Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

Bakgrunnen for anbud og statsstøtte var vel at Air Leap ikke kunne operere ruten uten støtte, selv om det ikke var konkurrenter på strekningen. Nå som Widerøe vant anbudet og flyr ruten med statstøtte, så viser det seg at Air Leap ser seg i stand til å fortsette likevel, nå i en mye vanskeligere situasjon med konkurranse. Uredelig av Air Leap sånn jeg ser det.
Vet du dette eller er det bare antakelser? Har ikke funnet noe konkret om opphør av rutene, så om det bare er antakelser er det drøyt å kalle Air Leap for uredelige.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

Er vel ikke umulig de forsøkte seg på noe fra læreboken til Widerøe her, ved enten legge ned eller true med å legge ned en rute. For så å ende opp med statsstøtte

Forskjellen var at DAT lyktes fullt ut, mens Leap tydeligvis ikke var drevne i det politiske spillet og å lese anbud [emoji849]
 
Last edited:
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

11. Januar: Air Leap har meddelt at de vurderer å innstille flyruta mellom Ørland og Oslo helt https://www.fosna-folket.no/pluss/2...ikke-pengene-som-sikrer-tilbudet-23298002.ece


Da burde de faktisk ha lagt ned ruten, og ikke bare truet med det. Kanskje også brukt tiden på å fikse interline, slik at de slapp å bli disket fra anbudet. I stedet ble det er skikkelig mageplask for både Leap og skattepengene mine
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

Egentlig så er det Wizz Air som skylden for at det har blitt slik det har blitt....i hvert fall delvis :)

Da Covid-19 slo til i mars 2020 ble det ganske raskt besluttet å gi statlig støtte til for å kunne opprettholde et minimumstilbud på norsk innenriks. Dette ble gjort uten anbud og der var det flere operatører på samme rute så ble støtten ble fordelt mellom selskapene (DY og SAS). Om DAT og Air Leap fikk støtte for å fly sine kommersielle ruter er jeg usikker på, men Air Leap fikk i hvert fall til en midlertidig ordning for å slå sammen OSL-OLA med anbudsruten OSL-RRS, samt at de fikk fly med innleide crew som også avviker fra krav i anbudet.

Støtteordningen ble godkjent i EU så lenge alle operatører ble likestilt, og minimumskjøpet av flyruter ble forlenget og justert flere ganger utover 2020. 18.september ble ordningen forlenget ut året: https://www.regjeringen.no/no/aktue...tilbudet-i-norge-forlenges-ut-aret/id2761875/

Men så kommer Wizz Air og begynner å fly på norsk innenriks fra 5.november, og hvis Norge skulle fortsette med samme ordning som tidligere, så ville Wizz Air ha krav på å bli likestilt med SAS og DY på de ruter hvor de alle opererer. Politisk sett ville det blitt en politisk nøtt pga. den store politisk motstand mot Wizz Airs etablering i Norge. Det blir da bestemt å lyse ut alle ruter gjennom anbud, for da kan Regjeringen samtidig stille de kravene de ønsker både med fagforeningsfrihet og interlining. På den måten klarer de å holde Wizz Air og andre potensielle lavprisselskaper utenfor.

Samtidig har det vært bråk på Røros pga. dårlig regularitet etc, og Air Leap fikk ikke lenger lov til å slå sammen OSL-OLA med OSL-RRS. Det gjorde det nok vanskelig for Air Leap, og de øynet nok håp om å bli en del av statens minimuhmkjøp av flyruter. Dessverre sammenfalt det med at minimumskjøpet ble en ordinær anbudsrunde som Air Leap ikke oppfylte kravene til.

Det er slik jeg kjenner saken og hva som har skjedd. Og det eneste Air Leap nå kan håpe på er at avtalen med Widerøe på OLA ikke forlenges utover april måned, slik at de igjen kan operere alene. Så ordningen Air Leap selv ønsket, ønsker de nå fjernet...
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

Om DAT og Air Leap fikk støtte for å fly sine kommersielle ruter er jeg usikker på, men Air Leap fikk i hvert fall til en midlertidig ordning for å slå sammen OSL-OLA med anbudsruten OSL-RRS, samt at de fikk fly med innleide crew som også avviker fra krav i anbudet.
Grunnen til at det ble byttet fra Saab 340, og til Saab 2000 (innleid), var at Air Leap måtte stille et vist antall seter fast disponibelt fra/til RRS, også under sammenslåingen med OLA-ruten. Og da ledig-nabosete-restriksjonene kom, var det ikke mulig å oppfylle kravet. Dermed ble Saab 2000 satt inn på ruta, etter en stund.
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

..... det eneste Air Leap nå kan håpe på er at avtalen med Widerøe på OLA ikke forlenges utover april måned, slik at de igjen kan operere alene. Så ordningen Air Leap selv ønsket, ønsker de nå fjernet...

Det er usannsynlig at Stord og OLA behandles forskjellig i forhold til forlengelse. Tilbudet fra Air Leap har uansett ikke vært det samfunnet ved OLA har ønsket, med for lav frekvens. At Air Leap selvsagt ønsker ordningen de selv søkte om fjernet er neppe et relevant argument. At air Leap som jeg skrev tidligere har opptrådt uredelig kan virke imot selskapet i saken.
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

Kan bekrefte at det var mangel på muligheten for å tilby gjennomgående billetter som diskvalifiserte Leap her, da jeg har fått innsyn i postjournalen til Samferdsselsdept. vedrørende saken
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

«Flott» å se de flyr vinge mot vinge på OSL-OLA...

4634272ff774d9318ff86240a524440d.jpg
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

Som forventet, Widerøe legger ned OSL-OLA fra 30/4, da kontrakten her ikke ble forlenget.

Lurer på hva Leap tapte på stuntet sitt?
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

Antar at Stord dog fortsetter som anbudsrutene etter 30/4? DAT fortsetter i hvertfall å selge billeter, i motsetning til Widerøe som har stoppet salget til OLA etter den datoen
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

Antar at Stord dog fortsetter som anbudsrutene etter 30/4? DAT fortsetter i hvertfall å selge billeter, i motsetning til Widerøe som har stoppet salget til OLA etter den datoen

Det var opsjon på to mnd forlengelse, så jeg går ut i fra at Samferdselsdepartementet har løst ut opsjonen på Stord. Derimot lite vits i å benytte opsjonen på OLA når Air Leap likevel fortsatte å fly..

Stord lufthamn skriver på sine sider at de hadde møte med Samferdelsdepartementet 23. mars om et nytt og forlenget anbud. Jeg er usikker på utfallet av møtet.

http://www.stordlufthamn.no/web.aspx?page=105279&newsarticle=61444

Flyplassen og DAT har jo interesse av anbud inn i evigheten, men departementet vet jo at DAT under normale omstendigheter uansett driver ruten kommersielt. Så det blir spennende å se hva som skjer når verden nærmer seg normalen.
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

Nytt anbud ute for Oslo-Stord, men varighet fra starten av juli og ut september

https://www.regjeringen.no/no/aktue...ss&utm_campaign=Flere saker om temaet-2415244

Samferdselsdepartementet lyser i dag ut en ny konkurranse for flyruten Stord–Oslo. - Spesielt næringslivet på Stord er avhengig av et tilfredsstillende flyrutetilbud. Inntil videre er det behov for kjøp og dette fortsetter vi med en stund til, kommenterer samferdselsminister Knut Arild Hareide.
 
Re: Anbud Oslo - Stord/Ørland (Covid-19) - Tildelt DAT/Widerøe

DAT fikk kontrakten for Stord-ruten ut september.
 
Back
Top