Another bizflyer's tales .....

Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Loerdag ettermiddag. Anchorage. Siden jeg var booket paa USAirways codeshare, ville hverken USAirways eller America West la meg sjekke inn online. Men jeg maatte ut av hotellet klokken tolv saa jeg dro likegodt over til flyplassen. Siden flyet ikke skulle gaa foer klokken fire, hadde jeg plenty av tid. Og godt er det, for leiebilen maa leveres inn paa syd-terminalen. Ingen slike fasiliteter paa North Terminal hvor America West, Delta og de internasjonale selskapene opererer. Det gaar buss mellom terminalene, men avstanden er bare rundt 500m, saa det er ikke haaploest aa gaa til fots heller.
Var foerstemann som sjekket inn da de aapnet, saa jeg sikret meg et noedutgangssete paa begge legs. Security aapnet ikke foer to timer foer flyavgang, saa jeg var stuck i avgangshallen uten tilgang til mat inntil da. Det var lunchtid, saa jeg begynte aa bli smaasulten. Klokken to aapnet TSA slusene, og jeg kom meg til kafeen og bestilte meg en tuna sandwich. Det var omtrent det eneste spiselige der. Miserable greier, skjoenner ikke at operatoerene finner seg i det.
Jeg visste at det ikke var mat annet enn kjoepemat ombord paa den 5 timer lange turen ned til Vegas, saa jeg fylte opp med en Cinnabon like foer avgang. Kjoepte meg ogsaa en latte, som er noe av det verste jeg har smakt .. Pfoey!
Det var helt fullt nedover, og jeg fikk plass sammen med to 'Beavis & Butthead'-tenaaringer. Det fikk meg til aa skjoenne at Bill Judge var naermere sannheten enn vi egentlig setter pris paa .. Ellers en grei tur, fikk en hoylydt demonstrasjon i bruk av noedutgang av en 84 aar gammel flyvertinne med skikkelig glimt i oeyet. Hun maatte imidlertid dra regla to ganger fordi den ene naboen min hadde sovnet.

Ikke mye aa melde fra selve turen annet enn at den gikk kjapt. Vi gikk halvtimen sen pga sen ankomst (lang flytid nordover), men landet paa tid - av samme aarsak. Godt var det, for jeg hadde bare 35 minutter aa bytte fly paa.

Det var en 320 den siste biten (3 1/2 time) til ATL. Litt bedre plass ved noedutgangen der, og igjen smekkfull kjerre. Rakk aa tape fem daler paa slotmaskinene paa gate'n foer jeg boardet, jeg har aldri hatt flaks i spill.
Typisk redeye-flight, lyset ble dimmet umiddelbart og crewet var usynlige. Vi landet 20 minutter foer rutetid i ATL og var paa gate 05.20.

Bare aa hente bilen, kjoere hjem, ta en dusj og en lur og pakke om foer neste flight som skulle gaa klokken 14.30 ....

----

Tilbake paa Hartsfield/Jackson klokken 13.30, og etter aa ha parkert bilen bar det tilbake til Concourse D for en 'ekte' USAirways-flight. Foerste leg'en til Philadelphia var med en CRJ, og da jeg kom til gaten var den allerede satt opp med en times forsinkelse. Vaeret i PHL. Jeg hadde tre times connection, saa jeg var ikke bekymret. Det ble nok en halvtime, og vi kom oss avgaarde ved firetiden. Canadair lager trange fly, og setene USAir (PSA) bruker er veldig ukomfortable. Jeg var skikkelig saar bak da vi kom fram til PHL. Og en annen ting med CRJ'ene er at vinduene sitter saa lavt at man maa boeye seg ned for aa se ut.

01.jpg


Felles for alle regionalselskapene er at crewet er ungt og entusiastisk, saa servicen er jevnt over bedre enn den man faar paa hovedrutene.

02.jpg


Leg'en PHL-Syracuse var intet unntak, 737-400'en gikk en time sen (samme aarsak - maskinen kom sent inn pga vaeret) og crewet var totalt uinteressert.
Kom meg til hotellet og sjekket inn ved 11-tiden. Fikk meg noen timers soevn foer jeg maatte opp klokken seks for aa komme meg til Fort Drum i tide til aa rekke min egen flight.

Vi skal operere 20 flighter fra Fort Drum til Victorville denne uken, i forbindelse med en oevelse. Min flight tok fortroppen, og samtidig med oss dukket det opp to An-124'er som skulle ta 14 helikoptre til samme destinasjon.

