Anbudet på Finnmark er ute

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Anbudet på Finnmark er ute

http://odin.dep.no/filarkiv/288383/Anbudsdokument_F_&_N-T.doc
 
Re: Anbudet på Finnmark er ute

Nokon som har lest igjennom og funne noko nytt? Nokre overraskingar?
 
Re: Anbudet på Finnmark er ute

ser at SD ikke setter krav til flystørrelsen (bortsett at det må være over 15 seter) og at de heller ikke setter krav til SCAT-1
 
Re: Anbudet på Finnmark er ute

lurer litt på hvem i SD som har tegna det flyet for siden av anbudsinnbydelsen da :)
 
Re: Anbudet på Finnmark er ute

Er det slik at man må gi tilbud på hele Ruteområde 1 og/eller hele Ruteområde 2, eller er det mulig å kun gi tilbud på visse strekninger av ruteområdene?

Og hvem er det som kan utfordre WF på dette anbudet egentlig?

Coastair med Jetstream og ATR, kan kun benytte ATR og da med disp fra Luftfartstilsynet og med redusert antall seter. Det vil kanskje ikke være noe problem i forhold til å kunne oppfylle kravet til 15 pax, men om det er spesielt økonomisk spørs vel. Ryktene sier også at de vurderer andre flytyper, men hva har man da å velge mellom? Dash-8-100 som allerede er en godt brukt flytype på kortbanenettet? Finnes det andre muligheter....Casa? :) Og hva vil det i så fall koste å bygge opp operasjoner med ny flytype bare for å fly på anbudsruter som i utgangspunktet ikke gir gull og grønne skoger?

Katoair har 2 stk Dornier, men har de en organisasjon og nok materiell til å tilfredsstille kravene til antall avganger hit-og-dit, antall pax osv? Og tar SD hensyn til flytype, eller ser de kun på pris og ikke noe annet? Slik Katoair opererer ruta Bodø-Røst i dag er det jo pilotene som er stuere, de selger billetter, og gjør vel stort sett det meste bortsett fra å være vektere. Billettene de selger er vel i tillegg håndskrevne, og det er jo nostalgisk :)

Hva med utenlandske operatører? WF antar at et islandsk selskap som har et par Dash-8-100 kan finne på å legge inn et tilbud. Er det da andre operatører fra sørligere breddegrader som tør å gi seg i kast med forholdsvis krevende operasjoner i norske forhold? Tyrolean kanskje? Emirates? ;)
 
Re: Anbudet på Finnmark er ute

Tyrolean har ofte vært nevnt...og har vel også tidligere lagt inn tilbud på disse rutene.
 
Re: Anbudet på Finnmark er ute

Dornier 228 er vel det mest aktuelle flyet, bortsett fra Dash 8-100. Kan J32 lande på kortbaneplassene?? Det burde være kurrant å skaffe begge flytypene på relativt kort varsel. DAT har jo ofte lagt inn bud, og det er vel noen svenske operatører som kan være aktuelle? Det blir spennende å se hvem som sender inn anbud, og med hvilke fly.

BRK: Jeg er ganske sikker på at du må levere inn abud på 1 og/eller 2, ikke på enkeltstrekninger - det ville bli veldig ineffektivt, om du skulle ha fire-fem operatører med nett som ikke henger sammen.
 
Re: Anbudet på Finnmark er ute

Originally posted by CK
Kan J32 lande på kortbaneplassene??

Folk som flyr J31/32 sier dem må ha minimum 1000 meters bane, og da går det antakeligvis heller ikke med full avgangs/landingsvekt hvis det er litt terreng rundt plassen.
 
Re: Anbudet på Finnmark er ute

Kikket litt gjennom anbudspapirene. Det var litt forandringer fra nå. Jeg ser at ruteområde 1 er det som tidligere var 1A og 1B. Før var KKN-VAW skilt ut som eget og det var mulig å kun legge anbud på denne. Det var jo denne Arctic Air vant i sin tid. Nå er 1A og 1B slått sammen til et område.

Ellers er det en del andre krav når det gjelder tidspunkt for rutene. Det er satt krav om at første ankomst i Vadsø og Kirkenes fra Alta skal være senest 9.00. (I dag lander første flyet med forbindelse fra ALF klokken 09.59 og 10.29 i henholdsvis ALF og VDS.) Tilsvarende er det satt at seneste avgang skal være tidligst klokken 14.00. Det er også bra da siste avgang i dag (med fornuftig reisevei) er 12.05 og 13.06.

De nye kravene til tider vil være en betydelig forbedering for oss som reiser jevnlig til østfylke.

