• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Another one bites the dust: World Airways

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Fikk akkurat melding av en kompis på Facebook at World Airways har stengt dørene. Så da fikk de ikke æren av å bli siste flyselskap som opererer MD11 pax trafikk ...

Det har vært mange tunge år for World, men etter 66 år klarte Global-ledelsen og Matlin/Patterson 'endelig' å kjøre dem i grøfta ... som de gjorde med ATA, Arrow og VarligLog ...

Fikk tilsendt memoet til de ansatte, og World fløy sin siste flight i går. North American Airways, som har samme eiere, sliter også men vil foreløpig operere som normalt ..

:(

Last edited:
Heisann!

Litt OT, men North American var på Værnes (TRD) med en av sine 767-baljer tirsdag ettermiddag...

Kim

Last edited:
Fikk akkurat melding av en kompis på Facebook at World Airways har stengt dørene. Så da fikk de ikke æren av å bli siste flyselskap som opererer MD11 pax trafikk ...

Det har vært mange tunge år for World, men etter 66 år klarte Global-ledelsen g Matlin/PAtterson 'endelig' å kjøre dem i grøfta ... som de gjorde med ATA, Arrow og VarligLog ...

Fikk tilsendt memoet til de ansatte, og World fløy sin siste flight i går. North American Airways, som har samme eiere, sliter også men vil foreløpig operere som normalt ..

:(

Dette var triste nyheter.
Husker World Airways som et av de første "ukjente" selskapene jeg måtte gjøre meg kjent med da jeg fikk interessen som 10-åring på FBU, jeg var jo blitt kjent med Boeing 707 gjennom Pan Am som brukte den fast på den tiden, men her kom en som var rød... og det var World Airways viste det seg. Vi snakker her om FBU i 1968/69, et par år seinere var de også inn med DC-8-63CF, og på OSL har jeg da fått se de en gang med MD-11

Jeg er så enig med deg Ole Johan! Trist å se at den siste av disse gode gamle amerikanske charterselskapene er borte. Det var alltid spennende og kuriøst å få se slike selskaper som World, Trans International, Saturn og Capitol. Dt er vel en æra for alt, og jammen var World seige i forhold til de andre!

Auda, Geir Bjøran ( Google Bjoran ) fra LiLlestrøm var captain og check airman der. Kjente han meget godt i begynnelsen av 70 åra. Begynt å fly og ta lappen på Kjeller et par år etter meg. Dro , hvis jeg husker rett, til USA og fløy brannbombefly og annet først...

Hva sviktet her, på inntektssiden ? Miltærcharter ? Hadde dem GEN KEF ORD i 1973 DC8-63 med Den Norske Bokklubb charter...

Today I have the responsibility to tell you that World Airways is ceasing operations, there will be significant reductions for Global and Global Shared Services, as well as some reductions at North American Airlines. The decisions were made by each Company Board of Directors based upon the events of this week.

World was forced to stop operating because they were unable to secure further funding from our first lien lender, Cerberus. Without that funding, they no longer had the money needed to operate. As we’ve told everyone for some months now, there are no other lenders or potential partners in the marketplace who will back World. World flew its last flight yesterday. Closing World is extremely disappointing. Please be assured that we made every possible effort to secure the continuation of its operations.

We are working to secure North American's future and will know more about how that airline moves forward by tomorrow. In the meantime, we expect NAA to operate normally.

Employee meetings were held this morning, and we shared the information that we know at this time. Additional communication will be forthcoming that will provide details of the shutdown of World. This turn of events has occurred so quickly that we have many unanswered questions and will need to provide additional updates as the information becomes available.

Our battle to save our companies has been a difficult one for everyone involved and despite this regrettable outcome, I sincerely thank each of you for your dedication, hard work, and professionalism as we attempted to build a future. Both North American and World Airways have remarkable histories and our people have much to be proud of. Our greatest legacy is the dedication that our employees have shown over such a long time - a history of service that will continue to be the gold standard in the industry.

Uff da.
"Glad" jeg ikke fikk jobb når jeg søkte cabinen på '80 tallet, selvom det visstnok var for å "presse" fagforeningen til å droppe streiketrusselen.
Litt sur enda:( for at jeg ikke fikk mat når jeg fløy id mellom LGW-BWI, ikke en liten pose nøtter engang, enda surere når jeg stod i pølsekøen:lol: og fant ut at jeg skulle fått matkort, even on id..
Men mest sympati til de ansatte som ikke har en jobb lengre.

Trist at ett av de eldre flyselskapene i USA nå har måttet kaste inn håndkledet.
En av min mors veninner har en man som var pilot i World, på DC8 fra midt på -70 tallet til rundt 1990. Jeg husker han fløy mye pilgrimmer til mekka og var borte i lange tider når det stod på. Da han ikke så noen forfremmelses muligheter byttet han til UPC og fløy 757 og 767, etterhvert som kaptein til han ble "degradert" til maskinist i noen år helt til han var med å parkere den siste 742 i ørkenen.

Ellers litt lystig lesing om en av deres mest berømte passasjerer:http://en.wikipedia.org/wiki/Erwin_Kreuz

Back