Andre combi-fraktere enn 747?

LN-SUA på Svalbard
B737-LYR2.jpg

Du husker feil - de eneste -400QC er disse som Alaska har bygd om, ingen er bygd nye.
Braathens hadde derimot en -200QC (kan det ha vært LN-SUA?):

Edit: Hmm - på Airliners.net står Braathensmaskinen betegnet som en -200C, så da ble vel den benyttet til enten pax eller frakt!? Det vet jeg det er andre her inne som vet alt om ;)

Jag är ganska övertygad om att QC är en inofficiell beteckning som inte använts av Boeing som , på 737 , använder C för att specificera att cargo-door finns. Om sedan operatören flyger maskinen i pax/cargo/quickchange version är en annan sak.

Lufthansa's står listet som -330F i produksjonslisten . .Falcon's har også en F bak leveriongskoden.

Lufthansa's står listet som -330F i produksjonslisten . .Falcon's har også en F bak leveriongskoden.

Bara nyfiken: vilken produktionslista tänker du på ? Hur var det med Lufthansas , byggdes de med cargo-door hos Boeing ? Falcon´s maskiner byggdes ju som -33A och cargo-door modification gjordes av Pemco efter leverans till Ansett men de kom till Falcon med dörr monterad. Jag har ju ett ganska stort antil timmar i stol 0A på de maskinerna men kan inte minnas att det stod F , C eller QC på c/n-plåten , vill minnas att det bara stod -33A.

Hur är det med N-registrerade "QC"-737 , är de officiellt registrerade som "C" eller "F" ?

Last edited:
Hur är det med N-registrerade "QC"-737:or , är de officiellt registrerade som "C" eller "F" ?

De er registrert som 'C' - som Alaska 737-290C. Det samme med Alohas.

Etter hva jeg kan se fikk LH konvertert fem maskiner hos PEMCO tidlig på nittitallet .. c/n 22522/3/4 (som er de tre eldste) og 23835/6, som ble levert til Condor og konvertert ved tilbakelevering til LH. (Disse var også -330'er).
Ser ut som 22522 og 23836 ble QC og de andre tre fullfraktere. Alle fem synes imidlertid å bli benevnt som 'F'.

Last edited:
Ja, jeg husker tydeligvis feil, det var i alle fall ikke LN-BUB, og i følge Wikipedia produserte ikke Boeing noen 737-400QC, nei. Men jeg er temmelig sikker på at de hadde minst én -200C, men jeg var ganske liten på den tiden... :p

LN-BUB var en innleid 400 maskin fra ILFC, om jeg ikke husker feil, De hadde den i 2 eller tre år til LN-BUF ble levert.

Og BU hadde en B737-200C med Cargodør, den første LN-SUA "Halvdan Svarte" som ble levert i 1971, og solgt til Eagle Air som TF-VLT i 1984.
Jeg tror flyet stort sett ble brukt i vanlig passasjer-trafikk (og jeg fløy selv med den på min første tur til Bodø i 1973),
men av og til var det i bruk til ulike frakt-oppdrag.
Jeg tror aldri den fløy rute som kombinert maskin.

LN-NPB som tilhørte Busy Bee, var også en slik -200C maskin.

Det er skjedd en del på serifiseringsfronten når det gjelder combi-maskiner. Det ska lbl.a. være 'hard vegg' mellom pax og frakt. Dette har spesielt gitt Alaska problemer, ettersom de ønsket seg en fleksibel løsning pga ujevn pax/cargoload. De fikk imidlertid kun godkjent ombyggingen av -400'ene til en 'fixed' løsning, noe de måtte akseptere som et kompromiss. Dette har imidlertid gitt dem problemer på balansesiden når de ikke har kunnet fylle den ene eller den andre kabinen.

Ja, disse er naturlige "nose heavy", det forsterkede gulvet og den solid skilleveggen var hoved grunnene. Det hendte både titt og ofte at vi måtte laste bakre buken med tunge ballast sekker. Ikke noe morsomt. Fire fulle containere forran, med 10-15 pax bak, nesten en umulighet, gulvet i buken kan kun ta så mye ballast vekt.....

