Anotherone bites the dust: Spanair

SAS hadde eierskap også til handlingselskapet, mener det heter Newco. Er Spanair morselskap, eller lever Newco videre?
 
A320 vil være en ny type i flåten, selv om man allerede har 319 og 321. Myndighetsgodkjennelser, manualer, trening, sertifisering osv tar tid og er ikke noe som man kan gjøre på sparket.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=34.280226,-84.134528

Men SAS skal uansett få A320 inn i flåten ganske snart? Jf. http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=97515. Det gjør det vel noe mer aktuelt? Prosessen knyttet til det du nevner er kanskje allerede i gang?
 
Spanair ansatte fikk ikke vite noe om konkursen.

Er det lovlig og tie om at et selskap skal slutte og legges ned/konkurs.? Siden alle de ansatte piloter og kabinpersonell er jo i luften og har travle dager, så dem burde fått noe beskjed om at dette kom til og skje og ikke bare få et sjokk over det. Lurer bare på om at dette er ulovlig eller ikke, siden det er jo en svær sak når et selskap blir satt på bakken.

Link her: http://www.hangar.no/spanair-ansatte-fikk-ikke-vite-noe/
 
Ingen fasitsvar her, men er man tomme for cash, slik Spanair var, er alternativene få. Ordet var ute da Qatar trakk seg om at det var dårlig med cash, og da forlanges det straks kontant betaling ute på stasjonene for fuel, handling, avgifter osv. Da er det bare å trekke pluggen..

De ansatte som var på jobb ble vel informert omtrent samtidig med at bookingen ble tatt ned. Da var det ikke lenger mulig å bestille billetter på nett. Med dagens informasjonstempo er det ikke så rart at de fleste først hører om det på nyhetene. Det er ganske uungåelig.

Jeg har selv vært med på en slik situasjon, da jeg var stasjonssjef for Vanguard i Seattle, og slik ble det skildret på gamleforumet

http://guybrush.sin-hq.org/apcf/read.php?TID=11399

http://guybrush.sin-hq.org/apcf/read.php?TID=11449
 
Nå vet man selv gjerne om det står dårlig til med eget selskap, men om man ser på sikkerheten er det vel best om slutten er brå. Ikke særlig bra å gå på jobb når man vet man er arbeidsløs snart eller evt. når som helst.
 
Ser ikke ut som om SAS fyller noe "tomrom" etter Spanair på Skandinavia-Spania da de reduserer CPH-MAD fra 4 til 2 ukentlige og CPH-BCN fra 3 til 2 ukentlige
 
Skulle ikke forundre meg om DY starter opp til MAD igjen, fra en eller to destinasjoner i Norden.
 
Vad har hänt med Spanairs 27(?)Airbus A32X? Står samtliga "stored" i Spanien eller har leasingbolagen redan flugit iväg samtliga?
Hoppas Airbus flygplanen kommer i luften igen snart med andra flygbolag...

Lite OT..Leasing bolagen flög väl iväg samtliga Malevs Boeing 737NG från BUD inom 48h efter konkursen..de flesta står nu på Irland.
 
Lite OT..Leasing bolagen flög väl iväg samtliga Malevs Boeing 737NG från BUD inom 48h efter konkursen..de flesta står nu på Irland.

Det var Malev piloter som selv fløy maskinene opp dit. Hjem igjen med retro Q400 deres.
 
Ser ikke ut som om SAS fyller noe "tomrom" etter Spanair på Skandinavia-Spania da de reduserer CPH-MAD fra 4 til 2 ukentlige og CPH-BCN fra 3 til 2 ukentlige

Reduksjonen fra fire til to ukentlige mellom København og Madrid lå inne i systemet allerede før Spanair gikk konkurs. SAS har inngått en code-share-avtale med Lufthansa slik at man kan bestille billetter (via Tyskland) på ruten gjennom SAS.no de dagene de ikke selv flyr. Avtalen gjelder også på Barcelona-ruten, som SAS faktisk stengte helt en periode, men nå altså er tilbake på med to ukentlige rundturer. Poenget ditt blir vel likevel det samme: ingen spesielle satsinger mellom Danmark og Spania etter Spanair-konkursen. Har Norwegian økt tilbudet sitt?

