Slutt for 737 Combi hos Alaska

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Da var det slutt på en era...

https://blog.alaskaair.com/alaska-airlines/fleet/combi-plane-retires/

A combi is the mullet of airplanes — it’s half cargo in the front and 72 passengers in the back. For decades, it’s served as a lifeline for communities in Alaska that aren’t well connected to the outside world.

Eventually, our five combis will be replaced by a fleet of three dedicated 737-700 freighters, one of which is already in service.

Each combi flight holds four cargo containers called “igloos” — weighing anywhere from 12,000 to 14,000 pounds. The combi can carry just about anything, including boxes of groceries, bouquets of flowers, brand-new cars or even reindeer.

Wayne Coleman, Alaska Airlines lead ramp service agent in Juneau, said “If it fits, it can fly.”
 
Large/side cargo door er plassert foran vingen på B737. På de mest utrustede -200C var det i tillegg til gravel kit også integrert trapp i bakdøra på venstre side, slik at man er uavhengig av utvendig trapp og kan boarde og deboarde pax uavhengig av fraktkabinen foran. Dette utstyret hadde også Busy Bee LN-NPB.

Noen få -700 har også large cargo door, bl. a TAAG Angola og US Air Force/Navy. Noen av de militære har også integrert trapp bak.

Espen
 
Last edited:
Noen få -700 har også large cargo door, bl. a TAAG Angola og US Air Force/Navy.

.. og fire eskimoer ... ;)

freighter.jpg
 
Det er vel litt av balanse aarsaker ogsaa, selv om -700 ikke er like baktung som -800 er det vel en fordel aa laste fra front....

Ja, absolutt, spesielt for av- og pålasting hvor man fort kan få trøbbel hvis siste pallen er tung. Man ville bare skapt problemer med dør bak.
 
Det var litt overraskende at Alitalia fikk levert sine MD-11C med fraktdøren bak. Men den har jo ganske lang fremkropp, selvom halen jo er ekstra tung med motor og greier. B777F har jo også plassert døra der. Mer logisk at B747 har stor dør bak og ikke foran (på siden).

Espen
 
Last edited:
Det var litt overraskende at Alitalia fikk levert sine MD-11C med fraktdøren bak. Men den har jo ganske lang fremkropp, selvom halen jo er ekstra tung med motor og greier. B777F har jo også plassert børa der. Mer logisk at B747 har stor dør bak og ikke foran (på siden).

Espen

Naar det gjelder MD-11 Combi er jeg helt enig, MD-11 var vel baktung - har jo sett noen Cargo varianter som har "satt seg paa halen" opp igjennom aarene ;) Men det var vel ogsaa av Passasjer Comfort hensyn, noe som sikkert gav endel rutiner for lasting / lossing.
 
MD11 er generelt ekkel, loadcontrolmessig sett. Spesielt når den er full. Men holder man et par paller i ener'n, så vil den ikke gå på hekken uansett hva man gjør. De som går på halen synder mot dette.
 
Alaska utvider cargoflåten med to 737-800BCF, som tas fra egen flåte.

https://www.scramble.nl/civil-news/...6uxm9srdLjj-JWzaEnSq4GUTSQIcnQl5wr5wfXIADCMUo

On 11 November 2022, Alaska Airlines has announced it has selected Boeing to convert two of its B737-800s into freighters for the airline. Conversion is to begin in 2023 and to be completed in 2024.

Alaska Airlines already operates three B737-700BDSFs and as the B737-800BCF can carry up to 40% more cargo, the airline is effectively doubling its dedicated cargo-capacity. All freighters will mainly be deployed within Alaska.
 
Back
Top