Anotherone bites the dust: Spanair

Re: Anotherone bites the dust(?): Spanair i trøbbel

Men skal jo gå Charter til TOS og sånt i morgen til LPA..:S

Hva som kommer da mon tro..:O
 
Re: Anotherone bites the dust(?): Spanair i trøbbel

Siste fra TRD gikk for et par timer siden....Lurer på hva som kommer neste uke..
 
Spanair historie?

Det ryktes at Spanair la inn årene (eller vingene) i dag, etter at Qatar Airways trakk seg fra kjøpet av selskapet. Noen som kan bekrefte det?

"Spanair (Barcelona) is due to cease all operations tonight after Qatar Airways (Doha) declined to invest in the money-losing airline today. In addition, the regional government of Cataluna has also declined to inject any further cash into the airline"
 
Re: Spanair historie?

De har stengt nettsidene og legger ned i natt.
 
Last edited by a moderator:
Re: Anotherone bites the dust(?): Spanair i trøbbel

Ikke lett i Spania for tiden, arbeidsløsheten er vel opp mot 23%, vanskelig hjemmemarked :(
 
Re: Anotherone bites the dust(?): Spanair i trøbbel

Knappe 30 maskiner betyr vel et stort antall ansatte totalt. Ikke bra for Spania dette, som allerede er ille ute. Jmf Dagsnytt på NRK1 i dag.
 
Re: Anotherone bites the dust(?): Spanair i trøbbel

Situasjonen for SAS er nok som Stølen sier at SAS får et cash tap på 2-300 mill. Dette er altså penger som går ett ut av kassa til SAS i rene kostnader. Det er selfølgelig mye penger og ille nok, men de har nok ikke problemer med å hoste opp de pengene sidn likviditeten i SAS er grei nok.

Langt værre er det Stølen ikke sier noe om. Det er gjeld og forpliktelser Spanair har til SAS på 1.8 milliarder. De pengene vil aldri SAS motta og de må derfor avskrive 1.8 milliarder på balansen. Egenkapitalsituasjonen i SAS er allerede svært anstrengt. SAS har en kreditrating ala Hellas og må betale skyhøye renter (15%+) hvis de i det hele tatt får lån. 2 milliarder i eksterende lån på forfaller før mai i år og må erstattes av nye lån. Det er en skvis som ligner svært på den Hellas ikke greier å komme ut av. Det blir en svært tøff vår for SAS.
 
Re: Spanair konkurs

SAS får sette alt tilgjengelig materiell inn på rutene som Spanair opererte til Skandinavia, så kanskje de tjener inn noe av tapet...

Pressemelding fra SAS:

Vinstvarning Spanair ansöker om konkurs

SAS genomför nedskrivning om 1,7 miljarder SEK - likviditetseffekten
begränsas till 200-300 MSEK

SAS koncernen har sedan försäljningen av majoriteten av dess ägarandel i
Spanair som skedde tidigt under 2009, kontinuerligt informerat om att
SAS koncernen har haft en kvarvarande exponering på cirka 1,8 miljarder
SEK

Spanairs styrelse har idag beslutat att ansöka om konkurs. På grund av
situationen i Spanair har SAS beslutat att skriva ned utestående lån och
fordringar på Spanair om cirka 165 MEUR ,samt reservera 28 MEUR för
garantiåtaganden och kostnader med anledning av konkursen. SAS´s ägande
i Spanair är för närvarande 10.9%, men värdet på detta aktieinnehav har
redan skrivits ned till 0. Nedskrivningen kommer att påverka SAS
koncernens resultat som engångsposter och eget kapital negativt med
totalt 1,7 miljarder SEK. Som tidigare informerats bedöms effekten på
SAS koncernens likvida medel begränsas till 200-300 MSEK.

SAS koncernen kommer att följa sedvanliga processer som fordringsägare i
den kommande konkursprocessen.

Som rapporterat vid tredje kvartalet, har SAS en finansiell beredskap på
10,6 miljarder SEK varför denna händelse kommer att ha en begränsad
effekt på SAS likviditet.

SAS kommer att bistå drabbade passagerare i möjligaste mån.

SAS förväntar ett positivt resultat före poster av engångskaraktär för
helåret 2011.

För ytterligare information,
Sture Stølen, Head of SAS Group Investor Relations, +46 70 997 1451

SAS Group Investor Relations
 
Last edited:
Hrfm, jeg som booket Spanair i forrige uke..
Jaja, penga får jeg jeg vel igjen uansett, verre er det for de som nå mister jobben sin.
 
Jaja, penga får jeg jeg vel igjen uansett, verre er det for de som nå mister jobben sin.

Kjøpt via reisebyrå, annet flyselskap (eks. WF) eller betalt med kredittkort så er det ikke sikkert alt er tapt.
 
Spanjolene behøver ihvertfall ikke være lei seg - Norwegian er jo på tur sørover ;)
Vueling og Ryanair er vel de som først og fremst tjener kraftig på denne konkursen.
Vueling trapper kraftig opp på El Prat fra mars, mulig de fremskynder disse planene litt nå?
 
For å se positivt på det; nå er hvert fall enda et usikkerhetmoment hos SAS forsvunnet. Det eneste som gjenstår nå, er vel de pensjonsforpliktelsene og hvordan det skal regnskapsføres fra 2013 eller hvordan det nå var. Hvis Rickard Gustavson klarer å holde SAS-skuta flytende/evt. få sving på sakene, fortjener han Nobel-prisen i økonomi. Det ser vanskelig ut!

Hvor mange ruter har Spanair til Skandinavia?
 
Back
Top