SAS øker for øvrig fra fem til åtte ukentlige avganger mellom Oslo og Barcelona om sommeren. Det blir to avganger på fredager.
 
Last edited:
Og dette er status på flåten til Spanair:

EC-HPM A321 (1276) ferried Barcelona-Dublin 13/2
EC-HQZ A321 (1333) parked at Barcelona
EC-HRG A321 (1366) to EI-EUD 14/2, ferried Barcelona-Perpignan 15/2
EC-HRP A320 (1349) to EI-EUC 15/2, on maintenance at Ljubljana
EC-HXA A320 (1497) to EI-EUS 15/2, to ferry Madrid-Dublin
EC-IAZ A320 (1631) parked at Barcelona
EC-ICL A320 (1682) parked at Madrid
EC-IEJ A320 (1749) to EI-EUF 15/2, on maintenance at Ljubljana
EC-IIZ A320 (1862) to EI-EUG 15/2, ferried Bilbao-Dublin 16/2
EC-IJU A321 (1843) to D-ALAB 16/2? ferried Barcelona-Shannon 16/2
EC-ILH A320 (1914) to EI-EUH 14/2, ferried Barcelona-Perpginan 16/2
EC-IMB A320 (1933) to EI-EUI 14/2, ferried Barcelona-Perpignan 15/2
EC-INB A321 (1946) to EI-EUJ 15/2, ferried Madrid-Perpignan 15/2
EC-INM A320 (1979) to EI-EUK 14/2, to ferry Barcelona-Dublin
EC-IOH A320 (1998) to EI-EUB 13/2, to ferry Madrid-Dublin
EC-IPI A320 (2027) to EI-EUL 14/2, ferried Barcelona-Dublin 17/2
EC-IVG A320 (2168) to EI-EUM 14/2, to ferry Barcelona-Dublin 16/2
EC-IYG A320 (2210) to EI-EUA 13/2, ferried Madrid-Shannon 14/2
EC-IZK A320 (2223) to EI-EUN 14/2, to ferry Barcelona-Perpignan
EC-JJD A320 (2479) to EI-EUO 15/2, ferried Madrid-Dublin 15/2
EC-JNC A320 (2589) to EI-EUP 15/2, ferried Madrid-Dublin 16/2
EC-KEC A320 (1183) parked at Madrid
EC-KOX A320 (1383) parked at Barcelona
EC-KPX A320 (1407) to EI-EUE 15/2, ferried Madrid-Perpignan 16/2

MD87 EC-FEY (53208) was registered to SAS as SE-DMM on 7/2 & ferried from Madrid to Stockholm/Arlanda today.

The following Swedish registrations have been reserved by SAS for former Spanair MD80s - SE-DIF, SE-DMN to SE-DMS, SE-RJG & SE-RJH. Presumably, these will ferry to Sweden at some stage prior to then ferrying to the USA.
 
"Fysikeren" nämner i sin posting 29-1-12 att SAS enligt sina räkenskaper äger två Spanair A320 och det ryktas att det är EC-KEC c/n 1183 och EC-KOX c/n 1383.
 
Har Norwegian økt tilbudet sitt?

Sjekket nå, og de øker med tre ekstra ukentlig flighter på CPH-MAD. Da kombinert med Vueling sine 11 og Air Europa sine to ukentlige, er det en netto vekst i forhold til Spanair sine 14 ukentlige som forsvant. Og er ikke ulikt etter Sterlig gikk under hvor kapasiteten til en rekke destinasjoner økte da en rekke forskjellige aktører kastet seg inn i kampen om passasjerene

CPH-MAD blir vel mer som det var hvor Spanairs daglige flight blir erstattet av fem ukentlige fra Easyjet og to fra Air Europa
 
Back
Top