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg


Reisekontoret ga meg veldig liten tid til aa rekke fly fra Syracuse etter flighten, saa etter avgang var det bare aa kaste seg i bilen og sette kursen soerover. Desverre gikk det litt for fort - noen miles fra Syracuse saa jeg plutselig blinkende lys i bakspeilet ... Aiaiai......
Var klokket til 85 mph i 65-sone, og Robocop State Trooper ga ingen rabatt ... saa jeg fikk en note som jeg maa fylle inn og poste saa kommer boten i posten naar dommeren bestemmer seg for stoerrelsen. Etter hva jeg kan se etter aa ha undersoekt litt, blir det mellom 90 og 300 daler ... Plus eventuelt oekning av forsikringen .. grr ...
Tok det roligere de siste kilometerene, og parkerte leiebilen 15 minutter foer flyet skulle gaa. Heldigvis ingen koe i TSA-kontrollen, og jeg kom til utgang 8 akkurat da de skulle til aa stenge doeren. Close call!!

Reisen hjem skulle gaa via Pittsburgh, og fullstendig brasiliansk. Foerste leg var med en E-145, og jeg sikret meg en enseter da jeg sjekket inn paa hotellet om morgenen. Helt greit, og Embraer-maskinene har hoeye og store vinduer, saa man faktisk kan se ut uten aa faa kink i nakken!

07.jpg


Det var kraftig vind og mye turbulens, saa det ble ingen servering, men jeg hadde heldigvis et par irske cola'er fra flyet, saa jeg fikk slukket toersten etter stresset ...
Da vi landet i Pittsburg saa jeg en 757 med Air Horizons dekor ved USAirways' hangar. Det er en av vaare forhenvaerende ETOPS-sertifiserte maskiner som USAirways skal bruke til sin Europa-ekspansjon. Desverre var avstanden litt stor ...

08.jpg


Oppdaget da jeg kom til Pittsburg at flighten videre til ATL plutselig skulle gaa via Washington/Reagan. Saa det ble litt senere ankomst enn beregnet. Men hva gjoer vel det - en E-170 er en fryd aa fly med! Gode seter, 2+2 seating og en toseter for meg selv paa foerste strekk gir en framifraa flytur. Mye turbulens, saa ingen servering, men hva gjoer vel det naar jeg hadde en Boston Ale innabords og en cola til i baggen ...

Innflyvningen til DCA er alltid morsom. Denne gangen siksak'et vi oss inn langs elven og forbi Pentagon - ordentlig sporty landing.

Som vanlig var det ATC-restriksjoner til Atlanta, saa vi ble igjen en time forsinket. Jeg ble ombord under mellomlandingen, og slappet av med Airways.
Vi kom oss endelig avgaarde og paa denne siste leg'en dukket endelig drikketrallen frem. Flyverten vaar var i storslag og lignet paa komikeren Alexei Sayle - kjent fra 'Comic Strip'. I tillegg var han fra Kazakstan og hadde en dialekt som gjorde ham nesten komisk lik Sayle.

Landet i ATL klokken 2245 - halvannen time etter schedule - og etter aa ha plukket opp bilen og kjoert hjem, var det uendelig deilig aa kunne sove i min egen seng igjen. Men foerst maatte jeg som vanlig flytte Lillegutten ......
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Morsom lesning dette, men hvor lenge orker du kjøret? Synes jeg selv reiste mye i jobb, men dette her tar jo kaka... :spin:
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Originally posted by LN-MOW
Min flight tok fortroppen, og samtidig med oss dukket det opp to An-124'er som skulle ta 14 helikoptre til samme destinasjon.

Kjempe bra raport...men si meg har ikke Uncle Sam egne fly og ikke maa laane av gamle fienden for aa frakte 14 helikoptere?
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Originally posted by LN-MOW


Canadair lager trange fly, og setene USAir (PSA) bruker er veldig ukomfortable. Jeg var skikkelig saar bak da vi kom fram til PHL. Og en annen ting med CRJ'ene er at vinduene sitter saa lavt at man maa boeye seg ned for aa se ut.

Veldig morsomt å lese rapportene dine, MOW!

Dette med lave vinduer er vel iallefall delvis løst på -700 versjonen, om jeg husker rett.

