Replying to Topic 'Ang. kortbanenettet'
Det er sikkert mange flytyper man kan operere på kortbanenettet forutsatt at flytypen kan godkjennes for steep approach (noe som gjøres av fabrikanten om jeg har forstått det riktig?), men som regel betyr det reduksjon i avgangs/landingsvekt. Dash-8-100 kan man imidlertid operere med maks avgangs/landingsvekt forutsatt at man har de rette værforhold, og plassen ligger såpass til at det ikke er for store hindringer i departure traseén. Det samme gjelder vel Dorniernesehornet som Kato bruker. Har blitt fortalt at problemet til ATR er at maskinen aldri kan operere med maks avgangsvekt (og max antall pax) på 800 meters bane fordi maskinen har for dårlig performance, og da er det vel vanskelig å få noe særlig økonomi i slike operasjoner med den maskinen. Det er neppe LT sin skyld
Nå er alle baner under 1200 meter definert som kortbaner, men jeg regner med ATR fint kan gå med maks avgangsvekt på de lengste kortbanene uten at jeg kjenner detaljene på det.
Det er sikkert mange flytyper man kan operere på kortbanenettet forutsatt at flytypen kan godkjennes for steep approach (noe som gjøres av fabrikanten om jeg har forstått det riktig?), men som regel betyr det reduksjon i avgangs/landingsvekt. Dash-8-100 kan man imidlertid operere med maks avgangs/landingsvekt forutsatt at man har de rette værforhold, og plassen ligger såpass til at det ikke er for store hindringer i departure traseén. Det samme gjelder vel Dorniernesehornet som Kato bruker. Har blitt fortalt at problemet til ATR er at maskinen aldri kan operere med maks avgangsvekt (og max antall pax) på 800 meters bane fordi maskinen har for dårlig performance, og da er det vel vanskelig å få noe særlig økonomi i slike operasjoner med den maskinen. Det er neppe LT sin skyld

Nå er alle baner under 1200 meter definert som kortbaner, men jeg regner med ATR fint kan gå med maks avgangsvekt på de lengste kortbanene uten at jeg kjenner detaljene på det.