Anbudet på Finnmark er ute

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Anbudet på Finnmark er ute

Jøss....noe overraskende at Coast ikke har levert noe tilbud, men kan jo ikke grine av det akkurat :-p

Cato Air?????? Det blir jo veldig spennende å se på deres anbud. Hvilket fly vil de bruke? Dornier??? Ufff...håper at departementet skal ikke nevne Cato som vinnere :-)

Kato Airline med K. Kato navnet kommer fra navnet på selskapets grunnleggere ekteparet Karl Johan og Torlaug Karlsen.

Men det spørs vel om dem vinner anbudet. Tipper Widerøe stikker av med seieren igjen. Litt forandringer vil det uansett bli på rutetidene da departementet har litt andre krav nå enn ved forrige anbud. Og det er heldigvis til det bedre for de reisende.

Sist katoair la inn anbud paa denne ruten, var det faktisk med dash!!!! Tro det eller ei. De maa jo ha spesifisert hva slags maskin de vil bruke i anbudet. Saa faar vi bare se da. Kato air pleier vaere lave i anbudene sine:drunk:

hele Finnmark er et ganske stort løft for KATO - da skal de har 3-4 fly til og 40-50 piloter! og alt skal på plass før 1. april 2007. Tøffe tak

Ettersom anbudene denne gang tillater flytyper ned til 15 seter vil jeg tro at Kato Air har valgt å legge inn anbud med Dornier 228. Noe annet ville være rart og jeg tviler sterkt på at de klarer å få 4-5 fly av ny type og 50 piloter innen anbudsperioden starter. De hadde store nok problemer å få ett fly med piloter klart til anbudsåpningen for vel 3 år siden.

For Finnmarks befolknings del håper jeg Widerøe tar hele kaka. Etter å ha opplevd Kaos Air i 3 år med utallige kanselleringer og forsinkelser er det ingenting jeg ønsker flypassasjerene lenger nord.

WIF har vel ikke vaert verdensmestre det siste aaret de heller da:) Skal uansett bli spennende aa se. Penger er penger for staten vet dere:rolleyes:

Originally posted by catocontrol

WIF har vel ikke vaert verdensmestre det siste aaret de heller da:) Skal uansett bli spennende aa se. Penger er penger for staten vet dere:rolleyes:

Nei for all del, Widerøe har hatt sine ting å slite med de også og hadde for en stund siden mildt sagt elendig regularitet. Men jeg har nå ennå ikke opplevd at WF har kansellert alle avganger på dagesvis eller ukesvis slik Kato Air gjorde her flere ganger.

Når det gjelder Staten, eller i dette tilfellet SD, gir de seg katta i regularitet og tilbud til passasjerene så lenge anbudet er lavt nok. Det beviste de tydelig i forrige anbudsperiode her i Narvik.

Nei Widerøe var så langt fra noen verdensmestre forrige vinter. Jeg fløy rimelig mye med dem i fjor vinter og vår, og det var altfor ofte at det var innstillinger og annet tull. Nå må været selvsagt ta en del av skylden og det kan ikke Widerøe gjøre noe med. Men mange innstillinger skyldes også tekniske problemer eller crewmangel, og det er Widerøe sitt ansvar.

Kan egentlig SD velge et selskap som ikke gir det billigste tilbudet? Eller kan de velge et dyrere alternativ fordi de f.eks. ser passasjerene vil få et bedre tilbud i form av service, komfort etc? Jeg vet det ikke har vært tilfelle så langt, men etter hva jeg har skjønt drives det jo en del lobbyvirksomhet fra fylkeskommunene sin side.

Originally posted by LN-BRK

Kan egentlig SD velge et selskap som ikke gir det billigste tilbudet? Eller kan de velge et dyrere alternativ fordi de f.eks. ser passasjerene vil få et bedre tilbud i form av service, komfort etc? Jeg vet det ikke har vært tilfelle så langt, men etter hva jeg har skjønt drives det jo en del lobbyvirksomhet fra fylkeskommunene sin side.

De må i utgangspunktet bruke de kriteriene de angir i anbudsdokumentene for å velge. For dette anbudet finner du dem under punkt 7.2 Tildelingskriterier (side 16). Her er det stort sett bare pris som det skal sees på:

7.2.1
Tildeling skal som hovedregel skje til det anbudet, eller den tillatte kombinasjonen av
anbud, med lavest kompensasjonskrav. For hvert av ruteområdene 1 – 16 betyr dette at
kontrakten vil bli tildelt det anbudet, eller den tillatte kombinasjonen av anbud, med det
laveste kompensasjonskravet for hele kontraktsperioden fra 1. april 2006 til 31. mars
2009.

Så er det litt mer spesifisering, men dette er stort sett det viktigste.

Selv om Kato air har hatt sine problemer, betyr jo ikke det at de ikke har laert av dem. De vet jo like godt som oss at det er snakk om 1.april, saa de maa jo ha et eller annet paa lur en plass. Ganske stort loeft er det ja, men det kan gaa. Alle selskaper har vaert smaa en gang, og man kommer seg ikke videre uten aa proeve. Blir i alle fall morro aa se hva som kommer til aa skje:lol:

Kato Air har nok helt sikkert tenkt grundig igjennom om de greier kravene som står i anbudsdkumentasjonen. Gir de laveste prisen på anbudet og har alt av dokumentasjon som SD krever, er det vel bare til å ønske dem lykke til med anbudet.

SD er sene - vinneren av anbudet skulle vært offentliggjort i går, men fremdeles ingenting på SDs hjemmeside og jeg har ikke hørt noe fra WF heller. Spennende å se om WF gjør rent bord, om det blir delt KATO/WF, eller om KATO skulle ta hele greia (men, jeg tror det snør ganske store filler et visst sted før dét skjer)

Vi venter fortsatt i spenning

Finnmarksanbudet skulle etter planen vært avgjort i dag, men Samferdselsdepartementet har i formiddag opplyst at det fortsatt er usikkert om hva som bli eksakt tidspunkt for beslutningen. Så selv om det hele er nært forestående, må vi leve i uvisse en liten stund til.

Hentet fra widnett.

Originally posted by CK

SD er sene - vinneren av anbudet skulle vært offentliggjort i går, men fremdeles ingenting på SDs hjemmeside og jeg har ikke hørt noe fra WF heller. Spennende å se om WF gjør rent bord, om det blir delt KATO/WF, eller om KATO skulle ta hele greia (men, jeg tror det snør ganske store filler et visst sted før dét skjer)

Ingen fare for at Kato tar hele Finnmark, for dem har bare lagt inn tilbud på det lille rutesegmentet (Sørkjosen, Hasvik og Hammerfest om jeg ikke husker feil). Ryktene sier også at dem ikke regner med å få det, men man vet jo aldri.

Gratulerer WF - på tide at familien Karlsen innser at de bør finne på noe annet?

Gratulerer til WF med seier i anbudet. Da blir det widerøe på meg også de neste årene når en skal østover. Heldigvis er det lagt inn noen krav i utlysninger som gjør at forbindelesene mellom Alta og Vadsø/Kirkens blir bedre enn i dag. Det trengs virkelig.

Back