JY
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Ut paa tur igjen ... det er loerdag, ferden gikk til Gulfport/Biloxi, som ligger ved Gulfkysten ikke langt fra New Orleans. Omraadet ble veldig hardt rammet av Katrina, noe det fortsatt er spor av selv om det meste r ryddet opp. Bygninger er for det meste reparert, men sekundaere ting, som for eksempel store reklameskilt, er fortsatt ikke fikset. Hadde derfor problemer med aa finne hotellet mitt, ettersom skiltet utenfor var totalvrak. Kun en liten logo foran resepsjonen indikerte at dette var et Holiday Inn.

Floey airTran over. Som vanlig en MD95 og siden det var god plass, hadde jeg en treseter for meg selv. Naboen var tydeligvis sjekket inn, for damen i gate'n kom ned og tittet paa setet hans. Som var tomt. Og som etterhvert ble mitt. :p

Vi startet paa rutetid og takset opp til 26L for takeoff og passerte den ene Delta-hangaren hvor 767'en 'Spirit of Delta' sto parkert. Den er iferd med aa bli museumsgjenstand og ahr flydd sin siste tur. Noterte meg ogsaa en Omni DC-10 som takset for avgang.

Noeyaktig en times flytur, og da vi var kommet opp i marsjhoeyde, tok damene en runde med drinketrallene. airTran deler ut en variant av Goldfish (som de kaller Whales) istedet for de vanlige pretzelene eller peanoettene, og det er en bra avveksling. Fikk med meg de siste nyhetene fra BBC paa satelittradioen, men hvorfor skal det alltid annonseres naar fotballresultatene leses opp??? Merket meg for foerste gang at vinduene sitter en smule lavt paa kjerra saa jeg faktisk moe boeye meg litt ned for aa se ordentlig ut - og i tillegg har vindusskjermen en tendens til aa falle ned en 5-10 cm .. Landet punktlig, og da vi takset inn, landet den samme DC-10'eren fra Omni og takset over til den militaere delen av plassen hvor jeg paa morrakvisten skal ha en Tristar.

Etter aa ha hentet leiebilen og sjekket inn paa hotellet, tenkte jeg aa faa meg en rolig matbit og en bajer paa Hooters, som ligger rett ved hotellet, men der var det stinn brakke og full fart, saa jeg gikk paa Wendy's istedet. Orker ikke slikt kjoer naar jeg skal opp klokken tre ..

velvel .. det var dagens eskapader - stay tuned for neste kapittel med STORE muligheter for Tristar i Soloppgangsbilder!
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

:devot: Igjen meget bra rapport fra MOW. Skal USAirways begynne med 757 på Europa??? Hvor skal disse fly?
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Det er snakk om tre-fire maskiner og de skal fly paa Lisboa, Irland og en destinasjon til ...

001.jpg


Jeg lovet Tristar i Soloppgang, men desverre uteble solen ... 217 'glade' soldater klemte seg sammen i kjerra med sitt pikk og pakk ..

002.jpg


.. ettersom vi hadde saa mange pax maatte en del av utrustningen lastes i lasterommet. Ikke plass nok oppe ..

003.jpg


Men vi kom oss greit avgaarde paa tid likevel.

Da var det bare aa finne seg frokost, fylle opp leiebilen (hele 55c .. hehe) og komme seg til gate'n. Militaerbasen i Gulfport ligger paa motsatt side av rullebanen av sivilterminalen, saa det er ikke snakk om store avstander ... :D

Men naa roper airTran boarding .. stay tuned!
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Delta Connection hadde en kansellering, saa kjerra vaar ble fylt opp av DL-pax. Dermed ble det litt trangere ved vindussetet mitt enn jeg egentlig satte pris paa. Men med 51 minutters flytid er det ikke saa noeye. Jeg plugget meg inn paa kanal Fred paa XM-radio og sovnet foer XTC var ferdig med Peter Pumpkinhead ... Vaaknet opp da hjulene kom ut, saa gikk glipp av serveringen ogsaa .. filler'n ogsaa! :p

Vi var til og med noen minutter foer rutetid, saa jeg fortet meg ut og over til bilparkeringen. Derfra var det bare aa koste paa hjemover for aa faa med meg Newcastle-Liverpool som gikk et par timer forskutt.

