• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Antonov AN-22 fra HEL til MAN

Den passerte rett over huset her øst i Arendal, og det dura ganske godt :) Den fløy i 26 000 fots høyde.
 
Verdens største propellfly! Artig maskin og utrolig hvor mye arbeid de legger i å holde den flygende. Jeg var ombord i den for ti år siden og trodde den gangen det var en av de siste mulighetene til å se den. Så feil kan man ta! Skal bli interessant å se hvor lenge den holder det gående.
 
Den blåste den gode Savipix overende på Amsterdam-turen for veldig mange år siden...

Her sett på Gardermoen flystasjon i 2004 var det vel

IMGP0029.jpg
 
Som sagt, bildene er fra tidlig 2000-tall. Etter en sjekk er de tatt 8/11/2003
 
Fantastisk lyd, selv fra FL 260. Den plukket opp en RR Trent 772 i Manchester og fløy den via Gander til Holguin på Cuba. Der står det en Thomas Cook 332 og venter på den. 332'en aborterte under avgang fra Holguin (på vei til MAN) onsdag pga motortrøbbel.
 
Nja, ikke verre enn andre samtidige flymaskiner. Men Sovjet hadde en stor forkjærlighet for sysselsetting i cockpit. Det kommer sikkert litt an på selskapet også, nå er det jo bare Antonov selv utenom det russiske forsvaret som flyr AN-22, men på enkelte oppdrag er det mulig de tar med én eller to ekstra ifm. lasting/lossing.

En standard besetning er kaptein, annenflyger, maskinist, navigatør og radiooperatør samt lastemester og evnt. medhjelpere. Iom. at de dro mer eller mindre direkte Helsinki-Manchester-Gander-Holguin er det vel sannsynlig at de kanskje hadde med et par ekstra flygere pga. arbeidstiden.
 
Back
Top