Du husker feil - de eneste -400QC er disse som Alaska har bygd om, ingen er bygd nye.
Braathens hadde derimot en -200QC (kan det ha vært LN-SUA?):
Edit: Hmm - på Airliners.net står Braathensmaskinen betegnet som en -200C, så da ble vel den benyttet til enten pax eller frakt!? Det vet jeg det er andre her inne som vet alt om![]()
Boeing came up with a solution. With the one-of-a-kind 737 "Quick Change" (QC) airplane, an airline has the flexibility to operate however many passenger flights it needs during the day, and in less than one hour convert the airplane into a cargo airplane for use throughout the night.
Det var faktisk Boeing som 'oppfant' betegnelsen ..Pressemelding fra 2002:
http://www.boeing.com/commercial/news/feature/737qc.html
Lufthansa's står listet som -330F i produksjonslisten . .Falcon's har også en F bak leveriongskoden.
Hur är det med N-registrerade "QC"-737r , är de officiellt registrerade som "C" eller "F" ?
Ja, jeg husker tydeligvis feil, det var i alle fall ikke LN-BUB, og i følge Wikipedia produserte ikke Boeing noen 737-400QC, nei. Men jeg er temmelig sikker på at de hadde minst én -200C, men jeg var ganske liten på den tiden...![]()
Kom på en til - en modell av Caravelle kom også i combivariant.
Det er skjedd en del på serifiseringsfronten når det gjelder combi-maskiner. Det ska lbl.a. være 'hard vegg' mellom pax og frakt. Dette har spesielt gitt Alaska problemer, ettersom de ønsket seg en fleksibel løsning pga ujevn pax/cargoload. De fikk imidlertid kun godkjent ombyggingen av -400'ene til en 'fixed' løsning, noe de måtte akseptere som et kompromiss. Dette har imidlertid gitt dem problemer på balansesiden når de ikke har kunnet fylle den ene eller den andre kabinen.
Caravelle 11R, det var muligens bare Air Afrique som brukte den.
Og BU hadde en B737-200C med Cargodør, den første LN-SUA "Halvdan Svarte" som ble levert i 1971, og solgt til Eagle Air som TF-VLT i 1984.
Jeg tror flyet stort sett ble brukt i vanlig passasjer-trafikk (og jeg fløy selv med den på min første tur til Bodø i 1973),
men av og til var det i bruk til ulike frakt-oppdrag.
Jeg tror aldri den fløy rute som kombinert maskin.
Og BU hadde en B737-200C med Cargodør, den første LN-SUA "Halvdan Svarte" som ble levert i 1971, og solgt til Eagle Air som TF-VLT i 1984.
Jeg tror flyet stort sett ble brukt i vanlig passasjer-trafikk (og jeg fløy selv med den på min første tur til Bodø i 1973),
men av og til var det i bruk til ulike frakt-oppdrag.
Jeg tror aldri den fløy rute som kombinert maskin.
LN-NPB som tilhørte Busy Bee, var også en slik -200C maskin.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.