Dett var dett for denne turen - neste er Nellis AFB (Las Vegas) natt til onsdag. Mil etter mil ..
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Virker som du er tilbake i 100% og vel så det...
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

... en liten detalj jeg glemte aa nevne ... fra toget forbi Concourse B saa jeg en punchdrunk, norsk forhenvaerende tungvektsbokser som fortvilet proevde aa forsere en rulletrapp i feil retning. Dette er samme mann som jeg etter ankomst SK511 paa Heathrow for noen aar siden observerte i koen for 'Other nationalities' sammen med ghanesere, nigerianere, pakistanere og andre eksotiske folkeslag mens undertegnede og resten av flylasten feide forbi i EU-koen ... :D
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Da skulle jeg ha vaert avgaarde igjen, men sitter fortsatt hjemme. Skulle ha en flight til paa Nellis i natt, men den er 27 timer forsinket pga en overbefolket flystripe et sted i Saudi. Saa derfor utsatte jeg utreisen til i morgen. Det blir en Delta 757-200 og oppgradering til F er requestet og bekreftet. 5D er min!!!! I love my Medallion Card!
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Saa kom jeg endelig avgaarde. Turen til Vegas gikk med en Delta 757-200, og igjen var jeg blitt velsignet med First Class. Flighten gikk fra Concourse E, som er den internasjonale piren. E har ogsaa flyplassens beste kinarestaurant, men desverre er den stengt pga ombygging.
CNN Newsstand har en artig automat som laster ned aviser fra hele verden og printer dem ut paa bestilling, og ettersom jeg oppdaget at 'morgendagens' Aftenposten allerede var til salgs, bestemte jeg meg for aa spandere $5 paa en fersk avis. Har imidlertid mistanke om at det er Aftenpostens stoerrelse som er problemet - iallefall klarte den aldri aa avslutte nedlastingen foer jeg maatte gaa til gate'n, og en av de ansatte sa at det i beste fall tok 15-20 minutter aa faa gjennomfoert en transaksjon. Proevde dette ogsaa for noen maaneder siden og fikk en halv avis foer maskinen ga opp.

Men en latte fra Starbucks fikk jeg nappet med meg paa vei ut til E-18.

Vel ombord forberedte vi oss paa en on-time avgang, men ATL ville det annerledes. Paa nabogaten eksploderte en transformatorstasjon, og dermed var det stroemloest hos oss og i en 4-5 andre gater. Dermed kunne ikke jetway'en kobles fra og vi var stuck. Saa der ble vi sittende i en halvtime ekstra ...
Da vi endelig kom oss avgaarde, moette vi ogsaa den sedvanlige motvinden og med over 4 timers flytid ble det nesten en times forsinket ankomst.
Selv plugget jeg inn Herreavdelingen paa Nomad'en og sov nesten hele veien, men sidemannen saa at jeg ikke gikk glipp av noe. Sandwhichen som ble servert var ikke spesielt appetittvekkende.

Etter ankomst var det ned og hente leiebil. Denne bransjen er overraskende busy i Vegas. Tydeligvis ikke bare folk som skal gamble med flyene. Fikk meg en Huyndai Sonata, som er helt OK. Det er en fordel aa komme sent paa kvelden - alle billigbilene er allerede leid ut.

Sjekket inn paa hotellet ved ellve-tiden og klokken 3.45 ringte vekkerklokken. Opp og sjekke ankomsttid, og saa at kjerra var ventet inn klokken 0505 - akkurat som ventet.
En knapp halvtimes kjoering til Nellis, og ved porten sto som avtalt politieskorten og ventet paa meg.

Kjerra mellomlandet i Fort Sumpter paa veien, saa det var igjen en 70-80 mann som skulle av paa Nellis. Fikk bagasje av og fuel paa, og paa litt under en time var vi klare til avgang igjen.

Morgenstemning:
lsv03.jpg


N520AT var nylig ogsaa i Argentina:
lsv04.jpg


Et eldorado for militaerflyfreaks:
lsv02.jpg


Thunderbirds hadde enda ikks staatt opp da jeg var ferdig med arbeidsdagen.
lsv01.jpg


Saa var det tilbake til Vegas, droppe leiebilen og faa seg litt frokost, saa naa sitter jeg og venter paa at Continental skal ta meg hjem til ATL.
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Fine bilder og bra raport MOW. Men si meg forlater Thunderbirds gutta alltid flyene med "døren" åpen?

Forresten trodde du IKKE jobbet fulltid? Virker ikke sånn om dagen ;)
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Det gaar litt i rykk og napp .. faar betalt per tur, ikke fast loenn.

T-birds skulle ut og fly paa morgenkvisten, derfor var 'doeren aapen'. Du ser ryggen paa en av dem paa bildet. De skulle tydeligvis paa overnattingstur, derfor bagasje..
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Avgaarde fra Vegas paa tid. 753'en var nok en av CO's originale, ingenting som tydet paa at den har tilhoert oss. Interioeret var originalt og saa ut til aa ha vaert brukt en stund ..