Og BU hadde en B737-200C med Cargodør, den første LN-SUA "Halvdan Svarte" som ble levert i 1971, og solgt til Eagle Air som TF-VLT i 1984.
Jeg tror flyet stort sett ble brukt i vanlig passasjer-trafikk (og jeg fløy selv med den på min første tur til Bodø i 1973),

Ja, Fellowship , likadant var det väl med de -300QC som vi kommit in på , jag tror de flög antingen cargo eller pax men aldrig i en kombinerad cargo+pax version. Så vad jag förstår har vi kommit litet off-topic då jag tror att basejumpers ursprungliga fråga avser de typer som , exempelvis 747 combi , flyger cargo+pax samtidigt.

För övrigt har ju LN-SUA , som du nämner , haft ett långt och innehållsrikt liv , senaste uppgiften jag såg om den var i slutet på 2010 då den rapporterades som stored i Kuala Lumpur som 9M-PMM hos Transmile.

727-100 ble også levert som Combi, jeg har krysset mesteparten av Stillehavet i en av Air Mike´s 727-92C:

727-92C

Ellers ble jo denne også operert som Combi:

OY-KTE

...og var også i en periode ute i stillehavet "Little Amy - The Little DC-8 that could"

Little Amy - OY-KTE i neste liv

Last edited:

LN-NPB som tilhørte Busy Bee, var også en slik -200C maskin.

SUA ble vel bestilt hovedsakelig med tanke på Svalbard. Og jeg kjenner bare til et par tilfeller at den ble brukt som kombi, nemlig ved "intern" frakt av store deler som motorer o.l. Og det var på ordinær rute.

Forskjellen på "C" og "QC" er, etter det jeg lærte på -200-typekurset at en QC har komplett frakter-gulv med rollere osv, slik at setene står på paller oppå dette, mens en "C" har bare det forsterkede gulvet, uten rollere for paller. Boeing leverte begge typer (737-200). Et eksempel på "QC" er jo Falcon's -300QC'ere, selv om denne ble mod'et etter levering. (Boeing leverte aldri classics som "C" eller "QC").

Et av de mere spesielle combi fly må være AW Argosy som SAFE Air på New Zealand brukte til flyvninger til Chatam Islands.

Jeg husker jeg stod på flyplassen i Wellington og så noen drev å putte det som så ut til å være skroget fra et mellomkrigsfly inni dette merkelige 4 motors propellflyet som minnet litt om B747 men i scala 1-5 Dette var altså en trykk kabin som ble tredd inn forfra, i lasterommet. Kan det ha vært 20-30 plasser i den? Min far kom i prat med noen av de som skulle være med denne konstruksjonen og fant da ut at den skulle til Chatam Islands, en liten øygruppe vi aldri hadde hørt om, som ligger 800km øst for Wellington

http://en.wikipedia.org/wiki/Armstrong_Whitworth_AW.660_Argosy

Denne ruten flyves nå med Convair 580/ 580combi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Chathams

På veg hjem hadde vi Qantas 747-200 combi på strekningen SIN-BKK-Athen-FRA
Har Qantas combier lenger?

SATA flyr sine DHC8-200 i ulike combi varianter. De har i alle fall seatmap for tre ulike varianter. Her er det nå bare bakere bulkhead som er flyttet fremover, og det er vel ingen stor cargodoor, så vet vel ikke om vi kan kalle det en ekte combi

Her flydd med Iclandair B727-100C i combi konfigurasjon. Airfast i Indonesia fløy også med både pax og cargo i HS748. Har ellers flydd B747-200(SAS),B747-300(Singapore Airlines) og B747-400(KLM) i kombi konfigurasjon. Ellers hadde vel Fred. Olsen en Electra som kunne ta pax i tillegg til last.

Back