Anotherone bites the dust: Spanair

VKG4001/EC-LHL kommer inn over Portugal i skrivende stund, ser ikke ut som pax fra LPA til TOS opplever en forsinkelse en gang..

Faktisk kommer pax frem til LPA over en time før tiden, siden DK4002 opereres av en B757 som flyr nonstop TOS-LPA. Spanairs A321 skulle egentlig ha et fuelstop i Madrid.

Jeg kjenner ikke Spanair sin historie, produkt osv.. noe særlig. Men det som overasker meg er at SAS ikke brukte det som et SAS low-cost selskap. Selv om innenriks markedet i Spania har fått seg en trøkk, så kunne jo SAS for mange år siden satt all produksjon mot Skandinavia ut til Spanair. Det er jo den veien DY nå går med baser i syd?

Problemet her er vel at Spanair hadde for høyt kostnadsnivå til å kunne brukes til low cost?

De øker vel i alle fall CPH-MAD

København-Madrid har de redusert til to ukentlige, men har de sagt noe nå etter konkursen om frekvensøkning? Regner med at SAS setter inn daglige avganger. Ellers har SAS tidligere sagt opp code-share-avtalen de hadde med Spanair og satser ganske betydelig på Spania gjennom egne ruter i 2012. Ikke utenkelig om satsingen blir enda tyngre nå.

Kan noen forklare hva forskjellen på de ca 200 millionene SAS tydeligvis taper på denne konkursen og de 1,5 milliardene, som går utover likvidteten.
Trodde jeg hadde hatt nok økonomi til å fatte dette, meeen den gang ei.

Hva er forskjellen på 200 millioner og 1,5 milliarder... :)

Last edited:
200 mill er hva SAS må ut med av penger fra kassa, mens 1.5mrd er verdier de må skrive ned pga penger de aldri får tilbake

Kan noen forklare hva forskjellen på de ca 200 millionene SAS tydeligvis taper på denne konkursen og de 1,5 milliardene, som går utover likvidteten.
Trodde jeg hadde hatt nok økonomi til å fatte dette, meeen den gang ei.

Hva er forskjellen på 200 millioner og 1,5 milliarder... :)

Du kjører 2 200 km/t med bilen og blir tatt av UP.
Du får en bot på 30.000 kroner, og de inndrar bilden din i tillegg. Den er verdt 300.000

Forskjellen på 200 millioner og 1,5 milliarder er 1,3 milliarder :lol:

Du kjører 2 200 km/t med bilen og blir tatt av UP.
Du får en bot på 30.000 kroner, og de inndrar bilden din i tillegg. Den er verdt 300.000

Forskjellen på 200 millioner og 1,5 milliarder er 1,3 milliarder :lol:

I forhold til størrelsen på SAS' egenkapital, så blir vel eksempelet som følger:

Du har 10 biler og 1 bil blir inndradd. Og så må du betale boten.

I forhold til størrelsen på SAS' egenkapital, så blir vel eksempelet som følger:

Jada, det var bare en slags billedgjøring av forskjellen.
Det er en sak folk flest kjenner seg igjen i og forstår.

Når økonomene prater så er det ikke så enkelt for menigmann å skjønne.

Takker for gode billedlig gjøringer og god underholdning, her jeg sitter å blomstrer på TRD.

Jada, det var bare en slags billedgjøring av forskjellen.
Det er en sak folk flest kjenner seg igjen i og forstår.

Når økonomene prater så er det ikke så enkelt for menigmann å skjønne.

Synes billedgjøringen din var bra! Ville bare påpeke at SAS ikke mister den eneste bilen sin :)

Er det noen som vet om Spanair leaser noen fly fra SAS? Eventuelt hvilke flytyper og hvor mange maskiner?

Siden vi snakker om biler - de 9 resterende bilene må til for å dekke pensjonsforpliktelsene.

Er det noen som vet om Spanair leaser noen fly fra SAS? Eventuelt hvilke flytyper og hvor mange maskiner?

Etter det jeg har hørt å sett så eier vel SAS 10 A320 som Spanair opererte.

Jeg vil tro at de kommer tilbake til SAS , å jeg tror at SAS blir å fase de inn i flåten da de allerede har A321 og A319.

Jeg har en troen på at om de kommer tilbake til SAS, så blir MDene faset ut fortere enn planlagt..:(

Ifølge SAS's regnskaber ejer de to A320 der er udlejet. Muligt de på en eller anden måde er mellemmand for andre fly som ikke fremgår direkte af regnskabet.

Hvad angår at indfase sådanne fly, er der vel den detalje, at SAS vel næsten har planlagt deres udskiftning uden disse fly.

Jeg vil tro at de kommer tilbake til SAS , å jeg tror at SAS blir å fase de inn i flåten da de allerede har A321 og A319.

Jeg har en troen på at om de kommer tilbake til SAS, så blir MDene faset ut fortere enn planlagt..:(

SAS har gitt garanti-forpliktelse overfor leasing-selskaper for flere av JK sine A320. Og dette kommer a koste na dyrt, siden ORIX og Co. vil hente sine penger fra SAS og kan i all ro la flyene staende. Garantier løper (etter det hva SAS selv har kommunisert) frem til 2014, sa blir det en dyr sak...

Det kan vaere en ide a aksellere sitt eget fleet roll-over og bruke disse flyene etter de har blitt konvertert til en litt mer bruker-vennlig standard. Rett na er de i charter-config, trolig ikke det hva SK vil tilby sine Business pax til LHR eller FRA...

Back