike tåpelige innlegg som kommer fra blubird, bu662, airwolf, flap40 og andre likestillte.
Stå på.... Ikke alle har fått et akutt av svartsjuken.

ub

Til airwolf og andre!

Hvilke krav er det vi (SAS-pilotene) har fremsatt?

Dete eneste kravet det dreier seg om er at avtalen som ble inngått i 2004 skal overholdes og etterleves inntil det foreligger en ny avtale.

kilobravo

Ja, krav om at den nåværende avtalen ikke fjernes eller endres. Pilotene mister endel fordeler ved å overføres til sitt nasjonale selskap, og i SAS Braathens har man også dette med de tidligere Braathens-pilotene.

Men det er viktigere for SAS-ledelsen å tenke økonomi nå i disse vanskelige tider, enn å ivareta pilotenes kostbare avtaler. Det er mitt synspunkt.

Halloooo! Scwarte, da!!! For å gjenta til evigheten:

I 2004 ble konsernet delt opp i selvstendige enheter. Hvilket betydde at de ansatte ble overlatt til sine respektive lands selskaper. Ordet "juridisk enhet" betyr at noe har vanntette skott.

At ledelsen valgte å lure de flygende ved å gi dem en verdiløs "avtale" om at de skulle forholde seg til konsernet, er nå avslørt. Sannsynligvis laget for å utsette problemene, eller å kjøpe tid for å sjekke detaljene nøyere.

Hvemsomhelst kan inngå en liksom-avtale som ikke har juridisk holdbarhet: Bare prøv å lage en avtale med en leieboer på huset ditt utenfor det som er lovfestet. Da taper du i retten. Har visst vært en sådan i media nylig.

Ække mer å diskutere her. SAS-crew var godt vant og sov i den avgjørende timen.

De våknet brått i vinter og ble syke av det tragiske faktum. Forståelig. :smokin

Cloudius! Du er tydeligvis en SAS poilot som trener pleie og omtanke. Jeg for min del er en kunde av ditt selskap som krever å få varene jeg betaler for levert! Du og dine kolleger er en skam for SAS konsernet! Hvorfor skal dere bli behandlet annerledes enn ex bu piloter? Måtte dere alle bli ansatt i Air Baltic eller Ryanair på lokale vilkår!

Originally posted by LN-BIZ

Cloudius! Du er tydeligvis en SAS poilot som trener pleie og omtanke. Jeg for min del er en kunde av ditt selskap som krever å få varene jeg betaler for levert! Du og dine kolleger er en skam for SAS konsernet! Hvorfor skal dere bli behandlet annerledes enn ex bu piloter? Måtte dere alle bli ansatt i Air Baltic eller Ryanair på lokale vilkår!
LN-BIZ full eller bare rimelig usaklig innlegg?
I så fall håper jeg også at din arbeidsgiver setter deg ned til østblokklønn:baeh

Back