Blir spennende å se hvem som vinner anbudet og hvilket rutetilbud det blir til slutt. ATR'en er vel ikke det mest egnede flyet til anbudet. Det er vel bare i Vardø det kommer ned uten noe problemer, da denne har en del lenger rullebane enn de andre. Og trafikkgrunnlaget til Vardø er nok ikke slik at en ATR er spesielt velegnet. Har flere ganger opplevd 0 passasjerer til Vardø !
 
Re: Anbudet på Finnmark er ute

Nei, det er det jeg hører - så det som kan brukes på kortbanenettet i Finnmark er dermed Do228 og Dash 8-100? Hva med denne
 
Re: Anbudet på Finnmark er ute

Originally posted by LN-BRK

Originally posted by CK
Kan J32 lande på kortbaneplassene??

Folk som flyr J31/32 sier dem må ha minimum 1000 meters bane, og da går det antakeligvis heller ikke med full avgangs/landingsvekt hvis det er litt terreng rundt plassen.

Det betyr at Båtsfjord og Vardø takler den, men ikke de andre flyplassene. (Bortsett fra Alta, Kirkenes og Tromsø da. )
 
Re: Anbudet på Finnmark er ute

Hva med Fairchild Metro III?
Har den mulighet til å operere på kortbanene??

Det må da være mulig å operere J31/32 med begrensa vekt/pass på kortbane? Minner om at Dash 7 tross alt fløy bla på Namsos i sin tid.

Jfr anbudspapirene kan vel også en gammel Twin Otter gjøre nytten..
 
Re: Anbudet på Finnmark er ute

Remember guys, the Dash8-100 can also not operate from those airports (except for an exemption) If the engine quits on take-off the whole thing ends up in the river.
 
Re: Anbudet på Finnmark er ute

Tyrolean kanskje? ;)

Tror nok vi kan si et solid neppe til at vi skal gjøre noe forsøk på kortbaner i Norge ja :)
Det er jo Austrian som bestemmer hvor vi flyr og selv med litt godvilje med tanke på himmelretninger kan vel ikke Norge sies å passe inn i "Expansion East" tanken til Austrian ;)

Selskapet har heller ingen Dash 8-100 lenger og 300 er ikke særlig hensiktsmessig på kortbanenettet.

Dash-7 har vel atskillig bedre kortbaneytelser enn J31/32. Jetstreamen er ikke akkurat noe typisk STOL-fly.
 
Re: Anbudet på Finnmark er ute

Originally posted by pmb

Hva med Fairchild Metro III?
Har den mulighet til å operere på kortbanene??

Det må da være mulig å operere J31/32 med begrensa vekt/pass på kortbane? Minner om at Dash 7 tross alt fløy bla på Namsos i sin tid.

Jfr anbudspapirene kan vel også en gammel Twin Otter gjøre nytten..

Metro har definitivt IKKE kortbaneegenskaper, tvert imot.

J31 stiger jo ikke på en motor, så jeg tviler litt på at det også er en flytype man seriøst vurderer på kortbane, men man vet jo aldri.

BRK: hvordan er forresten Dash'en fullastet på en motor, går det greit oppover eller er det litt så som så ?
 
Re: Anbudet på Finnmark er ute

Originally posted by CK

Nei, det er det jeg hører - så det som kan brukes på kortbanenettet i Finnmark er dermed Do228 og Dash 8-100? Hva med denne

I dag har jeg hørt rykter om at Coastair er interessert i å skaffe seg Dash-8-100 dersom de vinner anbudet. Kanskje de leverer tilbud basert på drift av Dash og dermed kvitter seg med sine ATR-fly?
 
Re: Anbudet på Finnmark er ute

Originally posted by pmb

Det må da være mulig å operere J31/32 med begrensa vekt/pass på kortbane? Minner om at Dash 7 tross alt fløy bla på Namsos i sin tid.

Begynner du å begrense vekt/pax på en J31/32 så faller du raskt under 15 pax som er kravet i anbudet.

Dash-7 var en maskin med massevis av power. Den kunne man ta ned på kortbanene selv om den var full av pax, så den kan ikke sammenliknes med J31/32.
 
Re: Anbudet på Finnmark er ute

Originally posted by The Pilot
Remember guys, the Dash8-100 can also not operate from those airports (except for an exemption) If the engine quits on take-off the whole thing ends up in the river.

Sier hvem? Det er designet engine failure prosedyrer for alle flyplassene med tilstrekkelig terrengklarering selv om man mister en motor. Prosedyrene er designet for -100 og man skal da (i teorien?) klare seg fint. Så hvis du ender opp i elva så er det noe som er feil.
 
Back
Top