Stinn brakke, og jeg hadde delte trerader med en 'hot' kinesisk dame med datter. CO disket opp med en matboks inneholdende en noe toerr kalkunsandwich, en liten pose guleroetter og en pose M&M. Helt greit, CO befester seg som det eneste selskapet som serverer gratis mat. Inn til Houston paa rute, og da hadde jeg 35 minutter paa aa komme meg fra E-35 til B65A. Og det var langt. Heldigvis er jeg fortsatt ung og sprek.

Vel fremme i et omraade som minnet mest om de gamle bussgatene i ZRH, sto det oppfoert en 35m forsinkelse paa gateskjermen. Det regnet i Atlanta, saa vi hadde faatt slottid. Vi boerdet likevel omtrent paa rute og ble busset ut til vaar E-145 som sto ute paa et fjernparkeringsfelt.
Mer venting, men til slutt startet vi opp og takset ut til enden av rullebanen hvor en motor ble shuttet ned og piloten annonserte at slot'en vaar var blitt forskjoevet en halvitime til. Daarlig stemning ombord i den stappfulle maskinen, saerlig var en fyr rett bak meg kranglete. Jeg fant ut etterhvert at han bor i naerheten av meg - han satt og skravlet meget hoeylydt paa mobilen, noe som ble tillatt mens vi ventet.

Men ikke daa galt at det ikke er godt for noe - et par interssante maskiner kom taksende forbi:

cowing.jpg


funjet.jpg

Denne hadde irsk registrering - EI-DJU. Ser ut til aa gaa paa rundgang mellon Ryan Int'l og Futura.

Til slutt kom vi oss avgaarde. Halvannen times flytid skulle borge for en times forsinket ankomst, og det holdt omtrent paa minuttet. Co serverer ogsaa mat paa Express-jet'ene - fikk samme boksen som fra Vegas. Helt greit.
Rakk akkurat aa hoere igjennom en time med Herreavdling foer jeg maatte slaa av og klokken 21.20 klasket vi hjulene i bakken paa Hartsfield/Jackson.

Neste tur: Onsdag til Alexandria, Lousiana.
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Originally posted by LN-MOW



Desverre gikk det litt for fort - noen miles fra Syracuse saa jeg plutselig blinkende lys i bakspeilet ... Aiaiai......
Var klokket til 85 mph i 65-sone, og Robocop State Trooper ga ingen rabatt ... saa jeg fikk en note som jeg maa fylle inn og poste saa kommer boten i posten naar dommeren bestemmer seg for stoerrelsen. Etter hva jeg kan se etter aa ha undersoekt litt, blir det mellom 90 og 300 daler ... Plus eventuelt oekning av forsikringen .. grr ...


Grr ... saa kom boten ... $175 ..... grrrrrrrrrr ...... :mol :mol :mol
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Originally posted by LN-MOW


Grr ... saa kom boten ... $175 ..... grrrrrrrrrr ...... :mol :mol :mol

Ikke klag. Hadde du gjort det samme hjemme hadde det kostet ca 6000kr:(

Jeg var forresten på nippet til å fa 4900 i bot fredag, men litt hjelp fra en medtrafikant gjorde meg oppmerksom på at snuten stod med laser litt lengre fremme så kjørte i 85 i 80 sonen ett lite stykke før det var opp i 110 igjen
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Hva er det du jobber som MOW??

Men bra beskrevet... Keep up the good work!
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Jeg er 'reisende i charterfly'. :up:
Representerer bolaget paa flyplasser vi ikke har fast representasjon, for det meste militaerbaser. Men innimellom maa jeg ta paa meg penklaerne og jobbe sivilchartere ogsaa.

Jeg passer paa at maskinen lastes riktig, jeg er liason for crewet, jeg er kundens kontaktpunkt hvis det er noe som ikke er i henhold til kontrakten, jeg fueler, jeg skriver lastepapirer, jeg inspiserer og godkjenner cateringen (ikke det at det er noe aa gjoere med det rett foer avgang 100km fra naermeste flykjoekken, men likevel .. :D ), jeg aapner og lukker lastedoerer, osv osv osv ....

Kjenner jeg deg?
 
Replying to Topic 'Another bizflyer's tales .....'

Tror nok du ikke kjenner meg...

Men hørtes ut som en intersang jobb med mye reising...
 
Back
Top